Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Chivaz

Vadå ytterligare licensnyckel??

Rekommendera Poster

Hej,

Kan det vara möjligt att jag måste köpa en extra licensnyckel för min bärbara? För en tid sedan köpte jag Windows 7 Home Premium. Jag installerade 64 bit på min stationära dator och aktiverade Windows och allt fungerar underbart. Nu vågade jag också mig på att installera Windows 7, 32 bit, på min bärbara. När jag vill aktivera Windows får jag meddelandet att jag måste köpa en extra licensnyckel. Skall detta vara tvunget då jag inte använder båda datorerna samtidigt? Om någon vet är jag tacksam för info.
Chivaz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej,
Kan det vara möjligt att jag måste köpa en extra licensnyckel för min bärbara? För en tid sedan köpte jag Windows 7 Home Premium. Jag installerade 64 bit på min stationära dator och aktiverade Windows och allt fungerar underbart. Nu vågade jag också mig på att installera Windows 7, 32 bit, på min bärbara. När jag vill aktivera Windows får jag meddelandet att jag måste köpa en extra licensnyckel. Skall detta vara tvunget då jag inte använder båda datorerna samtidigt? Om någon vet är jag tacksam för info.
Chivaz

Du kan inte ha 1 licensnyckel på 2 datorer det strider mot licenavtalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag vet inte 100% men det kanske kan gå (trots att det strider mot lincene avtal) men det ska vara 64 bit för du kan inte använda aktiverat nyckel för båda 32 o 64 bitar. det ska bli 32 om du har aktiverat som 32bit eller 64 om du har aktiverat som 64

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag påminer att man inte för diskutera hur man kringår licensavtal här på forumet.

esd, moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
jag vet inte 100% men det kanske kan gå (trots att det strider mot lincene avtal) men det ska vara 64 bit för du kan inte använda aktiverat nyckel för båda 32 o 64 bitar. det ska bli 32 om du har aktiverat som 32bit eller 64 om du har aktiverat som 64

Tveksamt, Microsoft lär nog märka det och se till att bara en dator förblir aktiverad och får ner uppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt, Microsoft lär nog märka det och se till att bara en dator förblir aktiverad och får ner uppdateringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag vill inte kringgå några licensavtal. Min ingång var att jag inte kan använda två operativsystem samtidigt och att jag har en installation hemma och en annan när jag reser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår dig, men det är tyvärr inte så som Microsoft resonerar, utan det är en licens för varje dator som gäller, för du tänker väl inte ta bort Windows 7 från den stationära när du är ute och reser och tvärtom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia @ 2010-01-18, 22:18
ultimatescar @ 2010-01-18, 20:06

Här håller vi diskussionen till det som är tillåtet enligt licensavtalen
Cecilia - Moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa undantag finns, jag har tex Office-paketet från CSN och då har man enligt villkoren har två licenser:

Hur många samtidiga installationer får man köra av Office?
Svar: Två, förutsatt att den sekundära installationen sker på bärbar enhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan köpa en familjelicens av Windows 7 då får man med 3 licenser i ett paket alltså du kan installera Windows på tre olika datorer.

Men då kostar det ju såklart mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...