Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

virusscanning


bowile

Rekommendera Poster

Diskuterar med en kompis om nödvändigheten av att regelbundet scanna datorn med virusprogram.
Jag har automatisk start på scanningen en gång i veckan och han gör det alldrig.
Vem har rätt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får in en skadlig fil när den är så ny att antivirusprogrammet inte kan upptäcka den än så är enda sättet att upptäcka den senare att skanna igenom hela datorn. Blev det förståeligt?

Man ska därför skanna igenom hela datorn regelbundet, hur ofta beror ju på hur man använder datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget rätt eller fel, jag tycker man väljer beroende på vad man gör med datorn. Går man in på mindre kända sajter eller laddar ner mycket filer bör man gör det en gång i veckan.

Ofta finns det två typer av sökning, fullständig och standard. Ofta hittas de skadliga filerna i standardsökningen. Jag anser att det räcker med en gång i månaden vid regelbunden användning. Ett tips är att låta sökningen stå på över natten då det kan ta tid.

Det är inte en större skillnad på de olika kända programmen, vissa har några funktioner som andra saknas och tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte fråga om rätt eller fel, utan det handlar väl om vilken säkerhet man vill ha, t ex hur länge man kan tänka sig att ha kända skadliga filer i datorn. Trots att jag inte laddar ner mycket eller surfar runt hej vilt så kör jag en kompett genomsökning av datorn med antivirus + antimalware två gånger i veckan och det tar ca 2 timmar men det går ju bra att använda datorn under tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För närvarande så har jag ett integrerat paket bestående av antivirus och antimalware:
http://www.emsisoft.com/en/software/antimalware/
"but a combination of two world class products - the a-squared Anti-Spyware, and the Ikarus Anti-Virus engine."
När jag har haft andra program så har jag kört dem olika dagar. Jag har ställt in så att skanningarna utförs vid en tidpunkt när jag normalt inte är vid datorn men den är påslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Cecilia!

Ja så måste man väl göra, men med NOD32 Antivirus ver 4 kan man scanna och använda datorn samtidigt, det tycker jag är smart.

Fast å andra sidan, scannar jag sällan numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också använda datorn samtidigt, och så blir det ibland, men scanningen tar längre tid och lite segare blir datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också använda datorn samtidigt, och så blir det ibland, men scanningen tar längre tid och lite segare blir datorn.


Tack för alla komentarer på min fråga. Jättebra att få lära sig så mycket
bowile
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan också använda datorn samtidigt, och så blir det ibland, men scanningen tar längre tid och lite segare blir datorn.


Tack för alla komentarer på min fråga. Jättebra att få lära sig så mycket
bowile
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...