Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blinkande skärm


problem

Rekommendera Poster

Hej
Jag är inne på min tredje tft. och hitils har LG L222WS funkat bäst,det var första skärmen.
Andra skärmen var en SAMSUNG T220 "22 -demo exemplar från komplett. det funka bra i någon dag sen börja den blinka -helt svart sen tillbacka till bild ( tog 1-2 sec )  så kunde det hända lite då och då..så jag skicka tebax skärmen, men komplett hitta inga fel.så jag fick tebax den men sen när jag fick den funka den bra i en dag sen börja den blinka igen och tog allt längre tid att starta, var bara svart när man satt igång den en stund.. tillslut ville den inte starta alls var svart hela tiden.problemet var på andras datorer med

Nu har jag en LG  och den funkar bra men den blinkar ochså helt plötsligt till o blir svart sen 1-2 sec kommer bilden tebax. ungefär som om man skulle ändra hz på bilden. sen en skum sak , där man ändrar  hz på skärmen inne i kontrolpnalen sen bildskärmsinställningar kan jag max ha 60hz :S eller lägre oavset upplösning. man borde ju kunna ha 75 som på andra skärmar.. för denna är ju nyare en de tidigare 2. Hjälp uppskattas till tusen.. Ursäkta alla stav fel :/

MV Hälsningar Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ansluter en LCD eller Plasma-skärm till din dator måste du göra skillnad på CRT och LCD/PLasma. CRT-skärmar arbetar på ett annat sätt. För att minska flimret på dem höjde man avlänkningsfrekvensen.

En CRT-skärm "ritar" bilden på skärmen med hjälp av en katodstråle. Denna stråle ritar upp bilden med ett antal linjer och i standardutförande är det 520 horisontella linjer (alla syns inte).
Strålen ritar en linje från kant till kant. När den går tillbaka till startkanten släcks strålen.

Bilden byggs upp med hjälp av dessa linjer. Bilden visas med halvbilder då skärmbilden byggs upp genom att alla udda linjer ritas först och därefter alla jämna. Det innebär att linje 1 ritas först. Strålen hoppar över linje två och ritar därefter linje tre. Det betyder att linje två, som ligger mellan linje 1 och 3, är svart.
Så fortsätter katodkanonen att rita tills alla udda linjer finns framme. Då startar den om uppifrån och ritar alla linjer som har jämnt nummer.

Med 50 Herts bidlfrekvens ritas totalt 25 hela bilder per sekund. Det kan göra att bilden uppfattas om flimrande. Förfarandet kallas också för Interlaced.
Om man ökar bidlfrekvensen till 100 Herts ritas hela 50 bilder per sekund. Värt att notera är att varje bild som visas, visas två gånger. Fördelen är ändock att bilden blir mindre flimrig.

Med dagens LCD-skärmar till datorer kan man visa en progressiv bild såväl som en interlaced. Fördelen med en progressivt visad bild är att skärmen ritar upp hela bilden på en gång. Det innebär att flimret blir mindre och kan motsvara en CRT-skärm som har uppdateringsfrekvensen 100 Hertz.

Således behöver man inte ha en uppdateringsfrekvens som är högre än 60 Hertz (en standard i bl.a. USA och Japan).

Om du har en skärm som slocknar hela tiden kan det bero på att du tvingar skärmen att arbeta med en uppdateringsfrekvens som den inte är byggd för. Du överskrider maxgränsen och för att skydda skärmen mot skador släcker ned den.

Den Samsungmodell du nämner behöver inte ha en högre uppdateringsfrekvens än 50 Hertz för att visa en näst intill perfekt bild. LG-skärmen känner jag inte till men utgår från att data för den är likvärdig med Samsung.

Redigering är rättstavning och förtydliganden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På samsungskärmen var den inställd på 75hz Senare LG versionen är på 60hz. och den slår till svart lite obestämda tider, ibland kan de göra det  några gånger per dag ibland inte alls.. :/ vilket kan va störande om man sitter o arbetar , eller spelar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...