Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med hårddisk hp pavilion


micke7406

Rekommendera Poster

Hej!

Detta ärende gäller en kollega till mig.
Han har en lapptopp av märket hp pavilion. Så fort han startar sitt os så stängs datorn av.
Jag har provat att formatera hårddisken men problemet kvarstår.
Är det disken som är trasig eller kan det vara något annat ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något kryptiskt inlägg. Du skriver att datorn stänger av sig när OS skall startas men att du lyckats formatera om hårddisken.
Om hårddisken är formaterad innebär det att det inte finns något OS på den.
Lyckades du med omformateringen på den befintliga datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var INNAN jag formaterade hårddisken.

Effter formarering så la jag in ett nytt os (win xp) och det blev samma sak.

Så fort windows startar så stänger datorn av. Jag mistänker att den har gått varm och något har gått sönder. Men hadde hårddisken varit trasig så borde jag inte kunat lägga in ett nytt os tycker jag. Kan det vara pcu`n. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste anledningen till att en dator stänger av sig är överhettning. Det har kanske samlats damm i ventilationskanalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit och kollat på hans dator nu. och det visade sig (som vi trodde) att det var överhettning. En fläkt hade lagt av. Som tur var så hade jag just en sådan fläkt hemma och har nu bytt den och allt funkar bra. Inget värkar ha tagit skada.

Har nu installerat os och som vanligt så fungerade inte ljudet. gick in i bios och kollade om det var aktiverat. Men till min stora förväntning så fanns det ingen inställning till ljudenheten.
Vad gör man nu ?

Datorn är en gammal Pavilion zv5000
Och har bios Phoenix ver... F.12
                               kbc  31.31

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta reda på den exakta modellbeteckningen och gå sedan in på nedanstående länk. På sidan du får upp väljer du den modell som överensstämmer bäst med den modell du jobbar med.

När du gjort ditt val kan du hämta drivrutiner och mjukvaror till datorn. Sannolikt saknar du drivrutinen till ljudkortet.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/prodTopCategory?product=452123&lc=en&dlc=&cc=us

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...