Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komplettering till datorbygge


Daniel H

Rekommendera Poster

Hej Daniel,

 

Jag vet inte hur du partitionerat din disk. Om vi utgår från att du gjort disken till en partition och använder hela diskens utrymme till denna partition så har vi en utgångspunkt som vi kan använda oss av. Först av allt måste du försäkra dig om att inget du har på disken måste sparas först. Det finns alltid en risk att sådant här kan gå fel och då förlorar du allt du har på den. Spara således undan allt som är viktigt för dig på en annan disk. Gör en kopia helt enkelt.

 

Gör så här när du skal fixa till hårddisken så du får 30-40GB ledigt utrymme.

 

1. Om du har ikonen "Dator" på skrivbordet markerar du den och högerklickar med musen. Har du inte ikonen "Dator" på skrivbordet klickar du på start och letar upp texten "Dator" i menyns högra sida.

2. I menyn du får upp väljer du "Hantera".

3. När du valt "Hantera" öppnas det upp ett nytt fönster. Detta fönster heter "Datorhantering".

4. I fönstret "Datorhantering" letar du upp i menyn till vänster "Lagring" och undermenyn "Diskhantering". Klicka på "Diskhantering".

5. Nu skall du se alla dina diskar i det högra fönstret. Du ser också hur de är delade om så är fallet. Fönstret visar också eventuella minneskortsläsarplatser och optiska enheter liksom externa enheter om du har sådana inkopplade via eSATA eller USB.

6. Vi utgår från att din disk inte är delad utan är en partition som tar upp hela diskutrymmet. Markera den disk du vill krympa i det högra fönstret och vänsterklicka.

7. I menyn du får upp väljer du att krympa disken, "Krymp volym ...".

8. Ett nytt fönster öppnas. I det fönstret kan du se den totala storleken före krympning, ledigt utrymme för krympning och hur mycket som är förvalt att krympa. Du ser också hur mycket utrymme som är kvar efter krympningen.

9. I raden "Diskutrymme som ska krympas (MB) skriver du in hur mycket som du vill krympa disken med. Lämpligt är att du krymper den med 30-40GB, som den partition bör ha som du använder till Xpress Recovery. För att mata in 30GB skriver du 30000, för 35GB skriver du 35000 och för 40GB skriver du 40000.

10. Du kan alltid kontrollera hur mycket diskutrymme du använt för din befintliga installation du har nu och sedan lägga på ca. 2GB för att ha en liten marginal för partitionen som du vill skapa. Om din installation tar 32GB kan du göra diskutrymmet som skall krympas till 35GB.

11. Skriv in den storlek som du skall krympa i raden "Diskutrymme som ska krympas (MB):

12. Klicka på knappen "Krymp" och nu krymps din disk. Detta kan ta sin lilla tid innan det är klart.

13. När du kan se den nya partitionen är det klart. Starta om datorn för att kontrollera att den fungerar som den skall. Formatera INTE den nya partitionen.

 

 

Om du redan delat din hårddisk i två eller flera delar gör du så här:

 

 

1. Om du har ikonen "Dator" på skrivbordet markerar du den och högerklickar med musen. Har du inte ikonen "Dator" på skrivbordet klickar du på start och letar upp texten "Dator" i menyns högra sida.

2. I menyn du får upp väljer du "Hantera".

3. När du valt "Hantera" öppnas det upp ett nytt fönster. Detta fönster heter "Datorhantering".

4. I fönstret "Datorhantering" letar du upp i menyn till vänster "Lagring" och undermenyn "Diskhantering". Klicka på "Diskhantering".

5. Nu skall du se alla dina diskar i det högra fönstret. Du ser också hur de är delade om så är fallet. Fönstret visar också eventuella minneskortsläsarplatser och optiska enheter liksom externa enheter om du har sådana inkopplade via eSATA eller USB.

6. Vi utgår från att din disk inte är delad utan är en partition som tar upp hela diskutrymmet. Markera den sista delen av den disk du vill krympa i det högra fönstret och vänsterklicka. Är disken delad i två delar markerar du den del som är längst till höger. Är disken delad i flera delar är det fortfarande den del som är längst ut till höger som du skall markera och högerklicka på.

7. I menyn du får upp väljer du att krympa disken, "Krymp volym ...".

8. Ett nytt fönster öppnas. I det fönstret kan du se den totala storleken före krympning, ledigt utrymme för krympning och hur mycket som är förvalt att krympa. Du ser också hur mycket utrymme som är kvar efter krympningen.

9. I raden "Diskutrymme som ska krympas (MB) skriver du in hur mycket som du vill krympa disken med. Lämpligt är att du krymper den med 30-40GB, som den partition bör ha som du använder till Xpress Recovery. För att mata in 30GB skriver du 30000, för 35GB skriver du 35000 och för 40GB skriver du 40000.

10. Du kan alltid kontrollera hur mycket diskutrymme du använt för din befintliga installation du har nu och sedan lägga på ca. 2GB för att ha en liten marginal för partitionen som du vill skapa. Om din installation tar 32GB kan du göra diskutrymmet som skall krympas till 35GB.

11. Skriv in den storlek som du skall krympa i raden "Diskutrymme som ska krympas (MB):

12. Klicka på knappen "Krymp" och nu krymps din disk. Detta kan ta sin lilla tid innan det är klart.

13. När du kan se den nya partitionen är det klart. Starta om datorn för att kontrollera att den fungerar som den skall. Formatera INTE den nya partitionen.

 

När det gäller inställningarna till din skärm, vilka inställningar har du idag? Vad använder du för anslutning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 58
  • Skapad
  • Senaste svar

Hej Åge!

 

Kul att du svarade.

 

När det gäller partioneringen så var just grejen att jag inte gjorde det. Jag tycker att installationen av Windows XP var mycket tydligare med det. Som jag minns det så fick man en konkret fråga om man både ville formatera och partionera hårddisken. Programmet frågade aldrig om jag ville formatera den helt nya hårddisken innan installationen fortsatte. Men det gick bra likväl. Visst såg jag att det fanns någon form av upp- ovh nedpil där man säkert kunde ställa in storlek på partion men när det inte är något tydligt direktiv så vågar jag inte alltid experimentera. Det var samma sak som när datorn under installation startade om och sedan frågade om jag ville starta från DVD-skivan. Trots att jag anade att det inte behövdes så tryckte jag på valfri tangent och installationen startade om. När datorn såg att det redan fanns en installation på den ville den spara den gamla i någon s.k "old-fil" men då formaterade jag hårddisken och sedan gick allt bra. Nu vet jag inte om det samlats lite skräp från den gamla installationen på hårddisken redan men det är tråkiga misstag man gör. Nåja, det är inte alltid så lätt.

 

Tack för beskrivningen hur jag krymper hårddisken. Då är det inte kört förstår jag. Jag kanske skall partionera ytterligare en 50 - 100 Gb kanske där bara operativsystem och andra program körs?

 

Nu har jag ju bara gjort grundinstallationen endast. Inga uppdateringar än direkt. Jag har bara installerat ett antivirusprogram. Kanske tycker du i det här läget att det är lika bra jag börjar om med ytterligare en ominstallation eftersom jag inte kommit så långt? Vad tog installationen, 15 minuter?

 

När det gäller monitorn och att bilden inte upptar hela skärmen så kör jag på hdmi-kabel och högsta upplösning: 1080 * 1920 (Full HD). Jag vet mig inte av några fler inställningar just nu? Men varför blir det så? Vet du något om det?

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte kommit längre än att installera antivirusprogrammet tycker jag du börjar om. Det tar, som du skriver, runt 15 minuter så är installationen klar igen. Om du delar disken i en del som är ca. 50GB stor (beroende på hur många program du installerar)och använder den som operativdisk med tillhörande program slipper du spara undan allt du sparar om du väljer att återställa datorn. Det är bara den delen som skrivs över i så fall. Din disk blir således uppdelad tre delar, tre partitioner. Två blir synliga den tredje dold i Windows (men syns i Enhetshanteraren).

 

När du installerar om, gör då så här:

 

1. Lägg i skivan och starta om datorn.

2. Starta från skivan.

3. När texten "Windows 7" kommer upp trycker du på "Nästa".

4. När nästa fönster kommer upp klickar du på "Installera nu".

5. När du får upp valet av Windowsversion väljer du den som du köpt licens för (normalt bara ett val, beroende på Windows 7-version). Klicka vidare.

6. Acceptera licensvillkoren.

7. Välj nu "Anpassad installation". Det är viktigt!

8. Du får upp ett fönster där du kan välja vilken disk du vill installera på. Om din disk är delad får du se flera "diskar".

9. Markera din disk och klicka sedan på texten nere under fönstret "Ta bort". Nu skall din formaterade disk bli en oformaterad disk.

10. Klicka nu på texten "Ny" under fönstret. Du kan nu skapa en ny partition och bestämma storleken på den. Skapa en ca. 50GB stor del.

11. Om du vill kan du redan nu skapa partition två.

12. Klicka på den del som är kvar, den som finns som nummer två i fönstret.

13. Klicka på nytt på texten "Ny" under fönstret och bestämd storleken på den. Räkna ut hur mycket du kan ta så du har kvar ca. 35GB till den sista partitionen.

14. När du är klar markerar du den första partitionen du skapade.

15. Klicka på texten under fönstret "Formatera".

16. Nu kan du, om du vill, göra samma sak med partition två.

17. Låt partition tre vara.

18. Markera på nytt den översta partitionen och klicka på "Nästa".

19. Nu startar du installationen av Windows igen.

20. När du är klar skall du kunna se två hårddiskar, C: och D: om du öppnar Utforskaren.

21. Installera Xpress Recovery och testa om det fungerar att göra en återställning.

 

Om du vill undvika att datorn hela tiden startar på skivan, ändra startordningen (Boot options) så att datorn startar på hårddisken först.

 

1. När det gäller din skärm, prova att högerklicka på skrivbordet.

2. Du får upp en meny och du väljer den nedersta, "Anpassa".

3. I nedersta kanten långt ut till vänster finns "Skrivbordets bakgrund". Klicka på texten.

4. Du får upp ett nytt fönster.

5. I nedersta vänstra hörnet kan du anpassa hur skrivbordet skall fylla ut skärmen. Du har fem val.

6. Prova de fem valen och se vilket som kan fixa så du fyller ut hela skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

jag gjorde en ominstallation och följde punkterna du skrev ner för partionering Åge och det har fungerat bra. Nu blir det ju så att man har inte allt i huvudet och när jag höll på med Xpress Recovery började jag fundera på vad jag skulle med det till igentligen? Jag gjorde detta direkt efter jag installerat Windows 7. Vad är skillnaden då tänkte jag? Då är denna säkerhetsbackup likadan som om jag gjorde en nyinstallation från skivan. Sedan fick jag se i ett tidigare inlägg från dig att du rekommenderade att man installerade Xpress rekovery när man även installerat uppdateringarna, programmen och det nödvändigaste grundinställningarna. Nåja, man kan ju inte tänka på allt. Men när jag gjorde en återställning, är det "Reboot" som det står när man satt i Gigabyteskivan eller? Men då såg att det fanns en länk som hette "Restore" och en som hette "Remove" Betyder det att jag kan uppdatera Xpress Recovery om jag vill ha en senare säkerhetskopia på datorn?

 

Den första uppdateringen av drivrutiner var till ljudkortet, Åge, på ett tidigare inlägg. Det var länken till Realtek. Där laddade jag ner AC97 codec:en. Det fanns tre platser så att säga som man kunde ladda ner filen ifrån. Alla hette likadant så jag tog från nummer 1. Men när jag packat upp filen så fanns där 3 mappar. En hette "Config", den andra "Vista" och den tredje "Vista64" Ingen Win 7 fast det står på filnamnet att 7 ingår. Vilken skall jag installera?

 

Nätverkskortet som du skrev om, var hittar jag det? Jag letade lite på Realteks hemsida men hittade inget jag blev säker på.

 

När jag nu tar upp om ljud förresten så undrar jag varför det är AC 97 jag skall ha när jag har en kontakt som heter "HD Audio" och det ser ut som att jag har stöd för det när jag läser i manualen för moderkortet. Men jag kanske inte har stöd för det och hur vet man det? Det kanske inte gör något till det bättre ändå?

 

Slutligen: när det gäller monitorn har jag nog kommit på vad som är orsaken till att inte hela ytan fylls upp av bilden. Tyvärr löste sig inte problemet efter anpassade inställningar på skrivbordet. Jag sökte på Benqs hemsida och fick fram att om man kopplar in en HDMI-kabel så söker den efter bästa bild och det blir det tydligen om den endast fyller upp så mycket som den gör på min skärm, typ runt 2 cm från ramen.

 

Jag stängde av datorn och kopplade ur HDMI-kabeln och satte sedan in den vanliga D-suben är det väl eller RGB-sladden och då fick jag full bild. Skillnaden är inte jättestor skall jag erkänna även om HDMI-bilden är något, något bättre.

 

Tills vidare. Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

Ja, tanken med Xpress Recovery är att du på ett enkelt sätt skall kunna återställa datorn till det skick som den var i när du är färdig med din installation. Du kan mycket väl installera Xpress Recovery när du installerat Windows 7 genom att använda Gigabyteskivan. Du kan också göra en första återställningsbackup redan då, även om jag tycker det inte är nödvändigt.

 

När du väl installerat Xpress Recovery från Gigabyteskivan behöver du inte längre använda skivan. När du startar datorn trycker du på F9 så startas Xpress Reovery utan skiva i DVD-spelaren. Om du vill göra en ny återställningsfil väljer du att på nytt skapa en "Backup". Du kommer att få frågan om du vill skriva över den befintliga filen och svarar ja. Då skapas en ny återställningsfil.

 

Själv har jag skapat denna återställningsfil när jag hade installerat Windows 7 och uppdaterat installationen. Jag installerade alla program som jag vill ha i datorn också samt uppdaterade dem, om det behövdes. Så var det med antivirusprogrammen, t.ex. När alla program och uppdateringar var installerade skapade jag min återställningsfil.

 

Därefter lade jag in mina favoriter, e-post och dokument. Jag vill inte ha med e-post, favoriter och dokument i återställningsfilen för de tar mycket plats. Jag gör säkerhetskopior på dessa istället och på en annan hårddisk.

 

När det gäller drivrutinen till ljudkortet har jag kikat lite extra kring det här. Du skall inte behöva AC´97-ljuddrivrutiner till ditt moderkort. Här har jag nog gjort ett litet misstag. Du behöver bara HD Audio-drivrutinerna.

Här hämtar du de senaste drivrutinerna till ditt moderkort. Länken nedan ger dig filen direkt:

 

http://www.realtek.com.tw/DOWNLOADS/RedirectFTPSite.aspx?SiteID=1&DownTypeID=3&DownID=10&PFid=24&Conn=3

 

Du har HD-ljudanslutning på både låda och moderkort och då använder du detta. Glömt AC´97-ljud tillsvidare.

 

När det gäller nätverkskortet har Gigabyte en drivrutin som har version 7.11. Realtek har en som har version 7.12. Jag har gjort samma sak med drivrutinen till nätverkskortet som med ljudkortet, en direktlänk till filen. När du klickar på länken kommer du att få direktaccess till filen och hämtning.

Den här länken ger dig enbart drivrutinen utan det självinstallerande programmet:

 

http://www.realtek.com.tw/DOWNLOADS/RedirectFTPSite.aspx?SiteID=1&DownTypeID=3&DownID=792&PFid=5&Conn=4

 

Den här länken ger dig drivrutinen inklusive det självinstallerande programmet:

 

http://www.realtek.com.tw/DOWNLOADS/RedirectFTPSite.aspx?SiteID=1&DownTypeID=3&DownID=800&PFid=5&Conn=4

 

När det gäller din skärm så blir det en något sämre bild med VGA-anslutningen. Ja, i VGA-kabeln är röd, grön och blå signal separerade i var sin tråd. VGA-anslutningen gör också att bilden från datorn inte presenteras till skärmen pixel för pixel. VGA-anslutningen gör att du måste använda skärmens inställningsmöjligheter för att få en korrekt bild på skärmen.

Om du ändå är nöjd med den bilden är det bra. Skärmens storlek, den som gäller för skärmen i sig (inte med ram) säger att förhållandet 16:9 är korrekt. Varför du inte får en korrekt bild från datorn med HDMI är lite besynnerligt.

När jag kopplar min dator till min TV får jag inte heller 16:9 trots att jag använder HDMI. Jag har ställt om min TV till att justera signalen från en PC men det hjälper inte. Något underligt är det.

 

Nåja, prova att hämta och installera drivrutinerna i detta svar. Testa också Xpress Recovery med F9-knappen utan att ha Gigabyte-skivan i spelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tack för svar. Men du, nu laddade jag ner HD-audio codec:en och det är samma uppdelning där: "Config", "Vista" och "Vista64". Är det "Setup-filen" i mappen "Vista64" som jag skall använda? Eller är det den "Setup-fil" som ligger utanför dessa mappar? Den översta mappen och som verkar inkludera de andra heter: "Vista_Win7_R243. Det finns ett antal förutom dessa tre mappar som jag har laddat ner. Man vill ju inte riskera att förstöra ljudkortet med fel drivrutin.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel,

 

När du packar upp drivrutinsfilen får du en mapp som heter "Vista_Win7_R243". I denna mapp hittar du en fil som heter "Setup.exe". Det är denna fil du klickar på för att installera drivrutinerna för ljudet.

De tre mappar som finns i mappen "Vista_Win7_R243" som heter "Config", "Vista" och "Vista64" är enbart till för "Setup.exe." att hitta rätt information för det operativsystem som drivrutinerna skall installeras i. Om det är ett 32-bitars Vista eller 7 - system används drivrutinerna i mappen "Vista". Är det ett 64-bitars Vista eller 7 - system används drivrutinerna i mappen "Vista64".

Även om det inte finns en specifik mapp för Windows 7 så gäller mapparna namngivna för Vista även för Windows 7. Windows 7 är i grund och botten Windows Vista. Microsoft har gjort en hel del förändringar och justeringar av Vista och namnger detta OS som Windows 7. Tittar man på de filer som används i Windows 7 heter de i likhet med Windows Vista något med "6". Vista gick ett tag under namnet "Windows 6" och filer till systemet följer denna namngivelse.

 

Många drivrutiner till Windows Vista fungerar i Windows 7. Hittar man inte specifika drivrutiner till Windows 7 kan man prova att installera drivrutiner för Windows Vista istället.

När det gäller drivrutiner till hårdvara finns det i princip ingen risk alls att förstöra enheter för att man har fel drivrutiner. Om drivrutinen man installerar inte fungerar så finns det normalt ingen hårdvara till den. Windows 7 (för all del även Windows Vista och XP) innehåller massor av druvrutiner redan från start. Skulle det finnas risker med detta skulle de inte ingå.

 

Går vi tillbaka lite i tid när alla använde CRT-skärmar så bör man vara lite aktsam med hur man ställer in grafikkortsinställningarna. En för hög uppdateringsfrekvens till CRT-skärmar kan orsaka att skärmen havererar.

 

Du kan således lugnt installera drivrutiner utan risk att förstöra hårdvara som diskar, ljudkort, grafikkort m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

Hej igen!

 

Det är strax över en månad sedan som vi konverserade på den här tråden sist. Mycket har hänt sedan dess men min dator fungerar utmärkt och jag är väldigt nöjd med den. Visst, jag har inte fått ordning på allt än men det löser sig med tiden. Det kanske känns överflödigt med det här inlägget eftersom det inte är någon fråga jag har (fast jag tycker inte det) men jag tycker att det är dags så här vid den här tiden att avsluta den här tråden och få tacka alla som har hjälpt mig. Jag hade definitivt inte varit där jag är idag om jag inte fått den supporten via er på det här forumet. Det här forumet på Smart är verkligen något jag gillar och som man får hjälp, det är helt klart.

 

Så tack alla som har svarat!

Tack Cecilia, 927, fagerja och framförallt du; Åge N, jag tyckte att vi rent av utvecklade en personlig relation med varandra mitt i alltihop.

 

Även ni som svarade på min förra tråd; "DDR2 eller DDR3?" (som den här tråden bygger på) skall ha ett stort tack även om det skulle råka vara något namn som jag inte har nämnt här.

 

Och får jag fler frågor så vänder jag mig gärna till er och forumet på Smart igen.

 

Mvh Daniel Holmgren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...