Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Misslyckad uppstart


rerling

Rekommendera Poster

Du bör ha en IDE-anslutning på ditt moderkort. Det är ytterst få moderkort ännu som helt saknar IDE-anslutning. Däremot är det vanligt att de idag endast har en IDE-anslutning (som tillåter två IDE-enheter) mot tidigare två stycken (som tillsammans tillåter upp till 4 IDE-enheter).

 

Kontrollera hur många IDE-enheter du har anslutit i din dator. Har du enbart en IDE-enhet ansluten kan du koppla in en enhet till om den IDE-kabel du använder har två anslutningar för dessa. Vissa IDE-kablar har bara en kontakt i varje ände och saknar en kontakt en bit in på kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lutar åt att köpa ett hårddiskkabinett och provar den vägen istället !? Det borde väl fungera ? Ska det vara med USB- anslutning ?

 

MVH Rolf H

 

Hej igen ! Nu har jag omformaterat disken över en låda och min stationära dator ! Jag får nu upp meddelandet BOOTMGR saknas - vad betyder det ? Och hur går jag vidare ? (hårddisken är nu monterad i Laptopen) Ska tillägga att jag inte omformaterade en mindre partition på disken med bla. "Windows" ! Ska den också bort ?

 

MVH Rolf H.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör ta bort den gamla Windowsinstallationen också.

BOOTMGR innebär att datorn inte hittar några startfiler för ett operativsystem. Sannolikt hittar den någon form av installation men inte startfilerna.

Är det en dator med befintlig installation som skall behållas kan man reparera installationen med en reparationsskiva i många fall.

 

I ditt fall skall du installera OS på nytt. Således föreslår jag att du formaterar alla partitioner på disken du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du bör ta bort den gamla Windowsinstallationen också.

BOOTMGR innebär att datorn inte hittar några startfiler för ett operativsystem. Sannolikt hittar den någon form av installation men inte startfilerna.

Är det en dator med befintlig installation som skall behållas kan man reparera installationen med en reparationsskiva i många fall.

 

I ditt fall skall du installera OS på nytt. Således föreslår jag att du formaterar alla partitioner på disken du har.

 

Hej ! Har formaterat hårddisken men får åter upp: BOOTMGR saknas ! Hur hittar jag startfiler ? Måste jag satsa på nytt operativsystem?

 

MVH Rolf H.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...