Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla operativsystem, Windows 7 och Windows XP på samma dator


Powerflower

Rekommendera Poster

Hej

 

Har tidigare startat en tråd om min Delldator i ofrivilligt viloläge. Ska fixa tryckluft och kolla om det löser problemet. Dock kanske det blir en ny dator ändå.

 

Är väldigt förtjust i XP och undrar om det är väldigt klöddigt att installera detta på en Windows 7-dator. Har läst att man kan virtualisera XP på en W7-professional. Kanske en lösning. Men ett rent XP-system parallellt vore inte illa det heller. Lite installationsbökeri räds jag inte.

 

Någon som har råd och/eller erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det går att installera WIndows XP virtuellt i Windows 7 Professional känner jag inte till men det går utmärkt i en Windows 7 Ultimate.

Jag har XP virtuellt i Ultimate och det fungerar mycket bra. Om du har ett 64-bitars Windows 7 måste du också köra ett 64-bitars XP virtuellt.

 

Om du tänker installera XP på en dator som redan har Windows 7 föreslår jag att du installerar XP på en annan disk än den du har Windows 7 på. Om du kopplar bort alla diskar och bara har den som skall ha XP-installationen drar du stora fördelar. Genom detta förfarande får du en egen installation av XP som inte är kopplad till någon startmeny när du startar datorn. Operativsystemen är skilda från varandra och arbetar helt skilt.

När XP-installationen är klar kopplar du in alla de andra diskarna. På så sätt kommer du åt nästan allt från både 7:an och XP. Det du inte kommer åt ät det som är lösenordsskyddat på respektive installation.

 

Det här fungerar mycket bra om du har en startmenyfunktion på ditt moderkort. På många moderkort idag kan man trycka ned en F-knapp för att få upp denna. Genom att välja vilken disk du vill starta från startar också det OS du önskar.

 

Jag har detta på min dator också. Den XP-installationen jag har är min gamla 32-bitarsversion. Jag har några program som inte kan köras i Windows 7 64-bitars och inte heller i den virtuella XP som också kör 64-bitar. För min del är det mycket behändigt.

 

Skulle du tröttna på att ha kvar XP är det bara att radera den. Om du installerar XP med en mjukvarastyrd meny får du problem om du bara raderar XP-installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilket Windows 7 man har så kan man köra XP i en fristående virtuell maskin som VirtualBox. Däremot om man vill ha kvar XP för att det är några spel som inte fungerar i Windows 7 så är inte en virtuell maskin rätt väg att gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kört med dubbla OS sen windows 7 betan släpptes funkar bra men är lite irriterande att du inte kan trycka på start knappen och lämna datorn om du har ett os på varsin HDD då du måste välja vilket os som ska starta. så om du har möjlighet till att köra virtuellt så tror jag det är en fördel då du slipper detta irritations moment. tänk dock på att om du ska använda windows egna virtual PC så måste ditt moderkort och processor ha stöd för det. ( Nästan alla moderna processorer och moderkort klarar detta. denna funktion är dock ofta avstängd i BIOS vilket måste gör att man måste pilla lite där men bör inte vara några problem. sen funkar inte xp mode i alla windows 7 varianter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag kör både 7:an och Xp på samma dator men på två olika hårddiskar 2 x 250Gb. När jag startar datorn får jag möjlighet att välja vilket op jag vill in på. Om jag inte väljer något alternativ så går den in på 7:an av sig själv efter några sekunder.

Detta trivs jag mycket bra med.

:) Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...