Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med Blå skärm HP Pavilion T450.se


honset

Rekommendera Poster

Jag har blåskärm litet då och nu. När jag virussökte datorn med Nortonskivan direkt på C-disken fick jag blå skärm och ett meddelande: Technical Information: xxx STOP: 0x0000001A (0x00005000,0xc0402000,0xFFFFFFFE,0xcEE85600)Memory_Management. Dator: Moderkort ASUSTek A7N8X-LA. Bios AMI 3.12. Processor-Drivrutiner AMD K7 5.1.2600. Alla drivrutiner är 5.1.2600. Video ATI Radeon9600 series 256 mb video-minne DAC-TYP. Minne är 184-stifts obuffrad DDR SDRAM 2 st. 1024 MB DDR Dimm-moduler 400 MHz, PNY Technologies. Win XP SP 3. Jag har problem med det lilla bateriet i datorn tiden går tillbaka till år 2000. Tiden måste ställas in varje gång jag använder datorn. Finns det batterihållare att köpa, installera. Jag har mycket bilder i datorn så jag är angelägen att behålla den och skrivaren enbart för bildhantering. Jag undrar vad informationen betydde? Behövs det uppdateringar?Med vänlig hälsning honset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappcellsbatteriet som är till för att hålla kvar inställningarna, t ex tiden, för BIOS brukar vara lätt att byta och kostar några tior.

 

Men jag vet inte om det är något samband med din blåskärm. Är det alltid STOP: 0x0000001A eller varierar det? Om det varierar så är det oftast något hårdvaruproblem, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knappcellsbatteriet som är till för att hålla kvar inställningarna, t ex tiden, för BIOS brukar vara lätt att byta och kostar några tior.

 

Men jag vet inte om det är något samband med din blåskärm. Är det alltid STOP: 0x0000001A eller varierar det? Om det varierar så är det oftast något hårdvaruproblem, t ex fel på RAM-minne eller hårddisk.

 

 

Felet kan troligen bero på att din bildskärmskabel är skadad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Felet kan troligen bero på att din bildskärmskabel är skadad.

Mitt blåskärmsfel är återkommande problem. Jag brukar byta batteri ofta. Jag kan inte virussöka datorn med Norton utan att det blir blåskärm. Jag har bytt minnen i datorn ifrån 2 x 512 mb DDR 333 MHz till 2 x 1GB 400 MHz. Processorn har current speed 2166 MHz, max speed 2333 MHz. Det står i HP manualen att man kan uppgradera minnet. Jag har haft blåskärmsfel sedan jag köpte datorn 2004. Ska jag byta tillbaka till 2 x 512 DDR 333 MHz? Det stod i meddelandet vid detta tillfälle också: Disable BIOS memory options such as caching or shadoing. If you need to use safe mode to remow or disable components, restart your computer, press F8 to select Advanced startup options, and then select safe mode. Vad betyder detta. Kan jag ta något program och felsöka datorn? Mvh honset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, du borde ju ha reklamerat datorn 2004 så att du hade fått den fixad eller utbytt utan kostnad.

 

BIOS-batteriet ska ju hålla i många år om allt är som det ska med datorn.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...