Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min dator startar inte DISK BOOT FAILURE..


rkoppner

Rekommendera Poster

Min dator startar inte meddelandet "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER".
Det hela börjde med att jag fick detta meddelande och då brukade en omstart hjälpa, efter ett tag hjälpte inte det då gjorde jag rent datorn från damm och då hoppade den igång igen.
Så fortsatte det, hjälpte inte en omstartså öppnade jag datorn och motionerade kontakter så hjälpte det, men till slut hjälpte inte det så då installerade jag om windovs (xp) igen och då var det frid och fröjd igen. efteren tid så började jag få samma problem igen i början hjälpte omstart sen fick jag öppna datorn och göra rent så småning om hjälpte inte det.
Måste jag nu installera om windovs igen eller finnsdet något annat bakomliggande fel tro??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får meddelandet "Disk Boot Failure" betyder det att din dator inte hittar någon hårddisk med operativsystem.
Jag föreslår att du startar din dator i BIOS och kontrollerar att BIOS hittar din hårddisk. Det är en bra kontroll på att se om kablarna fungerar till disken, om disken nu fungerar.

"Disk Boot Failure" kan bero på många olika saker. En är, som du själv märkt, om kabelanslutningen till disken inte är korrekt. Den andra är om operativsystemet saknas på disken. Skadas MBR (Master Boot Record) kan också detta felmeddelande visas (liksom NDLR saknas).

Är det glapp eller något annat i själva disken uppstår också felet. Du kan ha glapp eller defekt kontakt på moderkortet.

Enklast, utan att öppna lådan, är ändå att starta datorn och aktivera BIOS för att se om BIOS hittar disken. Gör den inte det bör du kontrollera kablarna. Är de okej bör felet finnas på din disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var jag nästan på vippen att ge upp om datorn och idag startar den utan vidare, skumt!


Tack frö hjälpen Åge, nu har jag nåt att jobba vidare på
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...