Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Thunderbird- epost

Hampux

Recommended Posts

Finns det någon möjlighet att enkelt överföra email, från inkorg till inkorg etc., från ett konto till ett annat konto i Thunderbird utan att man tapper en massa mail?

Var ligger dessa filer och kan man editera filerna med ett lämpligt program?

Exakt var filerna ligger beror på vilket operativsystem du har, men det är inte lämpligt att försöka redigera mejlbox-filerna själv. Det är alltså en fil per box/korg/mapp.

Kan du inte bara markera de filer du vill flytta (Ctrl-klick, Shift-klick, Sök-funktionen) och sedan högerklicka på en av dem och välja Flytta till - önskat ställe? Eller vad menar du med att du riskerar tappa mejl?

Om det finns någon regel för hur du vill ha dina mejl sorterade så finns Verktyg - Filterregler.

Ovanstående gäller Thunderbird version 2, utifall att det har gjorts någon förändring i version 3 som påverkar. Jag väntar på att några tillägg ska uppdateras innan jag uppgraderar Thunderbird.

Exakt var filerna ligger beror på vilket operativsystem du har, men det är inte lämpligt att försöka redigera mejlbox-filerna själv. Det är alltså en fil per box/korg/mapp.

Kan du inte bara markera de filer du vill flytta (Ctrl-klick, Shift-klick, Sök-funktionen) och sedan högerklicka på en av dem och välja Flytta till - önskat ställe? Eller vad menar du med att du riskerar tappa mejl?

Om det finns någon regel för hur du vill ha dina mejl sorterade så finns Verktyg - Filterregler.

Ovanstående gäller Thunderbird version 2, utifall att det har gjorts någon förändring i version 3 som påverkar. Jag väntar på att några tillägg ska uppdateras innan jag uppgraderar Thunderbird.

Jag har Vista installerat och min avsikt är att avsluta två konton och lägga in samtliga mejl från dessa konton i ett annat konto som jag haft ett tag. Jag har inte för avsikt att flytta ett mejl åtgången, det är för bökigt. För övrigt förstår inte jag och min dator vad (Ctrl-klick, Shift-klick, Sök-funktionen)är.

Man kan markera ett mejl genom att klicka på det och sedan kan man markera fler mejl genom att hålla nere Ctrl-tangenten samtidigt som man klickar på enstaka mejl eller genom att hålla nere Shift samtidigt som man klickar på ett mejl för att markera många mejl.

Förstår jag rätt att du har alla kontona öppna i Thunderbird och vill flytta alla mejl som finns i en mapp till ett annat konto?

Om det är en mapp som ska finnas kvar men på ett nytt ställe så tar man tag i mappsymbolen för mappen man vill flytta och drar den till en annan mapp eller annat kontonamn i trädstrukturen med mappar.

Om det är mejl i en mapp som ska flyttas till en befintlig mapp så välj mappen där mejlen ligger och sedan Redigera - Markera - Alla. Högerklicka på ett av de markerade mejlen och välj Flytta till följt av önskad mapp.

Stämmer det med vad du vill göra och är det förståeligt?

Du kan gå in på denna länk och hämta ett tilläggsprogram till Thunderbird. Det bör kunna hjälpa dig med det du vill göra.

Tillägget gör att du kan exportera dina ebrev till ett filformat som passar dig. Det gör också att du kan importera ebrev i samma format. Om du installerar tillägget i båda datorerna där du har eposten kan du på den ena exportera dina ebrev från det kontot och importera dem till det andra.

Här hämtar du tillägget.

http://www.nic-nac-project.de/~kaosmos/mboximport-en.html

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...