Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Excel-funktion "Sök/filtrering/drop-down lista?


saxpeter

Rekommendera Poster

Jag har samlat ihop en massa kolumner med information om olika objekt i en fabrik. Högst upp i kolumnen står det vad kolumnen innehåller, t.ex "motoreffekt", eller "motorns våningsplan", ibland finns det en massa kolumner och en massa information. Dessutom finns det alltid en kolumn med ett tag-namn som är unikt(t.ex "A3HUU12JKH8BQKHT"). Jag försöker få till en funktion i Excel (eller i någon annan Office2003-produkt) där man kan skriva in en bokstav i ett sökfält som gör att alla tagnamn som börjar med den bokstaven filtreras ut. Om man skriver in fler bokstäver minskar förstås antalet, och till slut har du bara en tag kvar om du skriver in alla tecken i taggen. Jag uppskattar antalet taggar till c:a 20000. Är det någon som gjort något liknande? Tacksam för allt stöd. Mvh /Peter.

 

Ps. filen som är bifogad visar ett exempel; om man skriver in en bokstav i "sökfältet" (exempelvis BB), skall alla rader som börjar med BB filtreras ut. I det här fallet 7 rader. Ds.

 

614215_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Med autofilter och makron kan du komma nästan ända fram (testat i Excel 2000).

 

Markera i kolumn A från raden Tag-namn ner till sista raden (inkl. tomrader).

Aktivera autofilter (Data/Filter/Autofilter).

Öppna Visual Basic Editor (Alt+F11).

Skriv in makron enligt bifogad bild.

Stäng Visual Basic Editor (Alt+Q).

Makro2 i exemplet är kopplat till en knapp (verktygsfältet Formulär) i arbetsbladet.

För att underlätta inmatning i sökfältet kan du ställa in Excel att inte flytta markören när du trycker på Enter (Verktyg/Alternativ/Redigera).

Med F2 öppnas sökfältet igen och du kan skriva in fler bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...