Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slapp inställning till lösenord


Alexa

Rekommendera Poster

Lösenord är ett problem. Ett lösenord, som är svårknäckt är också svårt att komma ihåg. Och att ha lösenordena uppskrivna ökar risken att de kommer i fel händer om du inte förvarar dem säkert (i bankfack). Och om det är möjligt att begära ett nytt lösenord är det vanligtvis lätt för en hacker att göra det.

Lösenord till webbsidor, som inte använder https, sänds okrypterade över nätet och kan lätt avlyssnas. Så bra lösenord ökar inte nämnvärt säkerheten.

Ett alternativ till lösenord är nycklar. De är säkra så länge de hanteras omsorgsfullt så att ingen utomstående får tillgång till den privata nyckeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta försök som görs för att komma åt lösenord som används i en dator är ute på internet , en trojan i datorn eller en stulen bärbar dator och i dessa fall gör det inget om man har lösenorden uppskrivna på en lapp i plånboken.

Ett sätt att hantera lösenord på ett enklare sätt är att använda ett program för det, t ex KeePass. Då behöver man bara komma ihåg ett enda starkt lösenord för att låsa upp det programmet och sedan har man sina lösenord åtkomliga i det.

Många har lättare att komma ihåg en mening än ett lösenord, t ex "jag älskar min vackra hund Lisa och vi bor på Storgatan 15" kan bli lösenordet "JämvhL+vbpS15", vilket är ett starkt lösenord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill samtidigt tipsa om att att läsa och reflektera i mitt blogginlägg i "Allt möjligt i Stora drag" om ni inte redan läst den.Stort flin Där tar jag upp lösenord i mitt senaste inlägg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...