Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bärbar dator hårddisk problem


Blomma22

Rekommendera Poster

Jag har haft min bärbara dator nu i 2 år och för ett halvår sedan så gick hårddisken sönder jag lämnade in datorn och fick hårddisken utbytt men så idag återigen datorn fryser och sedan stängs den av och sedan så får jag inte igång windows igen

tog ut hårddisken och satte in den i min stationära dator och kollade disken med bland annat HD tune och där är det massor med damaged blocks provade även Crystal disk info och där får jag upp varning och massor med reallocated sectorns count

men varför går hårddiskarna sönder för? jag är noga med att va rädd om datorn och att se till så den inte blir för varm

om jag nu struntar i att lämna in datorn hur gör jag då för att ominstallera Windows Vista enda jag har fått med är en reparationsskiva och det kan jag väl inte använda
självklart har jag OEM licens på daotrn så ominstallera ska jag få göra

någon som har några tips eller råd om vad jag ska hitta på för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjliga orsaker kan vara sådant som olämplig konstruktion så att hårddisken blir varm även om datorn i övrigt inte blir varm, fel på moderkortet eller kabeln till hårddisken så att det blir överföringsfel mellan moderkortet och hårddisken osv.

Vad står det på skivan du kallar för reparationsskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Har disken trasiga sektorer är det väl bara att knalla tillbaka med den. Du måste haft maximal otur med din dator, för dom håller i många år, såvida man inte mekaniskt sabbar den och det ska vara mycket till för att disken går sönder vid normal användning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Har disken trasiga sektorer är det väl bara att knalla tillbaka med den. Du måste haft maximal otur med din dator, för dom håller i många år, såvida man inte mekaniskt sabbar den och det ska vara mycket till för att disken går sönder vid normal användning.

Undrar vad som hänt min fuitsu-siemens laptop

den börja bara helt sonika vägra starta upp klart

gick in i felsäkert läge o körde där chkdisk då sökte den

sen i avd 2 efter 19% kom 2-samma meddelanden att en fil reparerats

sen sökte den till 32% och stod still i 2-tim drog sladden

då jag skulle på jobbet.

Virus? tyvärr i min bråska glömde jag skriva felkoderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som att det har blivit fel i filsystemet på hårddisken eftersom chkdsk hittar fel. Det kan det t ex bli om man stänger av datorn när den håller på och arbetar eller när hårddisken håller på och går sönder.

 

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Man bränner testprogrammet på en CD-skiva som man startar datorn från. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...