Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dell-dator i ofrivilligt viloläge


Powerflower

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en Dell Latitude d830. Har fungerat perfekt i 2.5 år, men efter att jag haft locket nere o datorn då varit i viloläge så ville den inte starta upp igen. Skärmen svart o hårddisken stod bara o malde. Tvingade avstängning och startade igen. Efter några gånger så kom den igång igen, men så fort locket vara nere så blev det likadant. Har ändrat inställningarna till att aldrig gå ned i viloläge, funkar, men fläkten kör på hela tiden, väsnas och käkar el. Har inte hittat någon lösning på Dells hemsida eller någon annanstans. När datorn stängts av på rätt sätt så är det ungefär 50-50 om jag får igång den direkt när jag startar den. Om inte så kan det ta sisådär 20-30 minuter. Igång går den alltid, hittills. Har inte ominstallerat operativsystemet (XP) och inte gått in i några förinställningar och ändrat, men är det tvunget så. Någon som vet råd? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

 

Vet inte helt enkelt. Temperaturerna visar att de i alla fall ligger under max. Försökte öppna datorn häromdagen, fick väck alla skruvar, men den ville ändå inte gå upp, hakade upp sig vid dvd'n. Kunde alltså inte rengöra effektivt, för damm finns där säkert i massor. Annars kan jag tänka mig att det är något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag kommer ihåg rätt från HWMonitor så är Max-värdet det högsta som programmet har mätt upp i din dator. Hur höga är max-värdena? Eller ta en skärmdump och bifoga ditt svar.

 

Tryckluft på burk kan ofta vara bra när man inte kommer åt. Se till att datorn är avstängd och batteriet borttaget innan du blåser, samt håll datorn avstängd en stund efteråt så att eventuell kondens hinner torka upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar åter för svaren.

 

När jag tog skärmdumpen så var fläkten dessutom inte "toppad", så en del värden, misstänker jag, kan bli ännu högre. Ska definitivt följa rådet med tryckluft, låter vettigt. Datorn fungerar ju, men i längden så blir det störande med stressad fläkt. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...