Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Daniel H

Komplettering till datorbygge

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har ur ett tidigare frågeinlägg fått råd på komponenter till ett eget datorbygge, främst inriktat på videoredigering.
Den dator jag har funderat på att bygga ihop ser ut som följande:

Moderkort: Gigabyte GA-MA770T-UD3P Socket AM3
Processor: AMD Athlon II X3 435
Minnen 2 st: Cruical DDR3 1333 Mhz 4 GB KIT LC9
Nätaggregat: Corsair CX400W PSU
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 4350 256 MB DDR2
Hårddisk: Western Digital Caviar Black 500 GB (Kanske köper jag 2 st likadana eller 1 st mindre storlek)
DVD-brännare: Sony Nec Optiarc DVD+-RW burner AD 5240S
Chassi: Cooler Master Elite 310
Tangentbord: Logitec Classic Keyboard 200
Mus: Logitec OEM Optical Wheel Mouse

Jag har en fråga här: Är detta paket komplett så till vidare att det fungerar (förutom operativsystem då men det tar jag inte upp här)?

Finns USB-kontakter med här? Sitter det på moderkortet eller måste jag köpa till det? Jag har försökt att titta men jag känner mig osäker.

Jag behöver firewire-kontakt/IEEE 1394 för kontakt med 6 Pole i ena änden respektive 4 pole i den andra (läser innantill på påsen där kabeln låg i vid köpet). Detta behöver jag förstås köpa till eller?

Nätverkskort för bredband, vad skall jag köpa eller finns det integrerat i moderkortet?

Jag tänkte mig en 21, 5 tums skärm. Jag har tittat på:
Samsung 21,6" LCD Syncmaster P2270 50000:1 2ms eller:

Benq 21,5" Led V2210 Eco 5000000:1 5ms

Vad skall jag föredra? 5ms eller 2ms?

Detta inlägg är en fristående fortsättning på tråden "DDR2 eller DDR3" som fortfarande finns på forumet. Vem som helst får naturligtvis svara men jag skulle gärna också vilja ha ett svar från Åge N som hjälpte mig väldigt mycket och som gav mig tipsen på de flesta komponenetrna här. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som finns på moderkortet kan du läsa här:
http://www.gigabyte.com.tw/Products/Motherboard/Products_Spec.aspx?ClassValue=Motherboard&ProductID=3096&ProductName=GA-MA770T-UD3P
Någon sorts anslutning för IEEE 1394 finns på moderkortet, liksom USB och LAN (nätverkskabel).
Det är bara att fråga om det är något i specifikationen du inte förstår.

Om du inte ska hålla på med extremt snabba spel lär du inte märka någon skillnad på 2 eller 5 ms responstid, det är inte ens säkert att de är uppmätta på samma sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dina komponenter kommer att fungera ihop.
Det moderkort du valt ut har 3 stycken anslutningar för IEEE1394 (Firewire). Två är placerade bak på kortet och kommer att kunna anslutas på baksidan av din datorlåda när den är hopbyggd. Den ena av de två IEEE1394 som sitter på baksidan är en mini-Firewirekontakt. Sannolikt är det den du menar med en 4-polig dito.

Lådan du valt ut ser ut att ha en anslutning för Firewire på framsidan. Den anslutningen kan du koppla till moderkortet och den kontakt som sitter på moderkortet. Det innebär att du får 3 stycken Firewireanslutningar till moderkortet. Fronten på lådan är dock standardstorleken med 6 poler.

Kortet har 12 stycken USB-portar med stöd för version 2.0 och lägre.
8 av dessa finns på baksidan av kortet och du kommer att kunna ansluta till dem när du byggt datorn. Ytterligare två anslutningar för USB kan du få på froten av lådan då den har uttag för två USB. Du ansluter kabeln i lådans front till en av de extra kontakter som sitter på moderkortet.

Kortet är försett med en stycken LAN-kontakt och har stöd för Gigabit-LAN.

Du behöver således inte köpa varken nätverkskort, USB-kort, Firewirekort eller ljudkort. Allt finns på moderkortet och gör din dator komplett.

När det gäller skärmen spelar det ingen roll. precis som Cecilia skriver, om responstiden är 5ms eller 2ms. Det är också, precis som Cecilia skriver en fråga om hur de mätt responstiden. Många uppger responstiden grå till grå och inte svart till svart. Tiden från grå till grå är betydligt snabbare  än svart till svart. Med grå till grå menas att pixeln inte tänds upp helt och inte släcks ned helt mellan tidtagningen.
Svart till svart innebär att pixeln skall släckas helt för att sedan tändas helt innan den släcks igen. Det är denna tid som anges och det tar lite längre tid.

Eftersom du skall redigera video är det av större betydelse att du köper en skärm med bra och neutral färgåtergivning istället för en som är snabb. Video har inte samma behov av snabbheten i skärmen som spel har men det har ändå en viss betydelse. Det är ändock så att skärmens förmåga att återge färger och svärta som är av högre betydelse.

Gigabyte har kommit med nya moderkort sedan du senast drog igång den första tråden. Har du inte behov av många PCIe 1x -kortplatser skulle jag föreslå ett annat kort idag. Det är ca. 100 kronor dyrare (beroende på vilken butik du tänker köpa från) men mer framtidssäkert ändå.
Om vi jämför priset hos Komplett.se så kostar det kort du tänker på 829 kronor. Det kort jag nu föreslår istället kostar 899 kronor. Det är en prisskillnad på 70 kronor.

Kortet jag tänker på är det här:

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/Manual_Model.aspx?ProductID=3272#anchor_os

Vad är då skillnaden mellan korten?

Den största skillnaden är att det nya kortet har stöd för USB 3.0!
Inte nog med det, kortet har också två uttag för extern SATA, eSATA.
Tänker du köra de tänkta två diskarna i en RAID-konfigurering har du fler alternativ med detta kort.

I och med att kortet har 2 stycken USB 3.0 - portar har du "bara" 10 portar för USB 2.0. Nu är USB 3.0-portarna bakåtkompatibla med 2.0 så du har totalt 12 portar ändå.
6 stycken USB 2.0 sitter på bakisdan tillsammans med 2 stycken USB 3.0. Du kan, liksom med det andra kortet ansluta de två USB-portarna på fronten av lådan på kortet. Därmed får du totalt 8 USB 2.0 samt 2 USB 3.0 att ansluta enheter till.

Skaffar du de snabba eSATA-komponenter, som externa hårddiskar med eSATA, kan du ansluta två sådana enheter också och dra nytta av den snabba bussen.

Liksom kortet i ditt inlägg har även detta kort 3 stycken Firewire varav två sitter bak. En av dem är, precis som på det första kortet en mini-Firewire-kontakt.

Ljudkortet är identiskt och nätverkskortet är en något nyare version. Självklart har det stöd för Gigabit-LAN.

Kortet har en PCIe 16x och två PCIe 1x. Den har fyra stycken PCI-anslutningar. Det här är det enda jag ser som något negativt.
Det kort du har i ditt inlägg har en PCIe 16x, fyra PCIe 1x och två PCI. Detta är den enda fördel jag ser med det "äldre" kortet mot det nya.

Nackdelen med den omvända PCI/PCIe 1x -fördelningen har endast betydelse om du tänker sätta i en massa nya expansionskort. Sannolikheten för detta är kanske inte så stor. Hastighetsskillnaden mellan dem är inte heller särskilt stor men PCIe är den nyare standarden.

Ta en funderare på om du ändå skall välja det nyare kortet och få med USB 3.0 och eSATA utöver det du redan får på det "äldre" kortet.

Redigeringen är rättstavning och viss förtydling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar och all information! En följdfråga jag har angående det nya moderkortet som du föreslog Åge så är det om det är någon av dessa du menade? :

Gigabyte GA-770TA-UD3, Socket AM3 eller
Gigabyte GA-MA785GT-UD3H Socket AM3

Båda dessa kostar 899:- på komplett. Tyvärr så kunde inte sidan visas på länken du skrev med i förra svaret det är därför jag frågar.

Ja det låter ju intressantare med denna nyare version av moderkort som du angav. Nej, jag kommer nog inte att utöka med så mycket mer som du angav så det blir nog bra. Otroligt vad utvecklingen har gått fram, det är ju bara jul och nyår som har gått känns det som sedan jag senast chattade på forumet.

Det bör väl finnas även 6-polig firewire på datorn? Videokameran har 4-polig. Annars får jag köpa ny kabel bara.

Vad gäller skärm så tar jag till mig att responstiden inte är det avgörande. När det gäller färgåtergivning är det kanske upp till betraktaren att avgöra men finns det något i den tekniska beskrivningen jag kan titta efter? Kan "Led-tekniken" som finns på Benq-skärmen vara något?
 
Mvh och tacksam för svar

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia för att du testade länken. Det är också det kortet som jag anger.

Daniel,

Det finns en 6-polig Firewirekontakt på moderkortet. Det sitter en färdig på baksidan och den Firewirekontakt som sitter på lådans front är också en 6-polig dito. Denna anslutning kopplar du till den lediga extra anslutning som sitter på moderkortet. Då får du en 6-polig kontakt, färdig och klar att användas direkt, på moderkortets baksida. Dessutom får du en till i fronten på lådan om du ansluter den till moderkortet.

När det gäller LED-tekniken för nya skärmar (gäller även TV) så skall man inte förväxla denna teknik med OLED som Sony håller på att utveckla.
Bara för att en skärm har LED-teknik innebär det inte att den också är bättre. Mycket hänger på hur denna teknik används.

Vad LED-tekniken gör är enbart att ersätta det lysrör som lyser upp baksidan av LCD-skärmen. För att en LCD-skärm skall kunna ge ljus ifrån sig behöver den genomlysas med ljus. Det skall vara vitt ljus för att alla färger skall kunna återges. Något annat tillför inte LED-tekniken.

LED står för Light Emitted Diod och betyder på svenska "lysdiod". För att göra en skärm mycket slimmad och ändå ha plats med bakgrundbelysningen för LCDn har tillverkarna börjat använda lysdioder som bakgrundsbelysning. Genom att placera dem på sidorna i kanten av skärmen och sedan använda prismor som leder ljuset in bakom LCDn kan man göra skärmen slimmad. Problemet med denna teknik är att bakgrundsbelysningen blir ojämn. Denna ojämnhet syns bäst när det är mörkare i rummet och när en bild som innehåller mycket svärta visas. Då kan man se "moln" på den svarta skärmen. Det kan i sin tur ge färgskiftningar i bilden som inte alltid är så bra.

Om man inte bryr sig om att skärmen kan bli några cm tjock kan man med fördel välja en skärm som har LED-belysninge placerad bakom LCDn, på samma sätt som lysrörern är placerade. Med denna teknik blir bakgrundsbelysningen betydligt jämnare men den kostar också mer!

Ytterligare ett steg i denna teknik, där LED-systemet ger en bättre funktion än lysrörstekniken, är om lysdioderna är placerade bakom LCDn och sedan är indelade i grupper. Genom att ha LED:erna i grupper kan man styra ljusstyrkan på LED:erna och därmed öka den dynamiska kontrasten markant! Denna teknik är betydligt bättre på att ge svärta på en LCD och slår plasman (beroende på tillverkarens förmåga att anpassa tekniken). Självklart kostar en skärm med denna teknik också mer.
Genom grupperingen kan man dämpa intensiteten på de LED:er som skall presentera mörka paritier och höja intensiteten på de LED:er som skall presentera ljusa partier.

En annan fördel med LED är att de drar betydligt mindre ström än lysrörstekniken.
Många vill gärna ha en slimmad och så smal skärm som möjligt för att det är "häftigt". Jag undrar bara hur många det är som tittar på kanten på sina skärmar. De jag känner tittar alltid på skärmens del där all grafik presenteras. Varför denna hysteri för att få en så platt skärm som möjligt när det ändå inte syns när man använder skärmen?

OLED står för Organic LED och innebär att LED:n är uppbyggd av organiskt material. Denna teknik behöver inte ha, liksom plasman, en bakgrundsbelysning utan den generera ljuset självt. OLED-skärmar är ännu så länge mycket dyra.

PLasmatekniken innebär att man genom att lägga på elektrisk spänning får plasmapartiklarna att "explodera" och på så sätt skapa ljus.

Som sagt, LED-teknikens fördelar är lägre energiförbrukning. Om den blir rätt använd ger den också andra fördelar mot lysrör. LED placerade i kanten på en skärm ger en betydligt ojämnare bakgrunsbelysning än när de är placerade bakom LCDn. Jag skulle således föreslå att, om du väljer en LED-upplyst skärm, väljer en som har LED:erna placerade bakom LCDn och inte i kanten på skärmen.

Redigeringen är rättstavning och lite tillägg med extra upplysningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack än en gång för support. Jag kollade länken Åge, som Cecilia skrivit och den fungerar. Jag vet inte vad som blev fel förut.

 

Jag står nu inför köpet av min egen-uppgyggda dator här inom kort. Några sluttankar bara (jag kanske får fler sådana precis innan köpet, vem vet):

 

Jag tror nu att jag har bestämt mig för vilken bildskärm jag köper. Det lutar åt "Benq 21,5" LED V2210 Eco" för 2195:- (Kompletts pris). Jag antar att VGA-kabel medföljder, men bör jag satsa på att köpa in en DVI? Blir skillnaden väldigt stor?

 

Jag har åter, för att helt pröva mina inköp funderat på när det gäller DVD-brännare. Sker utvecklingen lika snabbt där? I min gamla dator sitter en NEC DVD RW ND-3540A, köpt 2005. Är den totalt för gammal för en dator idag? Funkar den med Windows 7? Den jag först tänkte köpa var/är en Sony Nec Optiarc DVD +-RW Burner AD5240S. Är skillnaden väldigt stor mellan dessa två (det är det säkert men jag vill veta om det är här jag skall spara in lite pengar om jag ändå redan har en DVD-brännare som dessutom har fungerat bra)?

 

Bildskärmen har upplösningen 1920 * 1080. För att kunna få full valuta av det kommer då tanken på om jag skall skaffa Blu-raybrännare istället? Men de är ju faktiskt en bit dyrare än vanliga. Med tanke på att tekniken fortfarande är rätt ny och priserna rätt höga, kan det vara en bra idé att vänta lite och eventuellt uppgradera senare?

 

Mvh och tacksam för svar. Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har inte skett särskilt mycket när det gäller utvecklingen av DVD-brännare. Numera så är det standard att de klarar Dual-Layer-skivor, men om du inte har något behov av det så ska det gå bra att använda din gamla. Nya DVD-brännare har SATA-anslutning i stället för den äldre anslutningstypen IDE (PATA), men jag ser att ditt moderkort har stöd även för den äldre anslutningen så det ska inte vara något problem med det:

Internal I/O Connectors

4. 1 x IDE connector

 

Det går bra att köpa en ny brännare om något år, eller när du nu känner behov av det, och då stoppa in den. Den kommer säkert att ha en SATA-anslutning så du behöver inte ta ut din gamla brännare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår din vånda inför köpet. Det är mycket pengar och allt skall helst fungera.

 

När det gäller DVI kontra VGA föreslår jag absolut att du skall satsa på en DVI-kabel. Du kanske inte märker så stor skillnad för det är svårt att göra en A/B-test själv och snabbt. Fördelen med DVI är att skärmen får rätt information direkt om hur bilden skall presenteras på skärmen. Går du via VGA görs signalen om från digital information till analog för att i skärmen göras om från analog till digital igen. Skärmen får inte direkt information om hur bilden skall presenteras och du kanske måste göra inställningar på skärmen för att fylla ut den korrekt. Bilden hamnar kanske lite snett också och det kan behöva justeras.

En DVI-kabel kostar under 100 kronor och det fungerar bra för dig.

 

När de gäller din brännare så tycker jag precis som du, skall du inte använda den i någon annan dator, flytta över den och spara dina pengar på en ny! Även om din brännare är från 2005 klarar den DVD-formaten som finns inklusive tvålagers (DL eller Dual Layer). Den klarar inte DVD-RAM och har du behov av att använda detta lite udda format måste du köpa en ny. Klarar du dig utan DVD-RAM-stöd kommer den att fungera utmärkt. Den tar en av de två IDE-platserna som du har på moderkortet. Därmed kan du spara runt 250 kronor på brännaren, vilket är en fördel.

 

Jag tycker inte att du skall satsa på en Blue-Ray-brännare i dagsläget om du inte har behov av att bränna Blue-Ray-skivor. Både brännare och skivor är ännu mycket dyra och priserna kommer att gå ned. Har du inte behovet i dagsäget tycker jag du skall vänta tills behovet dyker upp.

Du kan mycket väl dra nytta av hela upplösningen på skärmen ändå. Så länge du sparar ditt material på hårddisken kan du spara det högupplöst. När ditt material är klart kan du bränna det på en DVD-skiva med högupplösning. Det du får tänka på är bara att du kan få in max 8,5GB på en DVD med dubbla lager.

 

Vad du också kan göra är att du konverterar ditt högupplösta material till formatet mkv (Matruska). Filformatet är en komprimeringsform (förstörande) av högupplöst filmmaterial där man bibehåller en del av upplösningen. Du kan jämföra detta med DVD-film som komprimeras till avi (DivX, Xvid m.fl och samtliga förstörande).

Du tappar i kvalitet mot originalet men upplösningen blir mycket högre än de olika avi-formaten. Självklart blir filerna större också men de blir mindre i storlek än Blue-ray-formatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nu fått mycket hjälp och känner mig mer och mer säker på hur jag skall gå vidare. Än en gång, tack alla för all hjälp och information.

 

Jag tittar ytterligare på lite saker som eventuellt skulle kunna budgetteras ner eller inte. Inte så att jag är ute efter att försämra datorn utan om jag kan göra det lika bra för mindre eventuella onödiga utlägg. Dessutom har priserna på Komplett stigit något på vissa komponenter.

 

Nu gäller min fråga om hårddiskar. Någon skrev i ett tidigare inlägg att två hårddiskar är ett minimum då en lätt kan bli en flaskhals i systemet. Jag har tänkt att köpa två men funderat lite. Behövs två för den anledningen? Hur är det med att partionera den istället, ger det samma effekt som två eller fler hårddiskar? Förutom den på 500 Gb har jag tittat på några 250 GB;are. Många av dem är i nästan samma pris som 500. Man tycks få mer för pengarna ju mer utrymme man köper helt klart. Fast några billigare fanns det, under 400-kronorsklassen.

 

Återigen; i min gamla dator har jag en Samsung HD300LD, köpt i slutet av 2006 eller början av 2007. Kan den funka? Problemet med den är bara att jag fortfarande har en hel del viktiga data kvar som jag behöver för övergångsperioden och det bästa är väl om man installerar operativsystemet på den mindre i min nya dator vilket jag gör på den i så fall, eller? I det fallet blir det ju då svårt. Nåja, det är ju något jag får ta ställning till i så fall.

 

På återseende

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med två hårddiskar är att Windows kan hämta information från båda samtidigt och det går inte från en hårddisk med två partitioner eftersom läshuvudet bara kan finnas på ett ställe åt gången. En till hårddisk kan du ju komplettera med senare.

 

Däremot så kan det ju vara praktiskt att ha olika partitioner för Windows och egna filer.

 

Samsung HD300LD verkar ha det äldre gränssnittet PATA (IDE) vilket är normalt långsammare än SATA, så det är tveksamt om den hårddisken är bra att använda för Windows.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att säga att man måste ha två hårddiskar i en dator för att inte få en flaskhals kan ses på lite olika sätt. Normalt behöver det inte vara så men två eller flera diskar kan självklart göra systemet snabbare.

Att använda två diskar för att höja säkerheten i systemet (inte mot virus och spionprogram) samt höja prestandan kan man med fördel koppla dem i någon form av RAID. Jag är inte så säker på att detta passar alla och i synnerhet kanske inte hemmaanvändare. Det passar nog mer dem som har mycket information som de inte vill förlora vid en hårddiskkrasch eller att systemet skall gå ned vid en krasch. Med två diskar i en form av RAID arbetar två lika stora diskar (gärna identiska) som en. Det innebär att två hårddiskar på 250GB vardera ses av datorn som enbart 250GB och inte 500GB som de tillsammans utgör. Kopplingen kallas för RAID 1.

Vill du köra ett ännu säkrare system sätter du upp tre eller flera hårddiskar i en RAID-konfigurering, RAID 5, speglas all information mellan de tre (eller flera) diskarna. Har du tre diskar om 250GB vardera ser datorn dem som enbart 250GB och inte 750GB som de utgör tillsammans.

 

Om du vill öka prestandan, så som du fått föreslaget med två diskar (eller fler om du vill), skall de kopplas i RAID 0. Genom denna koppling slås diskarna samman och datorn ser dem som en disk enbart.

Det här tycker jag är för dem som arbetar mycket mot hårddisken och med stora filer. Tänk bara på att om en disk kraschar förlorar du allt på båda diskarna! Orsaken är att data för allt du lagrar sprids över båda diskarna. En variant på detta är att koppla diskarna i RAID 0 och med stöd för JBOD. Det innebär att data som sparas på diskarna inte sprids över alla som finns i RAID-kopplingen utan samlas på samma disk, det som hör tillsammans. Om du sparar en film så sparas hela filen på samma disk. Sparar du många filer sparas filerna på olika diskar men all data som hör till en och samma fil sparas på samma disk. Skulle en disk krascha förlorar du bara data som ligger på den disken. Värt att notera är att med JBOD-inställningen vinner du inte någon prestandaökning direkt.

 

Den Samsungdisk du har fungerar utan problem att installera Windows på. Nackdelen med den disken är att cacheminnet är 8MB enbart. Det kommer att göra disken långsam och du kommer att tycka att operativsystemet startar långsamt samt att datorn är lite seg. Jag skulle föreslå att du använder den som lagringsdisk för data (musik, bilder, film dokument m.m.) och köper en ny disk med minst 32MB cacheminne som operativdisk.

 

Fråga dig själv hur stor nytta du tror du kommer att dra av att köra två eller flera diskar i ett RAID-system. Väg kostnaden mot fördelar och nackdelar. Själv använder jag en disk för operativsystemet endast.

Tänk också på att en Raptordisk, högkvalitativ SSD-enhet eller en SCSI-disk kan ge dig ett mycket snabbt system. Jag har själv använt mig av en SCSI-disk som roterar med 10000 varv och där rasslar det bara till när jag startar upp systemet. Det är en mycket stor skillnad på den disken och snabba SATA-diskar av standardmodell och med 32MB cacheminne. SCSI-disken är överlägsen i det fallet när det gäller åtkomsttiden. SCSI-diskar är också betydligt dyrare än SATA och IDE-motsvarigheter.

 

Hårddiskar är generellt billigare per GB ju större de är. Sedan måste du också sätta en gräns för vilka pengar du vill spendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, det blir ju inte enklare att välja, det börjar bli klart. Det finns så mycket. Jag känner igen en del av det du skrev Åge även om mycket var nytt. Jag tog en titt på några SSD- och SCSI-diskar och de var ju i en helt annan prisklass. Men ett snabbt system vore ju kul. En annan gång kanske. Eftersom priserna som nämnt verkar bättre ju mer gigabyte man köper så funderar jag på om jag för enkelhetens skulle skulle köpa dubletter av det märke jag redan tänkt att köpa, som redovisats tidigare: 2 stycken av Western Digital Caviar Black 500 GB (595:-/st komplett.se). Ett annat förslag jag funderar på är att helt enkelt bara köpa en st och i så fall komplettera, antingen av den jag redan har eller en ny om behovet finns där, som Cecilia föreslog. Jag har ändå inte utnyttjat min gamla hårddisk fullt ut. Den räckte gott och väl innan. Jag lagrade mina redigerade filmer där och många gånger säkerhetskopierade jag dem till annan data för att inte riskera att förlora dem i en eventuell krasch och tog sedan bort dem från hårddisken. Om jag köper en hårddisk så skulle jag kunna partionera den och ha en partion för operativsystem endast kanske och en partion för resten? Om man har två eller fler, är det alltså bra att ha operativsystem alldeles själv på en hårddisk, är det så du menar Åge? Blir det inte ett väldigt stort utrymme för endast Windows?

Hoppas samtalet fortsätter.

Mvh daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du skall använda datorn till videoredigering får du bästa prestanda med två av varandra oberoende diskar. Kopplar du dem i RAID 0 får du ungefär samma prestanda som med två separata och mycket sämre datasäkerhet. JBOD (LMV) ger endast större sammmanhängande utrymme. Vid videoredigeringen skall du använda ena disken att läsa ifrån och den andra att skriva till.

 

Skillnaden mellan RAID och sepatata diskar är att i RAID arbetar diskarna med samma uppgift (läsning eller skrivning) medan separata diskar arbetar med skilda uppgifter. RAID 0 har dessutom den nackdelen att datasäkerheten försämras. Krashar någondera av diskarna går allt data förlorat. Även kontroller eller filsystemkrasch förorsakar oftast total dataförlust. Övriga RAID-nivåer har bättre datasäkerhet en enskilda diskar men då förlorar du i kapacitet (kapaciteten av en eller två diskar används för paritetsdata).

 

De RAID-kontroller, som finns på moderkorten (konsument) är s.k. fuskraid. Alla beräkningar utförs av CPU:n liksom vid mjukraid. Hårdvaruraidkontrollerkort, som har en dedikerad processor, är rätt dyra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag lagrade mina redigerade filmer där och många gånger säkerhetskopierade jag dem till annan data för att inte riskera att förlora dem i en eventuell krasch och tog sedan bort dem från hårddisken.

Som jag tolkar det du skriver har du inte gjort en säkerhetskopia utan du har flyttat filmerna till en annan hårddisk. Det innebär ju att om den hårddisken de ligger på går sönder så har du inga filmer kvar. Men jag kanske missförstod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, förlåt mig, det kanske är jag som inte uttrycker mig på ett helt korrekt sätt. Jag erkänner att jag fick en och annan baktanke när jag skrev ordet "data". Jag menar typ "lagringsenhet". Alltså jag säkerhetskopierar materialet till DVD-skivor och/eller tankar tillbaka filmerna till min videokamera så att jag får ett exemplar på en DV-kassett, min kamera har en sådan funktion också. Det gör att jag åter får mer plats på hårddisken när jag är klar och alltså aldrig helt utnyttjar kapaciteten på hårddisken.

 

Men det är en sak jag inte riktigt förstår med det här RAID-0 kopplingen. Alltså det här med att samköra två hårddiskar det förstår jag och visste om sedan tidigare men hur kommer det sig att BÅDA kraschar om något går fel? jag trodde att poängen med samkoppling var just att jag får två helt likada men skulle någon krascha så har jag en kvar med samma information. Vad skall man annars med det till? Jag kanske missade något?

 

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du använder två eller flera diskar i en RAID 0 - konfigurering och en disk kraschar innebär det inte att båda diskarna kraschar. Orsaken till att du förlorar all data är att allt du sparar sprids på de båda diskarna. Data för en fil ligger således inte enbart på en disk utan på samtliga i RAID-konfigurationen.

 

Tänk dig ett pussel. Du samlar alla pusselbitar slumpmässigt i två lådor. En dag tappar du bort den ena lådan. Om du inte kan få tag i innehållet i den borttappade lådan kan du inte längre lägga ditt pussel. Det innehåll du har i den lådan du har kvar är värdelöst och kan inte användas.

På samma sätt kan du tänka dig hårddiskar i ett RAID 0 -system.

 

Om du vill ha säkerhet skall du koppla diskarna i en RAID 1 -konfigurering. I en sådan koppling är alla diskar i systemet speglade. Så länge du har en disk som är kvar i ett system som kraschar fungerar också hela systemet.

Alla diskar i ett RAID 1- system bör vara lika stora. Datorn ser storleken som en enda disk och den är inte större än den minsta av diskarna. Kopplar du ihop 3 diskar på 250GB vardera i en RAID 1 - konfigurering ser datorn samtliga tre som en disk på 250GB enbart, trots att den totala kapaciteten är 750GB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, förlåt mig, det kanske är jag som inte uttrycker mig på ett helt korrekt sätt. Jag erkänner att jag fick en och annan baktanke när jag skrev ordet "data". Jag menar typ "lagringsenhet". Alltså jag säkerhetskopierar materialet till DVD-skivor och/eller tankar tillbaka filmerna till min videokamera så att jag får ett exemplar på en DV-kassett, min kamera har en sådan funktion också. Det gör att jag åter får mer plats på hårddisken när jag är klar och alltså aldrig helt utnyttjar kapaciteten på hårddisken.

Men DVD-skivor håller inte heller för evigt, det uppstår läsfel på dem med tiden. Om man har otur så kan en DVD-skiva som bara är ett par år vara oläslig. Viktiga filer ska man alltid ha på minst två ställen och DVD-skivor kan behöva kopieras till nya skivor då och då. Säkerhetskopiera innebär att man skapar en kopia för säkerhets skull, dvs att man har filen på flera ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RAID 0 används när man vill ha högre skriv- och läshastighet. För stora filer får man nästan dubbel hastighet. Nackdelarna är dubblering av risken för dataförlust och längre accesstid.

RAID 1 används när man vill ha hög datasäkerhet. Prestandat är något sämre än en enskild disk. Lagringskapaciteten är lika stor som den minsta ingående disken eller raidarray.

RAID nivåerna 2 - 4 används numera sällan. Istället används RAID 5, som ger både högre hastighet än en enskild disk och reduans (ökad datasäkerhet). RAID 5 fodrar minst tre diskar och kapaciteten är summan av 2 diskars kapacitet. RAID 5 klarar krasch av en disk utan dataförlust. RAID 6 klarar att två diskar kraschar.

 

Det går att att seriekoppla olika RAID nivåer. Genom att koppla två RAID 0 i RAID 1 så får man både hög prestanda och datasäkerhet. Av RAID 1 finns en variant med FC eller iSCSI där de ingående diskarna befinner sig på olika platser. Det skyddar mot dataförlust på grund av t.ex. eldsvåda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köper du optiska skivor av hög kvalitet och lagrar dem i rumstemperatur samt mörkt kan de hålla data i många år. Jag har CD-skivor som jag brände 1986-1987 som fortfarande fungerar felfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla!

 

Jag tror nog att jag i nuläget ändå landar vid att jag börjar med 1 st hårddisk på 500 Gb. Att köpa en till kanske har sina fördelar men två stycken 500 Gb:are blir väl 1 Tb och det är väldigt mycket. Men som nämnt så hindrar inget att jag köper en till längre fram om behovet finns eller så installerar jag min gamla hårddisk som lagringsenhet. Detta borde väl fungera till en början, eller?

 

Mvh Daniel H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har nu beställt datorkomponenterna och väntar på att de skall komma. När det nu väl kommer, är det då bara att sätta ihop delarna, sätta i Windows 7-skivan och starta installationen? Behövs andra inställningar först? Måste jag korrigera saker i BIOS? Kommer datorn att strejka? Jag har varit med att sätta ihop datorer förr men det var väldigt länge sedan och datorn i fråga var långt ifrån lika avancerad som idag. Det är mer för att veta om det är något jag skall tänka på.

 

Åge, du rekomenderade mig att köpa en DVI-kabel för monitorn. Det var inte jättelätt att veta säkert vad jag skall ha. Det skall väl vara DVI i båda ändarna eller hur? Vad står single och dual för (duallink tror jag det var bla) i dessa samannhang?

 

DVI till VGA skall det väl INTE vara?

 

Har HDMI något med saken att göra, det finns ju sådana kablar också? Priserna var för det mesta över 100-lappen. Men sådant händer ju.

 

Tacksam för svar.

 

Mvh Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du får delarna är det i princip bara att sätta ihop dem. Jag föreslår att du också ser till att ESD-skydda såväl dig som dina komponenter så du inte skadar dem genom elektrostatisk urladdning.

När du monterar ihop dina enheter var noga med att montera dem på rätt sätt.

Minnena kan bara sättas i på ett sätt. Var noga med att kontrollera de små urfasningarna i minnesmodulerna så de stämmer men de små "ribbor" som finns på moderkortets minnesmodulhållare.

 

När du sätter i CPUn, se till att du får markeringen på CPUn att stämma med markeringen på sockeln som finns på moderkortet. CPUn skall falla på plats av sig själv när du väl öppnat upp låsningen. När du håller CPUn på plats på moderkortet, se till att trycka ned den så den sitter så långt ned i sockeln som möjligt. Gör gärna detta med en tops eller något mellan ditt finger och CPUn. Undvik att ta på ovansidan av CPUn. Dina fingrar lämnar fettfläckar och dessa kan orsaka försämrad värmeöverföring från CPUn kapsel till kylaren. Det i sin tur kan orsaka att CPUn jobbar med för hög temperatur.

 

När du monterar på kylaren behöver du inte tänka på att sprida ut kylpastan. Den sitter på kylaren redan och har rätt mängd för detta ändamål. När du pressar fast kylaren kommer pastan att spridas ut av sig självt.

 

Så här brukar jag montera ihop en dator när jag bygger sådana:

 

1. Öppna lådan och plocka fram moderkortet ur kartongen. Ta INTE ut moderkortet ur ESD-påsen ännu!

2. Håll moderkortet över platsen i lådan där det skall sitta för att "måtta ut" var skruvhållarna skall monteras för att hålla moderkortet på plats.

3. Skruva i distanserna (om de kommer i en liten påse) på de ställen som moderkortet skall passa in.

4. Ta fram den lilla plåtbiten som skall sitta i bakkanten på lådan och som har hål för alla uttag på moderkortet. Kolla på moderkortet så du vänder plåten rätt.

5. Plocka fram nätaggregatet och montera det i lådan. Ibland följer det med 4 skruv för nätaggregatet. Saknas de bör du ha fått med lite skruv i lådan som passar för nätaggregatet också.

6. Montera i DVD-spelaren.

7. Montera i hårddisken.

8. Montera i moderkortet.

9. Montera på CPUn på moderkortet.

10. Anslut alla kablar från fronten till moderkortet.

11. Anslut eventuella chassifläktar till moderkortet, om kontakt för sådana finns (brukar finnas).

12. Montera på minnesmodulerna på moderkortet.

13. Anslut kabel från CPU-fläkten till moderkortet.

14. Anslut alla kablar från nätaggregatet till moderkortet. Inkludera den extra 4- eller 8-pinnarskontakten som skall sitta i närheten av CPUn.

15. Montera SATA/IDE-kablar till moderkort och till hårddisk och DVD-spelare.

16. Montera på grafikkortet. Anslut eventuellt den extra strömkabel som behövs, om den är nödvändig.

17. När alla anslutningar är gjorda, leta upp bygligen för att nollställa (Reset CMOS) BIOS. Kan stå "CLR CMOS" eller "CLR BIOS". Nollställ BIOS. Var noga med att INTE har ström till datorn ännu. Var noga med att flytta tillbaka bygeln igen. Du behöver bara låta bygligen sitta på Reset i ett par sekunder.

18. Anslut nätsladd men anslut ingen skärm, mus eller tangentbord ännu.

19. Starta datorn och kontrollera att CPU-fläkt går igång liksom nätaggregatets fläkt (även chassifläktar om sådana finns).

20. Efter några sekunder (2-6 sekunder ca.) skall du få ett "pip" från moderkortet. Får du ett ( 1 ) pip kan du stänga av datorn för då startar den normalt.

21. Startar inte datorn, kontrollera att alla anslutningar finns på plats.

22. Om datorn startar enligt punkt 20 kan du ansluta mus, skärm och tangentbord.

23. Starta datorn igen, tryck på Del-knappen för att aktivera BIOS.

24. Välj "Load Failsafe" , "Default settings" eller "Default optimized" (beroende på vad som finns) och sedan "Save & Exit". Nu sparar du inställningarna och datorn startar om.

25. Aktivera BIOS igen och gör de inställningar som kan behövas (som att ställa tid och datum, ta bort floppy om sådan inte finns m.m.).

26. Datorn kommer sannolikt att meddela att den inte hittar något operativsystem. Nu kan du lägga i din Windowsskiva och starta om datorn igen.

27. Påbörja installationen av Windows genom att följa instruktionen för installationen.

 

Ja, jag rekommenderade dig att köpa en DVI-kabel. Det skall vara DVI-hanne i båda ändar. Du behöver ingen Dual-DVI om du inte har en skärm som klarar Super-HD (även kallat Real HD) vilket du inte har. Super-HD har upplösningen 2560 * 1600 mot full-HD som har 1980 * 1080.

Det skall inte vara DVI till VGA. Då kan du lika gärna använda VGA tlll VGA.

HDMI innebär att du överför ljudet i kabeln också. Det går att göra i en DVI-kabel men då är det analogt ljud som överförs. I en HDMI-kabel överförs ljudet i digital form.

 

Jag hittar en utmärkt HDMI-kabel med guldplätterade kontakter, 2m lång för runt 65 kronor.

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310803'>http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310803

 

En DVI-D - kabel (endast digital bildöverföring) hittar jag för under 100 kronor för en kabel som är 2m lång:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310803

 

Behöver du en DVI-kabel som också överför analogt ljud hittar jag en 3m lång kabel under 100 kronor:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=310192

 

Återkom om du har funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu



×
×
  • Skapa nytt...