Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Man ska inte kunna rösta på egna inlägg


Cecilia

Rekommendera Poster

Det är trevligt att man kan ge poäng till andra för inlägg man uppskattar, men det är ju inte meningen att man ska ge sig själv poäng.

 

Jag är negativ till möjligheten att ge minuspoäng för jag har sett i andra forum att det har använts för trakasserier, en person har blivit sur på en annan och gått och letat upp en massa av den andras inlägg och gett minuspoäng på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej,

jag kan bara instämma i detta.

Ett inlägg skall bedömmas utifrån sin kvalitet!

Att dela ut "minus" till någon "man inte gillar", är ett oerhört barnsligt beteende.

Ta bort minuspoängen.

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort poängsystemet helt!

Kan man inte sätta minus på ett dåligt inlägg skall man inte heller kunna sätta plus på ett bra inlägg.

 

Jag anser att poängsystem på ett forum, som Smart, inte skall förekomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort poängsystemet helt!

Kan man inte sätta minus på ett dåligt inlägg skall man inte heller kunna sätta plus på ett bra inlägg.

 

Jag anser att poängsystem på ett forum, som Smart, inte skall förekomma.

 

Hej Åge,

kritik av inlägg, bra eller dålig,

skall framföras på ett sakligt, konstruktivt och respektfullt sätt,

så visst kan poängsystemet tas bort helt med.

Ha en bra lördag!

Mvh

Mats H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På förrförra Smart, fast det hette på den tiden bara PC för Allas forum, fanns det också ett poängsystem. Det hade bara pluspoäng och det användes nästan bara av de personer som blivit hjälpa. Det var ett sätt för den som blivit hjälpt att kunna ge något tillbaka vid de tillfällen den personen inte tyckte att bara ett "Tack!" var tillräckligt.

 

I förra Smart så kom det då och då upp klagomål på att det inte längre var möjligt att ge pluspoäng när man blivit hjälpt och önskemål om att funktionen skulle återinföras. Några exempel:

http://smart.idg.se/topic/46770-en-fraga/

http://smart.idg.se/topic/3-faq-vad-ar-nytt-i-smart-jamfort-med-galma-supportforumet/page__view__findpost__p__188986

http://smart.idg.se/topic/45771-aktuell-status-for-smart/page__view__findpost__p__179113

 

Det är ju bra om så många som möjligt berättar vad de tycker. Forumet är ju till för dess medlemmar och det är klart att det kan anpassas till vad de flesta tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Åge,

kritik av inlägg, bra eller dålig,

skall framföras på ett sakligt, konstruktivt och respektfullt sätt,

så visst kan poängsystemet tas bort helt med.

Ha en bra lördag!

Mvh

Mats H

 

Det finns inget system på Smart där man på ett tydligt och sakligt sätt kan ange orsaken till det betyg man ger.

 

Beträffande poängsystemet var det något jag inte kände till förrän signaturen "ventur" tog upp detta i en annan tråd i mitten på mars i år. Först förstod jag inte vad det var så jag sökte runt på Smart för att finna svaret. När jag hamnade på min egna profil såg jag att det fanns "poäng" på sidan. Det var här jag upptäckte att det finns ett poängsystem. Hur det fungerade visste jag inte och jag förstod inte hur man gjorde förrän för ett par dagar senare.

Man kan tycka detta är märkligt eftersom jag har givit ifrån mig så mycket information om de ämnen jag behärskar. Förklaringen är ganska enkel, poängsystemet är ointressant för mig.

 

Poängsystemet tillför inget till Smart förutom att vissa medlemmar har en förmåga att insinuera att poängsättningen är otillbörlig. Jag är idag medveten om att det finns en del poäng satta på mig. Inget som påverkar mig i mina svar men den kritik jag fått utstå den senaste tiden har tagit så mycket energi från mig att jag inte längre gör inlägg i andra trådar än "henke-datorn", där jag fortsatt försöker se om jag kan lära mig så mycket om överklockning att jag kan hjälpa honom att få minnena att gå med 1600MHz.

 

Nu gör jag inlägg i denna tråd eftersom jag nu kan kanalisera en del av det som inträffat här. Jag känner mig inte längre välkommen på Smart. Att jag misstänkliggörs för att se till att ge mig själv poäng ser jag som en mycket kraftfull kritik mot mig som person. Det förtar helt det innehåll som mina inlägg haft.

 

Jag upplever att detta forum "ägs" av ett fåtal personer och att det är enbart deras ord som gäller. Jag ser också hur illa några frågeställare bemöts och deras frågor blir inte besvarade på annat sätt än med "goddag yxskaft" - inlägg. Värt att notera är att jag INTE gått in och satt poäng på dessa inlägg. Jag har inte heller gått in i trådarna och skrivit, trots att de så väl behövt få "rätt" information.

Nu får frågeställarna göra sina egna värderingar från de extremt svävande svar de fått och som i vissa fall är helt missvisande. Jag kan dock inte lägga energi på detta då jag bemöts av så omfattande kritik när jag gör inlägg (säkerligen gäller det också detta inlägg).

Det är beklagligt att det ges svar på inlägg där besvararen inte tillför något som helst. Ibland upplever jag det som att det hela går ut på att skriva så många inlägg som möjligt, av någon outgrundlig anledning.

 

Mitt inträde på PC För Allas Forum, numera Smart, berodde på att jag av en tillfällighet hamnade i en tråd när jag sökte efter information på nätet. Det jag läste i tråden var svar på en fråga från en frågeställare som inte stämde. Det var ett flertal fel i svaren och jag kände att jag ville hjälpa till och reda ut det.

Redan efter några få inlägg märkte jag att mitt medlemskap inte var så populärt. Det tog inte lång tid innan jag fick se att mina svar inte var goda nog. Jag fick också uppleva direkta påhopp på mig som person och de eskalerade för några veckor sedan. Att dessutom få läsa inlägg med indirekta anklagelser om att jag ser till att ge mig själv poäng, i det poängsystem som jag själv tar avstånd från, gjorde mig ledsen och upprörd och räcker för att jag nu drar mig tillbaka.

Jag har också insett att Smart inte är tillräckligt stort för att hysa en person som jag. I och med detta har jag bestämt mig för att följa "henke-dator" så långt jag kan i hans försök att få minnena att gå med 1600MHz. När den tråden är avslutad kommer jag bara att besöka "Smart" då och då för att läsa inlägg men inte svara, hur fel svaren i trådarna än är.

 

Slutligen vill jag åter påminna om mitt ställningstagande när det gäller poängsystemet på Smart, det är till mer ondo än gott. Det ges pluspoäng för att någon tycker om skribenten precis som det sannolikt förekommer att en mindre omtyckt skribent får minuspoäng. Hur innehållet i svaret är tas det inte hänsyn till.

 

Jag kommer inte heller att skriva mer i denna tråd.

 

Du får ha det så bra och en trevlig helg önskas du, Mats H.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att jag misstänkliggörs för att se till att ge mig själv poäng ser jag som en mycket kraftfull kritik mot mig som person.
Om det nu är någon som tror något sådant så kan jag berätta att det inte går att ge sig själv poäng. Den möjligheten fanns när forumet var precis nytt men togs bort efter någon vecka eller så.

 

Administratörer för Smart kan se exakt vem som ger vem poäng och för vilka inlägg, och de första dagarna fanns det sådana som gav sig själva poäng men det har naturligtvis upphört när den inställningen ändrades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget system på Smart där man på ett tydligt och sakligt sätt kan ange orsaken till det betyg man ger.

 

Beträffande poängsystemet var det något jag inte kände till förrän signaturen "ventur" tog upp detta i en annan tråd i mitten på mars i år. Först förstod jag inte vad det var så jag sökte runt på Smart för att finna svaret. När jag hamnade på min egna profil såg jag att det fanns "poäng" på sidan. Det var här jag upptäckte att det finns ett poängsystem. Hur det fungerade visste jag inte och jag förstod inte hur man gjorde förrän för ett par dagar senare.

Man kan tycka detta är märkligt eftersom jag har givit ifrån mig så mycket information om de ämnen jag behärskar. Förklaringen är ganska enkel, poängsystemet är ointressant för mig.

 

Poängsystemet tillför inget till Smart förutom att vissa medlemmar har en förmåga att insinuera att poängsättningen är otillbörlig. Jag är idag medveten om att det finns en del poäng satta på mig. Inget som påverkar mig i mina svar men den kritik jag fått utstå den senaste tiden har tagit så mycket energi från mig att jag inte längre gör inlägg i andra trådar än "henke-datorn", där jag fortsatt försöker se om jag kan lära mig så mycket om överklockning att jag kan hjälpa honom att få minnena att gå med 1600MHz.

 

Nu gör jag inlägg i denna tråd eftersom jag nu kan kanalisera en del av det som inträffat här. Jag känner mig inte längre välkommen på Smart. Att jag misstänkliggörs för att se till att ge mig själv poäng ser jag som en mycket kraftfull kritik mot mig som person. Det förtar helt det innehåll som mina inlägg haft.

 

Jag upplever att detta forum "ägs" av ett fåtal personer och att det är enbart deras ord som gäller. Jag ser också hur illa några frågeställare bemöts och deras frågor blir inte besvarade på annat sätt än med "goddag yxskaft" - inlägg. Värt att notera är att jag INTE gått in och satt poäng på dessa inlägg. Jag har inte heller gått in i trådarna och skrivit, trots att de så väl behövt få "rätt" information.

Nu får frågeställarna göra sina egna värderingar från de extremt svävande svar de fått och som i vissa fall är helt missvisande. Jag kan dock inte lägga energi på detta då jag bemöts av så omfattande kritik när jag gör inlägg (säkerligen gäller det också detta inlägg).

Det är beklagligt att det ges svar på inlägg där besvararen inte tillför något som helst. Ibland upplever jag det som att det hela går ut på att skriva så många inlägg som möjligt, av någon outgrundlig anledning.

 

Mitt inträde på PC För Allas Forum, numera Smart, berodde på att jag av en tillfällighet hamnade i en tråd när jag sökte efter information på nätet. Det jag läste i tråden var svar på en fråga från en frågeställare som inte stämde. Det var ett flertal fel i svaren och jag kände att jag ville hjälpa till och reda ut det.

Redan efter några få inlägg märkte jag att mitt medlemskap inte var så populärt. Det tog inte lång tid innan jag fick se att mina svar inte var goda nog. Jag fick också uppleva direkta påhopp på mig som person och de eskalerade för några veckor sedan. Att dessutom få läsa inlägg med indirekta anklagelser om att jag ser till att ge mig själv poäng, i det poängsystem som jag själv tar avstånd från, gjorde mig ledsen och upprörd och räcker för att jag nu drar mig tillbaka.

Jag har också insett att Smart inte är tillräckligt stort för att hysa en person som jag. I och med detta har jag bestämt mig för att följa "henke-dator" så långt jag kan i hans försök att få minnena att gå med 1600MHz. När den tråden är avslutad kommer jag bara att besöka "Smart" då och då för att läsa inlägg men inte svara, hur fel svaren i trådarna än är.

 

Slutligen vill jag åter påminna om mitt ställningstagande när det gäller poängsystemet på Smart, det är till mer ondo än gott. Det ges pluspoäng för att någon tycker om skribenten precis som det sannolikt förekommer att en mindre omtyckt skribent får minuspoäng. Hur innehållet i svaret är tas det inte hänsyn till.

 

Jag kommer inte heller att skriva mer i denna tråd.

 

Du får ha det så bra och en trevlig helg önskas du, Mats H.

 

Det är tråkigt att du känner det så. Det är också lika tråkigt att du beslutat dig för att inte dela med dig med dina kunskaper mer.Jag tillhör en av de som alltid läst dina inlägg med stor respekt, då det framgår att du behärskar de festa ämnen som tas upp här. Jag har själv lärt mig mycket nytt bara genomom att läsa dina inlägg.Det är nog väldigt många här på forumet som känner detsamma.Många är de, som fått en bra och mycket utförlig hjälp av dig.Det vore synd att inte fortsätta med det, då jag är övertygad om att dina inlägg hjälpt många med de problem de har haft.

 

mvh

Irishman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

I quote:

 

"Administratörer för Smart kan se exakt vem som ger vem poäng och för vilka inlägg, och de första dagarna fanns det sådana som gav sig själva poäng men det har naturligtvis upphört när den inställningen ändrades."

 

 

 

Även moderatorerna kan se exakt vem som givit poäng, både + och -. Har själv blivit utskälld av en av moderatorerna för att jag inte gav denna pluspoäng.

 

Så, ta bort poängsystemet, iaf möjligheten att utdela negativa poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla moderatorer kan inte se poänggivningen, utan endast huvudmoderatorn som är en administratör med begränsningar.

 

Hälsningar

Cecilia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det viktigt att huvudmoderatorn visar prov på stort omdöme och inte lägger sig i poänggivningen. Speciellt inte genom att brevledes klandra medlemmar i forumet. Jag är inte den ende som råkat ut för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...