Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Daniel H

Komplettering till datorbygge

Rekommendera Poster

Hej igen, runt en vecka senare!

Nu kommer fortsatta funderingar. Jag har som nämnt beställt komponenterna till mitt datorbygge och väntar på att de skall komma. Det har nu konstaterats efter lite mejlkontakt med Komplett.se att två varor tyvärr är slut och osäkert när de skall komma igen. Det är hårddisken Western Digital Caviar Black 500GB samt chassit Cooler Master Elite 310. Komplett har rått mig till att skicka in nya betsällningar istället. Speciellt chassit är väldigt osäkert när eller om det kommer igen även om hårddisken finns en chans att den kommer nästa vecka.

Jag har tittat på några alternativ. När det gäller chassit har jag fortsatt titta på Coller Master och tittat på:

Cooler Master Gladiator 600 Midi Tower 645:- Den har stöd för ATX och microATX, den har 2 fläktar.

och

Cooler Master CM 690 Midi Tower Svart 679:- också den stöd för ATX och microATX och den har dessutom 3 fläktar.

Det står på båda något som heter "Vo-kontakter, vad det nu står för, antal Hi-speed USB och Firewire osv. Men finns inte det på moderkortet?

Funkar någon av dessa? Eller finns andra exempel som är bra i samma prisklass? Silverstone? Åge, du nämnde tidigare ett exempel som du hade för din huvuddator men den finns tyvärr inte på Komplett vad jag kan se.

Hårddisk. Om den redan beställda hårddisken verkligen kommer snart, typ i veckan är jag beredd att stå kvar vid den annars har jag tittat på följande:

(Obs det är väl "intern 3.5 jag skall titta på? "2.5" är väl bärbart eller?)

Western Digital Caviar Black 640GB 645:-

Hur är Green Power-serien? Där finns:

Western Digital Caviar GreenPower 750GB 650:-

Western Digital Caviar GreenPower 500GB 475:-

Western Digital Caviar SE16 500BG SATA2 485:-

Tips råd? Är något av dessa att gämföra med den ursprungliga eller finns bättre förslag i ungefär samma prisklass?

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu lusläst CoolerMasters hemsida och de två lådornas manualer men hittar inget om några "Vo-kontakter". Hittar det inte heller på Kompletts hemsida och har inte en aning om vad det är du syftar på.

Bortsett från det så fungerar båda lådorna till det du vill använda dem till.

Visst finns Firewire, USB m.m. på moderkortet. Lådorna har uttagen till dem på fronten och det är vad som avses när de omnämns med att de har dessa anslutningar. För att få dem att fungera måste du ansluta dem till motsvarigheten på moderkorten.

Moderkorten har bara kabelanslutningen för fronten, inte själva kontaktdonet. Genom att ansluta kontaktdonen i fronten på lådan till kontakterna på moderkortet får du funktionen också.

Detta är standard idag på lådor av den sort du tittar på.

Båda lådorna du nämner nu är mycket bra lådor.

När det gäller hårddisk är det den här som ligger närmast tillhands för dig:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391646

Det skall vara så att WD gjort nya diskar med "Green power" där de inte anger rotationshastigheten då de hävdar att skriv och läshastigheten ändå motsvarar en disk med 7200 varvs rotationshastighet.

Jag har läst lite tester på detta och det skall fungera enligt dem men det finns vissa synpunkter på det ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Åge!

Jag kommer att göra en del val här alldeles snart. Jag kommer nog att välja Gladiatorchassit. En liten sista fråga bara när det gäller chassit:

Gladiatorn har nu 2 fläktar, vilket är dubbelt så mycket som Elite 310. Hur viktigt är det här med fläktar igentligen? Klarar jag mig med 2 fläktar? På youtubeklippen som finns på komplett så talas det väldigt mycket om fläktar. Blev lite osäker men ville kolla.

Ps du hittade inget om "Vo-kontakter" Det kanske skall vara V0-kontakter (Ve-noll)? ds

Kolla här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=483003

Kolla på produktbeskrivningen under datorchassit, under "Färg" om du ser det?

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel!

Nu vet jag vad du läser! :-)

Du läser fel! Det står " I / O " (jag drar isär tecknen så du ser dem bättre) och inte " V O ". Du ser inte att bokstaven " I " inte hänger ihop med " / " -tecknet.

I/O står för "Input/Output" och hanterar de anslutningar som lådan har (vanligtvis i fronten).

Det sitter två fläktar i din låda från start vilket är mycket bra. Jag tror inte du behöver fler fläktar än de två. Du kan visserligen flytta fläkten från ovansidan och sätta den i sidan istället (båda platserna har mått för 14cm-fläkt). Om du sätter fläkten i sidan istället och låter den blåsa in i lådan får du mer klylning av grafikkortet. Fläkten i nätaggregatet samt hålet i toppen av lådan kommer att fungera som utblås. Fläkten i fronten drar in luft i lådan och du får en ganska god cirkulation. Det är ett bra sätt att få bort värmen. Samtidigt får du en bra luftgenomströmning kring grafikkort och CPU, som är de komponenter som blir varmast.

Fläkten på CPUn och grafikkortet hjälper till. Jag tror det kan bli en bättre lösning än att ha fläkten på ovansidan. Fläktar är viktiga i en låda som har många delar och delar som alstrar mycket värme. En speldator med kraftfullt grafikkort genererar mycket värme. Hög värme förkortar också livslängden på komponenterna. Således är den en fördel att hålla dem så svala som möjligt för att förlänga livet på dem.

Skulle du märka att det blir väldigt varmt i lådan kan du köpa en fläkt till och sätta den i lådan. Då kan det vara en fördel att sätta den i toppen med utblås ur lådan.

Det finns oftast två pilar gjutna i plasten på fläkten. Den ena visar rotationsriktningen och den andra vilket håll luften flyttas.

Hoppas det här löste en del frågor för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu har datordelarna kommit och jag har monterat datorn nu ikväll, söndag den 14 februari. Nu har jag bara lite frågor omkring det hela:

Att koppla in alla sladdar var klart det klurigaste men jag fick mycket hjälp genom att läsa i manualen för moderkortet. Jag kopplade så många sladdar som jag kunde se var nödvändiga från nätaggregatet. Där fanns mycket riktigt, som du skrev Åge; antingen en 4- eller 8-pinnarskontakt på moderkortet. Det var en 8-pinnars. Sladden från nätaggregatet var en 2 ggr 4-pinnarskontakt. Men båda kunde inte sitta i för de stämde inte i utseende tillsammans när man jämförde kontakten. Visst gick det att plugga i men jag ville inte testa för mycket eftersom det inte var exakt. Jag kunde alltså välja vilken jag skulle ha. Är det meningen? Med en av dem satte jag på den högst upp med 4 under som var tomma. Med den andra fick man sätta in den i mitten med 2 på ovansidan respektive undersidan. Hänger ni med? Kanske blev för svårt. I vilket fall som helst så är det bara en 4-kontakt i en 8:a.

Slutligen skulle jag nollställa Bios:et. Där fanns på moderkortet två metallstickor uppstående där det stod "CLR_CMOS" Enligt manualern skulle man antingen sätta en s.k. "jumper cap" vad det nu är? Jag tror jag vet. Man kunde också ta en skruvmejsel (screwdriver) och röra de två stickorna i några sekunder. Jag gjorde så, jag tog en tång av något slag och trycket lite lätt på strängerna samtidigt med tången i mellan 5-10 sekunder.

Sedan kopplade jag in nätsladden och satte igång datorn. Den gick igång -så slugnt så lugnt. Alla fläktar gick igång, även på processorns. Det var nästan ljudlöst. Det kom lite små små läten, nästan som något lite grumlande och svagt svagt rasslande när vissa saker gick igång. Det var ingen som lät konstigt utan allt var väldigt lugnt. Det luktade inte illa, inget bränt eller så. Men det kom dock inget "pip". Vad har jag då gjort för fel? Är det helt avgörande? Vågar jag gå vidare eller vad tycker ni att jag bör göra?

Mvh Daniel Holmgren

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag väntar fortfarande på svar på mitt inlägg tidgare. Men i vilket fall så känner jag att jag kommer inte längre. Det måste vara rätt inkopplat helt enkelt. Det är något surrande kort ljud precis sekunden efter datorn har startat. Kan det vara det där "pipet"? När jag läser igenom manualen för moderkortet så hittar jag att det skall komma ett pip för att markera att systemet är rätt. Det hänger på den s.k. "speaker-kabeln" som kommer från chassits front.

Där finns också andra kablar såsom "Hard drive aktivity LED", "Reset switch" "Power Switch" och liknande. Dessa skall pluggas in i nedre högra delen på moderkortet. Det som kallas "F_panel. Det står visserligen att dessa kan skifta från chassi till chassi. Men vad jag kan se så finns ingen "speaker-kabel" med i min låda. Alltså kan jag inte höra något "pip". Färgerna på kablarna stämde inte med beskrivningen på moderkortets manual. Satte jag in rätt färg i rätt färgurtag så var datorn helt död när man satte på den. Satte jag däremot i kablarna utefter vad som står på dem och sätter i samma urtag så går datorn på direkt, lugnt och fint - men inget pip!

Det finns även lite längre bort ett urtag för F_audio. Den går också från fronten. Det är "Front Panel Audio Header". Där har jag kopplat in HD Audio.

Men jag fortsätter så får vi se.

Tacksam för svar

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel,

Jag har varit på resande fot sedan i går morse och har inte haft så mycket tid för uppkoppling. Här kommer i alla fall svar till dig.

Om moderkortet har en 8-pinnars anslutning och du har 2 stycken 4-pinnars på nätaggregatet kan du koppla ihop de två 4-pinnarskontakterna med varandra så du får en 8-pinnars. Om du tittar efter lite på kontakterna så ser du nog att det finns ett litet "klipps" so gör att du kan "klippa ihop" de två kontakterna. På så sätt får du också ihop dem till en enda kontakt med 8 pinnar.

För att nollställa BIOS räcker det att du använder en skruvmejsel för att kortsluta de två stiften. Håll kortslutningen i någon sekund för det räcker. En "jumper cap" är en metalltråd inbakad i (vanligtvis) plast. Vi brukar kalla dem för bygling eftersom kontakten byglar två anslutningar. Du hittar liknande "jumper cap" på IDE-diskar (även kallad PATA eller enbart ATA). Där används de i huvudsak för att sätta en IDE-disk som "Master" eller "Slave".

När du startade datorn gick fläktar igång men ingen "pip". Jag misstänker att det kan bero på att din 8-pinnarskontakt inte är en 8-pinnarskontakt utan en 4-pinnarskontakt. Prova att få ihop de två 4-pinnarskontakterna som jag beskriver ovan.

"Pipet" som skall komma är inte något "surrande" ljud. Det skall, om tutan på moderkortet är hel, vara en distinkt pip-signal.

Kablarna som kommer från lådans frontpanel är märkta med de typer av anslutningar de skall ha. Det står tryckt på kontakterna "HDDLED (HardDiskDriveLightEmittedDiod) och skall kopplas till "Hard drive activity LED". Den indikerar om hårddisken jobbar. Här är det viktigt att du ansluter "plus" och "minus" rätt för annars lyser inte hårddisklampan på fronten av lådan. Mer än så händer inte om du vänder trådarna fel. Inget går sönder i det här fallet.

Du skall också kunna hitta en anslutning som heter "PWRLED" och det är lysdioden på fronten av lådan som indikerar att datorn är igång. Den skall anslutas till moderkortets motsvarighet, som bör heta samma. Du skall också ha kablar från fronten som det står "RST" och "Power" på. De bör vara dina "Reset" och "Power" - knappar som skall till motsvarigheten på moderkortet. Här spelar det ingen roll hur du vänder dem eftersom de ändå kortsluter när du trycker på knapparna på frontpanelen.

Tyvärr visar inte CoolerMaster i bruksanvisningen hur anslutningarna är gjorda. Den CoolerMasterlåda jag köpt, Centurion 534, är alla kabelanslutningar välutmärkta. Så är det även i den CoolerMasterlåda som min särbos son köpte, Elite 310.

Att dina kablar i din CoolerMasterlåda inte är välutmärkta skulle förvåna mig då jag byggt flera datorer med CoolerMasterlådor av olika modeller.

Din låda har en kabel med två kontakter på. Den ena sitter en bit in med väl samlade kablar och den ytter sitter med kablar som är lite "sladdriga".

Den som sitter först är märkt med HD Audio och den ytter märkt med AC´97 Audio. Du skall ansluta den änden som är märkt "AC´97 Audio" till ditt moderkorts " F_Audio". Orsaken är att det med största sannolikhet inte är en HD-ljudanslutning du har i fronten utan en analog dito. Jag är säker på att du har ett uttag för hörlurar (grön) och en ingång för mikrofon (rosa) i fronten på din låda. De är analoga och skall ha anslutningen "AC´97 Audio" för att fungera korrekt.

Se över det här och återkom. Jag jobbar hemifrån några dagar och har uppkoppling på kvällen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har nu följt de råd jag har fått av dig Åge men jag blir inte riktigt klok på det här. Något ”pip” kommer verkligen inte, trots diverse felsökningar och ändringar av kabelfastsättningar så är datorn ”tyst”. Jag tänkte att jag går igenom varje kabelsättning på moderkortet så att du får en bild, Åge, av hur jag har gjort.

Om vi skall börja med den här 4/8-pinnarskontakten så har jag satt ihop mina två 4-pinnarskablar i denna 8:a. Det är två rader med 4 i varje, uppifrån och ner. Varannan är fyrkantig och varannan har valvformat upptill. De 4 överst stämmer med kontakten men de 4 andra har bara valvformade kontakter. Jag sätter i de alla och de går i men ingen förändring med datorn sedan dess.

CPU-sladden har jag satt i CPU_fan. Den översta fläkten som sitter i taket på chassit har jag satt i SYS_Fan2 och fläkten i fronten i SYS_Fan1. Ingen fläkt sitter i PWR_Fan.

Min DVD-brännare har jag satt in i IDE-kontakten. Jag kunde inte se någon annan mer logisk kontakt. Floppy har jag hoppat över.

Sedan kommer vi till Sata-kontakterna. Jag har en röd kontakt. Det är den som går till e-sata på fronten. Det står typ ”Crimping Sata” på den ände som skall sitta i moderkortet. På moderkortet sitter 6 stycken Sata2-kontakter. Två rader och uppifrån och ner lyder beteckningarna från vänster höger: Sata2_2, Sata2_5, Sata2_1, Sata2_4, Sata2_0, Sata2_3. Jag har satt den på Sata2_2 (längst upp till vänster).

Min hårddisk har jag kopplat in med en kabel som följde med moderkortet. En orange som är L-formad i ena änden och det står ”HDD” vilket jag tolkar som hårddisk. Den andra sidan har jag satt i urtaget Sata2_1 (precis under den förra kontakten). Jag har ju en hårddisk som är Sata 3Gb/s men på moderkortet finns också längre ner med 6 Gb/s men där har jag inte kopplat in något.

På F_panel, som jag tog upp i senaste frågan där kopplade jag in kablarna utefter vad som stod på dem. Den enda som var uppdelad mellan + och – med två kontakter var Power LED. Där var det PWR + åt vänster och PWR – till höger. Det finns inga indikatorer på vad som är + och – på de övriga kontakterna. Finns något att gå efter?

CD_In Här har jag inte kopplat in något – än.

På F_Audio har jag kopplat in AC´97 som det var föreslaget.

På SPDF_In och SPDF_Out har jag inte kopplat in något.

Längst ner finns två kontakter F_USB2 och F_USB1 (vänster till höger). Det är USB kontakterna till fronten. Där har jag satt i kontakten i F_USB2.

Sedan har jag inte kopplat in några fler kablar. Jag har ju naturligtvis kopplat in sladdarna från nätaggergatet till DVD-spelaren och hårdisken så att de får ström. Är det något annat av nätaggergatets kablar jag bör koppla in?

Inte Behöver jag väl ta ut batteriet för att sedan sätta in det igen? Jag har ju redan gjort BIOS:et nollställt?

Det finns ytterligare en kabel, en orange med Sata-urtag i båda ändar som för närvarande inte används.

Jag har prövat att stuva om lite bland kablarna men inget pip-ljud? Det skall också tilläggas att jag faktiskt kopplade ihop musen, tangentbordet och skärmen till datorn för att se hur det skulle gå. Jodå, jag får bild på skärmen och har ställt in lite saker där.

Går det att se något i det som jag har gjort?

Tacksam för svar. Mvh Daniel H

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Yes! Jag kommer in i BIOS. Det var därför jag tänkte att det kanske var i sin ordning ändå. Jag startade datorn, fick den bild som jag enligt moderkortets intsruktion skulle få och tryckte "Delete" och kom följdaktligen in i BIOS. Jag tog "Load Failsafe" och gjorde lite inställningar där. Det mesta var ju redan klart som masterdisk, masterbrännare och så men jag ställde in tid och datum och lite andra saker. Sedan har jag sparat. Jag har också startat om och datorn säger, som du redan informerat mig om Åge, mycket riktigt att ett operativsystem inte går att hitta. Sedan har jag inte gått längre.

Men kan du se på min beskrivning Åge, om jag har kopplat något fel eller om jag har missat något? Eller stämde det? Och i så fall, vad kan då vara fel?

Mvh och mycket tacksam för svar

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju kanon att du kommer in i BIOS. Då fungerar moderkort, minnen och CPU med säkerhet! :-)

Att du laddat in "Default Settings" och sparat dem för att sedan göra dina egna ändringar är ännu bättre. Datorn fungerar!

Jag utgår från att moderkortet du köpt är Gigabyte GA-770TA-UD3.

Du har satt ihop dina två 4-pinnarkablar till en 8-pinnars. Denna kontakt skall ha 4 valvformade kontakter och fyra stycken fyrkantiga. Om den 8-pinnarskontakt går i utan att du behöver pressa i kontakten för att få den på plats bör det vara riktigt. Dessutom bekräftas detta av att datorn startar.

CPU-sladden, d.v.s. sladden till fläkten på CPUn är mycket riktigt korrekt ansluten när den sitter i CPU_fan.

SYS_Fan - anslutningarna är ämnade för kylfläktarna som du har i lådan. De är korrekt anslutna.

PWR_Fan, här kan du ansluta fläkten i nätaggregatet om den går att skilja från nätaggregatet utan att du behöver öppna det. Annars låter du bara denna vara tom.

DVD-brännaren kan sitta i IDE-kontakten om brännaren är en IDE-ansluten enhet.

eSATA-anslutningen till fronten kan sitta i vilken SATA2-anslutning som helst. Om du vill ha den i SATA2_2 låter du den vara där.

Din interna SATA-disk kan också sitta i vilken som helst av SATA2-anslutningarna.

Mitt Gigabytekort är inte logiskt när det gäller SATA2-anslutningarna. Sannolikt ät inte din det heller så låt dina anslutningar sitta där de sitter tillsvidare.

Nu tar vi F_Panel:

Power LED skall mycket riktigt sitta med + åt vänster och - åt höger.

Övriga kontakter ansluts på samma sätt, + åt vänster och - åt höger.

Finns det inga indikationer på anslutningarna brukar det normala vara att textsidan på kontakten vänder ut från moderkortet. Om du har moderkortet i en stående låda innebär det att texten på kontakterna vänder ned mot botten av lådan.

CD_In har endast med det analoga ljudet från din optiska enhet att göra. I dagens datorer brukar man i första hand ta ut ljudet via IDE eller SATA-anslutningen på optiska enheterna. Du behöver således inte i nuläget ansluta denna.

F_Audio är rätt kopplad om du använder AC´97 där.

SPDIF_In och SPDIF_Out används för digital anslutning av ljud. De behövs inte annars.

Om USB2 sitter närmast fronten är det en fördel att använda den för frontens USB-anslutning. Vilken du väljer har annars ingen betydelse.

Har du kopplat in alla nödvändiga kablar för nätaggregatet har du också kopplat in allt som behövs för din dator.

Allt du gjort så här lång är korrekt.

Orsaken till att du inte får "pip" - ljudet beror på att du inte anslutit högtalaren till moderkortet. Dagens moderna moderkort har inte alltid längre en inbyggd högtalare (buzzer) utan den finns oftast i lådan idag. I de lådor jag byggt datorer har det alltid funnit med en kabel som heter "Speaker". Om du inte har denna anslutning (vilket du borde ha) får du inget "pip" när datorn startas. Kontrollera ännu en gång alla kablar som kommer från lådans front. Kontrollera så att du inte missat en kabel som kanske ligger lite dolt i fronten.

Enligt bruksanvisningen för din låda skall det finnas ett litet tillbehör i din låda med skruvar m.m. Där skall du hitta en liten sak med en kabel som kallas för "buzzer". En stycken sådan skall medfölja i din låda bland de skruvar m.m. som du fick med lådan.

Sannolikt sitter det en dubbelhäftande tejpbit på denna "buzzer" så du kan fästa den på lämpligt ställe i lådan. Kabeln ansluter du till moderkortets "Speaker" som du hittar i F_Panel. Där har vi svaret på varför du inte får ett "pip" när datorn startar! :-)

Kika efter denna lilla sak, sannolikt en rund liten sak som är svart med tillhörande kabel monterad på den.

Om din dator startar och du kommer in i BIOS, vilket du tydligen gör, så fungerar din dator. Det är bara för dig att börja installera operativsystemet!

Återkom gärna och berätta om du hittar det lilla tillbehöret som skall finnas i lådan (en liten pappkartong) bland tillbehören till din datorlåda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Tack Åge, jag visste direkt vad du menade när du beskrev "buzzern" Den såg jag redan första kvällen och undrade vad den skall användas till. Sedan tänkte jag inte mer på det. Det står "Speaker" på den. Så jag satte in den (med texten nedåt eftersom moderkortet står upp i vanliga fall). Det är en liten kabelstump med en rund knapp eller lock vad man nu skall säga. Vad sa du Åge att man skulle göra med den? Är det meningen att man skall skruva av den på något sätt? Nu sitter den i min dators moderkort där den skall sitta. Jag satte på datorn och efter en liten stund kom det efterlängtade "pipet". Nu var det bara så att direkt när detta korta första pip var slut så kom direkt en ny längre ihållande ton, något lägre i frekvens. Jag förstod att något var fel men vad? Jag tittade i manualen för moderkortet och hittade att långa toner stod för att grafikkortet var fel isatt. Men hur jag tar ur och sätter i igen så är det samma ton. Hur kan grafikkortet sitta fel? Jag har satt den högst upp på den blå "sloten" eller vad man kallar det? Det står PCIEX16. Det är väl det som det skall vara? Jag kan inte se att den kan passa någon annanstans. Jag har också sett till att kortet inte sitter snett genom att skruva en skruv i hålet vid fästet på baksidan.

Vad kan vara fel nu? Det är ju angenämnt att vi har löst ett probelm nu äntligen men nu kommer nästa. Nu åker jag bort över helgen och kommer inte att kunna fortsätta förrän tidigast tisdag kväll men jag är väldigt tacksam för svar och vägledning.

Och ja; det är ett Gigabyte GA-770TA-UD3 moderkort.

Väl mött igen. Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel!

Så roligt att du hittade högtalaren i den lilla tillbehörslådan. :-)

Det är första gången som jag upplever att högtalaren i lådan inte sitter förmonterad. Mycket underligt, tycker jag.

Högtalaren skall fästas på något sätt i lådan. Hur, kan jag inte med säkerhet säga eftersom jag inte vet hur den ser ut. Sannolikt skall du inte skruva bort något. Har du möjlighet att ta en bild på högtalaren och infoga här så kanske jag kan se hur den skall monteras, om du inte kommer på något själv.

När det gäller grafikkortet och det långa pipet du får är min första tanke, skall ditt grafikkort ha extra strömmatning? Om du tittar på baksidan av grafikkortet (den ände som vänder mot fronten), finns det en extra kontakt där med 6 stift?

Jag vet inte vilket grafikkort du köpt men kanske det är med i listan på komponenter som du tidigare skrivit om. Jag tar en titt där för att se vad det kan vara för grafikkort och återkommer här.

Du får ju bild, säger du. Du kommer in i BIOS, vilket tyder på att allt är som det skall men det kan vara så att grafikkortet skall ha extra strömmatning.

Återkommer! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Daniel,

Om du köpt detta kort "Sapphire Radeon HD 4350 256 MB DDR2"

skall du ansluta en extra strömmatning till kortet! Har du inte gjort det är det detta som moderkortet larmar för.

Ditt nätaggregat skall ha minst en 6-polig kontakt och den skall passa i kontakten som sitter på grafikkortet. Enligt Sapphires hemsida skall kortet ha extra matning, vilket för mig är lite underligt då det inte drar så mycket.

Kontrollera detta i alla fall när du är tillbaka igen.

Kör försiktigt om du kör bil. Västsverige har fått mycket snö. I Göteborg ikväll är E6 och E20 mycket hala och täckta av hårt packad snö. Plogbilarna kör skytteltrafik och jag har just kommit hem själv efter en körtur på E20 och E6.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Åge!

Jag skulle precis sätta mig för att skriva vilket grafikkort det var och så fick jag se ditt inlägg. Ja, det stämmer det är det graffikkortet. Jag tittade själv och fick mycket riktigt se ett litet urtag. Men jag måste säga att det var svårt att veta vilken kontakt det var. Kanske måste ta ut kortet en gång till och se på nära håll. Det får dock bli nästa vecka. Nu måste jag lägga mig. Tack för omtanken vad gäller körlaget. Nu åker jag lyckligtvis tåg men jag hoppas inte det blir förseningar, framförallt inte i pendeltågstrafiken efterseom jag skall åka till T-centralen i morgon bitti.

Jag skall försöka se om jag kan ta en bild och bifoga på speakern.

Väl mött igen, jag återkommer och ha en trevlig helg!

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel,

När jag kikar på de bilder jag kan få fram på kortet kan jag inte hitta någon stor 6-polig kontakt. Du kanske skall kika i kartongen med tillbehören för grafikkortet om det finns en liten kabeladapter som kopplar kontakten på kortet till kontakten till nätaggregatet. En av bilderna jag hittat ser det ut som att det är en liten vit kontakt. Så brukar de normalt inte se ut. De brukar vara lika stora som den 8-pinnarskontakt du monterat ihop själv tidigare, minus två av anslutningarna. Således kan du tänka dig kontakten som lika stor som denna 8-pinnars men täck över två av dem.

Det kan bli förseningar i morgon. Jag vet inte hur det ser ut i dina trakter (Stockholm låter det som :-) ) men jag kan tänka mig att vädret liknar det som är på västkusten.

Passar på att önska dig tillbaka en trevlig helg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen efter helgen!

Tack Åge för din hälsning! ja, jag kan säga att det har varit förseningar och mer där till i helgen. Tåget jag skulle åka hem med på måndagen var inställt så jag fick beställa bussbiljett istället. Jag kom till slut tillbaka till Stockholm men blev 2,5 timmar försenad till jobbet. Så kan det vara...

Nu till datorn. Jag har gjort precis samma iakttagelse som du Åge: kontakten på grafikkortet är bra mycket mindre än den 6-poliga kontakt som kanske är den vanliga. I alla fall har jag en sådan strömkabel på nätaggregatet, en med 6-poler. Det står till och med´"PCI-E" på den. Men den fungerar då alltså inte.

Jag känner en liten tveksamhet. Jag letade efter en lämplig kontakt som skulle kunna passa men finner ingen som verkar potentiellt bra. Eller finns det? Efter mycket letande och letande så landar jag i att de enda kontakter som är möjligen aktuella är den som jag här har bifogat med bild. Ta gärna en titt på den. Jag har två likadana sådana kontakter. På ena hållet finns två stycken som helt klart skall länkas ihop med en strömkabel till nätaggregatet. Den andra kontakten är en fyrkantig liten kontakt med två (2) piggar i. Är det den? Men hur skall den sättas på? Jag förstår inte det? Det skulle vara skönt om det är den och jag har missuppfattat hur man sätter på den för annars känner jag faktiskt att jag kört fast lite här. Jag har även varit inne på Sapphires hemsida men blir inte mer klok på det.

Jag har även bifogat en bild på "speakern" som vi har tagit upp förut. Det lilla vita som ser ut som en text på vänstra sidan av "Speakern" är just en text. Det står rätt och slätt "Speaker" på den.

Mvh och tacksam för svar

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel,

Så bra att du kom hem helskinnad! Snön har verkligen ställd till det i trafiken på alla sätt. Här i Göteborg har det varit mer eller mindre kaos.

Tack för bilderna! Vi tar det lättaste först!

Bilden på högtalaren är kanon! Du skall inget annat göra med den än att ansluta den till moderkortet och se om du kan fästa den på något sätt. Ett är att använda buntband och binda in den i kableringen, om det går. Du skall inte skruva isär den på något sätt.

När det gäller ditt grafikkort, har du möjlighet att ta kort på detta på samma sätt som du gjort på kablar, kontakter och högtalaren? Det kan underlätta för att se hur du skall göra med anslutningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Åge!

Visst kan du få bilder på grafikkortet. Här kommer de. Det är taget både på ovansidan och undersidan och närbild. Önskar du någon mer vinkel så skriv tillbaka.

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel,

Dina bilder bekräftar bara vad jag misstänker, ditt kort skall inte ha extra strömmatning.

Kan du installera grafikkortet igen och se till att det verkligen går ned ordentligt i hela den långa blå kontakten på moderkortet?

När du är klar, nollställ gärna BIOS igen. Du hittar kontakten du skall kortsluta placerad strax ovanför F_Panel - kontakten.

Starta dator igen och lyssna om du får den ihållande tonen. Får du det och dessutom får bild på skärmen, aktivera BIOS och gå in och mjukvarunollställ BIOS på nytt.

Starta om datorn efteråt och lyssna på nytt om den ihållande tonen kvarstår.

Gör den det, ta ur grafikkortet igen och starta datorn. Du skall nu få en lång ton följt av två korta.

Återkom och berätta hur det gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Åge!

Jag har goda nyheter! Det har lyckats!! Jag tog ut grafikkortet och satte tillbaka det och såg verkligen till att jag tryckte till lite här och där så att det skulle gå i jämnt. Sedan nollställde jag bioset genom att kortsluta de två metallpiggarna där det står: "CLEAR_CMOS". Sedan satte jag ihop väggarna på datorn för om jag inte minns fel så har vissa modeller det att de varnar om datorn är öppen. Nu tror jag inte att mitt chassi har det men för att vara helt på den säkra sidan. Jag kollade också en sista gång på den högra sidan (sett framifrån) ifall grafikkortet hade satt fast sig i metallchassit. Det skall ju synas ifall änden syns i hålfliken där det skall spärras fast (hoppas du förstår vad jag menar, det är bakom moderkortet) och noterade då att så långt ut hade den inte stuckit ut förut. Kanske satt den riktigt fast nu? Jag startade datorn sedan och det kom ett pip - och endast ett (1) pip!

Så nu skall det fungera korrekt. Då var det fömrmodligen, antar jag, så att felet var att grafikkortet inte var ordentligt fastsatt. Jag har ställt in datum och tid och första och andra booten. Som första har jag satt CDROM och som 2:a harddisk. Detta räcker väl? Som nummer 3 står redan Floppy men det har jag ju ingen. Skall jag sätta "disable" där? I övrigt är ju en del redan klart, datorn vet ju redan DVD-brännare och hårddisk. Är det något annat jag bör kolla upp?

En liten kort fråga som kanske är överflödig men jag ställer den ändå. Jag har fått 2 installationsskivor; en för moderkortet och en för grafikkortet. Hur viktigt är det att jag använder dem? Behövs de i nuläget?

Men nu är jag glad att jag kommit så här långt. Just nu befinner jag mig i ett läge där det är mycket med jobbet och även i det privata men så fort jag får tid skall jag fortsätta med installation av operativsystem. Vet inte säkert när än. Men jag återkommer gärna med en rapportering om hur det har gått eller om nya frågor dyker upp.

Mvh Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel!

Sannerligen goda nyheter! :-)

"Det" har inte lyckats, DU har lyckats. ;-)

Riktigt med dig är jag inte men på ett ungefär förstår jag. Ditt chassi har säkert möjligheten att ha funktionen larm om lådan öppnas men för att det skall ske måste du montera en brytare på lådan. Det känns lite överflödigt att göra så på en hemmadator.

När det gäller inställningarna i BIOS kan du med fördel välja CDROM som förstavalet och hårddisken som andravalet. När du installerat operativsystemet föreslår jag att du sätter hårddisken som nummer ett och CDROM som nummer två. Din dator startar lite snabbare då. Eftersom du inte har någon floppy föreslår jag att du sätter den, precis som du själv nämner, "Disabled". På så sätt blir det inte "konstigt" ibland när du använder datorn och skall söka efter enheter.

Innan du börjar installera bör du fundera på om du skall dra nytta av Gigabytekortets ena funktion, Xpress Recovery. Skall du använda denna funktion måste du dela din hårddisk och lämna den "bakersta" delen av disken oallokerad och oformaterad. Lämplig storlek på denna del kan vara runt 30-40 GB beroende på hur mycket program du installerar i datorn.

Xpress Recovery fungerar på liknande sätt som återställningspartitionen på bärbara datorer. Om du installerar din dator och gör den helt klar med alla program, uppdateringar m.m. (innan du lägger tillbaka dokument, e-post, favoriter/bokmärken m.m.) kan du skapa en avbild av installationen. Denna avbild lägger sig i den icke allokerade och oformaterade delen på hårddisken.

Skulle ditt system haverera kan du alltid återställa hela installationen, som den var när du var klar med installationen, genom att trycka på F9 när datorn startas. Det gäller dock inte om hårddisken kraschar för då går även återställningsdelen förlorad. Jag har gjort detta på min dator och det är en trevlig funktion.

Installerar du Windows 7 finns det inbyggt en funktion att skapa en avbild av installationen. Här tillåts du att spara den på valfri hårddisk eller på skivor.

Ingen fråga hitintills har varit överflödig och inte är det nu heller. De två installationsskivor du fått kan du i nuläget glömma. Jag föreslår att du hämtar hem de nyaste drivrutinerna till såväl grafikkort som moderkort från respektive tillverkares hemsida.

För ljudkortsdrivrutinerna föreslår jag dessutom att du går in på Realteks hemsida och hämtar dem. Där får du hem ännu nyare drivrutiner än hos Gigabyte. Detsamma gäller för nätverkskortet, som är en Realtekkrets.

http://www.realtek.com.tw/DOWNLOADS/

När det gäller USB 3.0 -drivrutinerna föreslår jag Gigabytes hemsida.

http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?ProductID=3272&ost=windows+7+64bit#anchor_os

När det gäller chipsetdrivrutinen kan du gå till följande sida och hämta hem den senaste. Den är sannolikt samma som till ditt grafikkort eftersom det är en ny ATI-GPU på den.

Här hittar du i alla fall drivrutinen till chipsetet och det du skall välja är "AMD 7-Series Chipsets"

http://game.amd.com/us-en/drivers_chipset.aspx

Till grafikkortet hämtar du drivrutiner här:

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Innan du hämtar klickar du på rubriken "ATI Radeon Video Card Drivers"

När du gjort det får du en nedfälld meny som ger dig flera alternativ.

Där väljer du "Individual Catalyst Components". Klicka på det operativsystem du kommer att installera. Nu delas menyn upp i två nya delar. Den ena är själva drivrutinen och den andra är "CCC, Catalyst Control Center". Här kan du byta språk och välja svenska. Det kan du inte om du väljer att hämta "Full Catalyst Software Suite". Då får du bara engelska.

Om du sedan klickar på "Optional Downloads" kan du hämta hem "AVIVO" och "HydraVision" som ger dig extrafunktioner till ditt grafikkort.

Om du tänker använda Windows XP kan du behöva installera HDMI-ljuddrivrutiner till ditt grafikkort. Ditt nya grafikkort innehåller nämligen även ett ljudkort med stöd för ljud via HDMI-uttaget. Drivrutiner för Windows Vista och Windows 7 finns med i drivrutinerna för grafikkortet. Det skall de göra i alla fall. Här hämtar du HDMI-drivrutiner för Windows XP:

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/hdmi_xp.aspx?&lang=Swedish

Vill du hellre vara kvar på den "fräcka" ATI/AMD-sidan går du hit och hämtar HDMI-drivrutinerna. OBS! Det gäller fortfarande bara Windows XP.

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=xp/hdmiaudio-xp

Du kanske behöver hämta en hotfix också. Jag är inte helt säker på det men du får en länk i alla fall. Prova först att installera allt. Fungerar det, skippa hotfixen.

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/force-Anti-Aliasing-support-in-Crossfire.aspx

På skivorna du fått med till moderkortet och grafikkortet kan det finnas mjukvaror som ger dig lite extra. Skivan har bl.a. en mjukvara som Gigabyte kalla för "Download Center". Med den mjukvaran kan du låta datorn koppla upp sig mot Gigabyte och ge dig förslag på nyare drivrutiner m.m.

Det brukar också finnas några mjukvaror för övervakning av moderkortet samt, i ditt fall tror jag, mjukvara för att överklocka moderkortets komponenter.

På skivan finns också Xpress Recovery, om du skall använda detta. Första gången du skapar en återställning måste du använda skivan. Då startar du på skivan. När det väl är gjort behövs inte skivan längre till detta.

Om du har BIOS-version F1 skulle du kanske uppdatera till F2. Det finns lite förbättringar i F2. Vilken BIOS-version du har ser du när du startar datorn. Ditt moderkorts modellnamn dyker upp med vit text uppe till vänster. De två sista tecknen i modellnamnet anger BIOS-versionen. Ditt moderkort har inbyggd mjukvara i BIOS för uppdatering av BIOS. Det brukar gå mycket smidigt. BIOS-filen lägger du på ett USB-minne. Därefter startar du datorn och trycker ned F8 när datorn startas. Då kommer du in i Q-Flash. Hela förfarandet är ganska självinstruerande.

Skall du installera Windows 7 Ultimate och köra virtuell XP i systemet måste du aktivera "Virtualization" som du hittar i menyn "Advanced BIOS Features". Om inte, då kan du låta denna vara "Disabled".

Jag föreslår att du aktiverar "HDD S.M.A.R.T. Capability". Det är ett övervakningssystem som kan varna dig lite innan en hårddisk är på väg att krascha.

"Full Screen LOGO Show" tycker jag att du sätter som "Disabled". Din dator startar lite snabbare då.

"Init Display First" sätter du till "PEG" eftersom du har ditt grafikkort i en PCIe-kortplats.

I menyn "Integrated Peripherals" kan du göra följande:

"OnCHip IDE Channel" - Enabled

"OnCHip SATA Channel" - Enabled

"OnCHip SATA Type", om du skall installera Windows XP bör denna vara satt till "Native IDE". Installerar du Windows 7 kan du ställa den på "AHCI".

Övriga inställningar på denna sidan kan du låta vara enligt "Default Settings" (standardinställningarna) utom

"USB Mouse Support" som jag tycker du skall sätta som "Enabled".

Övriga inställningar i BIOS tycker jag du tillsvidare kan låta vara som de är vid fabriksinställningarna.

Jag har full förståelse för tiden du har för detta. Återkom gärna med rapport om hur det går för dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu är det väl runt en vecka sedan sist. Som jag nämnde så skulle det bli svårt för mig att fortsätta denna vecka eftersom mitt privatliv för närvarande tog upp för mycket tid. Men nu ikväll satte jag mig ner och fortsatte igen.

Det jag gjorde ikväll var att nollställa BIOS:et för att göra det rätt en gång för alla och göra alla de inställningar som du rekommenderade Åge.

Det funkar mycket väl hittills. Min beskrivning av hur jag satte fast grafikkortet i ett tidigare inlägg kanske var lite väl svårttolkat men i vilket fall så var problemet att jag inte satt fast kortet tillräckligt. Slut inlägg.

Nu ett par mycket grundläggande frågor:

Du rekommenderade att man satte fast högtalaren (Speakern) med buntband med de andra kablarna. Är det av någon speciell anledning? Jag tycker speakern sitter så bra som den gör, där den hänger ut, fastsatt i moderkortet.

Du rekommenderade att jag skulle använda funktionen "Xpress Recovery" Jag hittar inte den någonstans i BIOS:et. Du säger att den finns på CD-skivan för moderkortet. Jag tror att jag fick fram av din läsning att man utgår från skivan om jag vill ha den. Då skall jag alltså vänta med det tills Windows 7 Home (som jag skall installera) är installerat?

Nästa steg nu är att installera Operativsystem. Jag har börjat städa bort min gamla dator så att jag kommer åt mitt internet.

Mvh och tacksam för fortsatt feedback

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Daniel,

Låt privatlivet ta den tid som det behöver. Det är trots allt det viktigaste här i livet!

Det är bra, jättebra faktiskt, att du fått igång din dator. Det är också bra att du hittade orsaken till felet, ett inte fullt installerat grafikkort.

Över till dina frågor:

När det gäller högtalaren så vet inte jag hur bra den sitter med kontakten på moderkortet. Är det det enda den sitter med finns det risk att den lossnar om datorn flyttas på. För att vara säker på att högtalaren inte skall lossa från moderkortet var mitt förslag att fästa den på något sätt. Enklast i mina ögon var då att fästa den med ett buntband. Om du är helt säker på att högtalaren inte lossnar vid förflyttning av lådan kan du låta den vara som den är. Misstänker du att den "hänger och dinglar" föreslår jag att du fäster den på något sätt så att kabeln bli avlastad från högtalarelementet.

Xpress Recovery får du först när du installerat funktionen från den medföljande skivan till moderkortet. Innan du kan installera den bör du installera operativsystemet först. Du behöver inte göra installationen helt färdig. Om du installerar Windows 7 Home och sedan får upp ditt "skrivbord" kan du starta om datorn. Vid omstarten har du redan lagt i Gigabyte-skivan i spelaren. Då kommer datorn att starta från skivan och fråga om du vill installera Xpress Recovery. Det gör du i detta läge.

När Xpress Recovery är installerat kan du fortsätta att installera klart din dator med alla mjukvaror, drivrutiner uppdateringar m.m. Du gör klart din dator så långt som du vill att den skall vara när du kan tänka dig att återställa systemet.

Jag gör min installation helt klar med operativsystemet, mjukvaror m.m. Det jag inte lägger in är all e-post, favoriter/bokmärken, dokument m.m. Allt som inte tillhör grundinstallationen lägger jag inte in. I princip kan man säga att min dator är installerad så långt att vem som helst skulle kunna ta över den och göra den som sin, så när som på användarkontonamnet. Det som tillhör "mig" väntar jag med. I detta läge gör jag en återställningsfil med Xpress Recovery. Det innebär att om jag behöver återställa min dator efter ett systemhaveri (inte hårddiskkrasch) blir den precis så som jag vill att den skall vara innan jag lägger in mina personliga filer och mappar.

Hoppas detta ger dig en "bild" av hur det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu har jag installerat Windows 7 och det ser bra ut. Nu har jag bara två frågor:

Jag installerade operativsystemet och sedan lade jag in Gigabytebyte-skivan efteråt för att installera Xpress Recovery. Men Xpress recovery kan inte installeras för att det är för lite fritt hårddiskutrymme. Jag tror jag vet varför. Det skulle ju vara ca 30 - 40 Gb oallokerat utrymme kvar på hårddisken för detta. Det har jag inte lyckats göra, eller åtminstone fattade jag inte riktigt det när jag följde installationen. Är det för sent nu? Eller bör jag göra något annat istället?

Nästa fråga:

Bilen på skärmen är mindre än skärmen. Alltså jag har en 21,5 tum men bilden är kanske bara 19 eller 20 tum. Det är svart runt kanterna. Hur ställer jag in detta? jag har varit inne på Bildskärmsinställningar men får ändå inte fram något som hjälper. Hur gör jag här? Jag har en Benq V2200 Eco.

Mvh och tacksam för svar

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...