Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp - vad var det som hände??


kiwi01

Rekommendera Poster

Följande inträffade för ett par dagar sedan:

Hade jobbat lite med datorn som vanligt och gjorde omstart. När datorn var på igen så låste sig markören mitt på skrivbordet. Det har ju hänt någon enstaka gång förut men då har jag bara stängt av datorn med strömknappen och satt på igen så har det varit ok. Men denna gång hjälpte det inte.

Satte på datorn igen, tryckte på F8 och valde felfritt läge. Valde här att göra systemåterställning, eftersom markören nu fungerade så kunde jag klicka mig fram men när beskedet om lyckad systemåterställning kom upp så gick det inte att klicka längre. Stängde av och startade på nytt men valde bort systemåterställning. Markören fungerade normalt men när jag försökte skriva så låste den sig igen. Det gick inte att komma ut på internet.

Gjorde flera starter och valde F8 + felsökningsläge alternativt F8 + senast fungerande konfiguration. I båda fallen gick det att komma ut på nätet och klicka med musen, försökte bl a skriva hit men så fort jag klickade i fältet för rubrik så låste det sig igen.

Tittade i kontrollpanelen/musen som sades fungera felfritt. Tittade också på tangentbordet men där fanns det inga uppgifter alls. Enda skillnaden jag kunde se med ögat var att den gröna lampan vid Num Lock inte lyste grön som den normalt gör och inget hände när jag tryckte på tangenten.
Försökte också köra diskkontroll men den tycktes aldrig gå framåt så jag gav upp.

Morgonen därefter satte jag på datorn och gick åt sidan i förhoppning att ett under skulle ha hänt under natten, och det hade det ju, på sätt och vis.

När jag återkom till datorn hade ett helt nytt skrivbord öppnat sig. En kort startmeny visades samtidigt med Windows säkerhetscenter. Webbläsaren öppnades med tre flikar, i den första fanns helt färsk reklam från Dell, bakom den andra stod Välkommen till Windos XP! Vill du gå en tur? och bakom den tredje Tack för att du laddar ner och installerar Explorer 8! Vill du lära dig mera?

Ungefär 2/3 av alla ikonerna på skrivbordet var försvunna, kvar var i stort sett de förinstallerade programmen med vissa undantag. Men när jag tittar på hårddisken så är utnyttjat resp outnyttjat utrymme precis lika stort som innan "olyckan".

Jag har lite mera att berätta om vad som hände sedan/händer nu men måste ta en paus.

Kanske kan någon vänlig själ under tiden grunna på varför musen/markören inte fungerar alls i normalläget men fungerar i viss mån i de övriga lägena. Vad kan anledningen vara?

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Tänkte du på hur långt tillbaka du återställde datorn. Kanske var det så att din systemåterställning flyttade systemet till ett datum, då du inte hade dessa programikoner installerade, programmen alltså. Bara en tanke som slog mig.

Gör man en systemåterställning bör man välja ett datum inte allt för långt borta. Har man installerat program och gjort andra ändringar nyligen, försvinner ju dessa förändringar. Dokument, bilder, filmer eller andra filer under Mina dokument rörs inte av en systemåterställning.

Du kan också ångra en systemåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Först till Olle: jag hade systemåterställningspunkt dagen före så jag valde det datumet.

Det var ett teknisk fel på denna sajt sent igår kväll så jag kunde inte skriva resten men det kommer här nedan. Fundera gärna vidare.


Jag har nu satt på datorn ett antal gånger och suttit framför den under startfasen och det här är vad som händer:

Upp kommer en skylt sägande "Det går inte att läsa in den centralt lagrade lokala profilen? Du loggas in med en temporär profil..." (han inte skriva ner allt)

Och sedan "Du loggas in med en temporär profil?"

Sedan installeras anpassade inställningar (Windows Media Player mm)

Efter det är skrivbordet klart.

Det mesta av det som var förinstallerat i datorn fungerar, men eftersom jag tex installerade Officepaketet i efterhand så kommer det inte upp utan jag får leta fram det via Sök och sedan skicka det till skrivbordet ? där det lagras temporär och försvinner när jag stänger av. Spara dokument är lite knepigt eftersom mappen mina dokument också är temporär. Explorer funkar men favoriterna är inte med och kan inte sparas.

Men det är uppenbart att ALLT som jag hade innan är kvar på hårddisken, inget har försvunnit.

Tittar jag på användarkonton så finns det två - XXX = Datoradministratör Gäst = gäståtkomst

Vad tycker ni att jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att ditt vanliga användarkonto har fått sitt register skadat så att det inte går att använda. Kan du skapa ett nytt användarkonto och logga in på det i stället för att komma till ett temporärt konto där inget går att spara?
I så fall kan du flytta över Mina dokument, Favoriter, Startmeny etc från det gamla kontot till det nyskapade. Det blir ju inte exakt som det gamla, inställningar går ju inte att flytta över eftersom registret verkar skadat, men bättre än att installera om datorn i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara något men hur skulle överflyttningen ske i så fall? Ska jag bara skicka nya genvägar från alla program till skrivbordet? Mappen mina dokument inkl foton och musik har jag även på en separat disk.

Vill bara tillägga följande: när datorn var helt ny så fanns det ett administrationskonto samt konto som jag döpte med mitt eget namn och en symbol. När jag startade datorn fick jag upp dessa två val och jag vill minnas att jag klickade på min egen profil.. Efter ett tag försvann valen vilket passade mig bra, det är bara jag som använder datorn och alltid kunnat göra allt även om jag i och för sig aldrig har varit inne på själva administratörkontot.

När problemet jag beskriver ovan dök upp och jag tryckte på F8 osv så fick jag återigen upp dessa två val, efter viss tvekan valde jag min egen profil.

Det som jag tycker är lite konstigt är att det är min egen profil som syns längst upp på den nya startmenyn, borde det inte vara gästprofilen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

kiwi01!

Kanske en diskkontroll borde köras, för att reparera det som blivit fel i systemet. Något man ju bör göra, om fel uppstår och man måste stänga av med strömknappen, eftersom du stängt av datorn med strömknappen, kan det mycket väl blivit en hel del fel, som nu också gör att datorn beter sig som den gör. När allt sedan fungerar, brukar en defragmentering också hjälpa mot oredan på disken.

Finns möjlighet att återställa datorn till fabriksinställning, kan du göra det. Altenativ 2 är ominstallation, om du har en skiva. Men spara först alla viktiga dokument du vill ha kvar.

Beroende på kunskapsnivån, så väljer du nåt av dessa förslag från oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet beror på att hårddisken håller på och går sönder så kan resultatet bli värre av en diskkontroll, vilket innebär att det är mycket viktigt att ha alla viktiga filer, inkl. mejl och favoriter säkerhetskopirade först.

"Det som jag tycker är lite konstigt är att det är min egen profil som syns längst upp på den nya startmenyn, borde det inte vara gästprofilen?"
Du är inte inloggad som gäst utan på en tillfällig profil.

"Det kanske kan vara något men hur skulle överflyttningen ske i så fall?"
Du startar Den här datorn, ställer in att du kan se även dolda filer och operativsystemfiler i mappalternativ. I mappen C:\Documents and Settings bör du då kunna se både ditt gamla användarkonto och ditt nyskapade konto. Det är bara att gå igenom undermapparna där och kopiera över filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som troligen hänt är att filsystemet blivit korrupt på grund av att du stängt av datorn under skrivning. En chdsk kan reparera filsystemet men som Cecilia skriver bör du ha backup på ditt data. En reparation av filsystemet kan inte återskapa data som skrivits över vid systemåterställningen så du kan inte längre få det som förut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så klart det inte är bra att stänga av med strömknappen men i det läget hade jag ju inget val.
t markören/musen låste sig var ju problem nr 1.
 Som jag sa försökte jag köra diskkontroll efter att felet hade uppstått, jag vet att det brukar ta lång tid men denna gång tycktes den stanna i början av fas två och inte gå vidare. Visst kan jag tänka mig att prova det en gång till - med viss risk som Cecilia påpekade - . Jag har merparten av viktiga data sparade inkl favoriter, även mail tom oktober men inte de sista månaderna, Program går ju installera på nytt . Är det något mera jag behöver spara?

Nämnde jag i inlägget ovan att administratörkontot inte syns i kontrollpanelen längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser du ditt normala användarkonto i C:\Documents and Settings? Någonstans där så går det att hitta alla dina mejl, var beror på vilket mejlprogram du använder. Favoriter är en mapp som ju kan vara trevlig att ha kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju bra  Ler  att det inte var något fel på filsystemet på hårddisken dessutom, dvs förutom fel i registret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...