Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Begränsar routern ned-hastigheten


kallekall

Rekommendera Poster

Hej, jag tänkte köpa en ny router (eftersom min gamla har gått sönder). Jag har hört att routrarna inte klarar hur snabbt som helst i ner-/upphastighet. Jag har precis skaffat 100/10 via fiber och vill självklart få ut maximal hastighet, samtidigt bor jag ihop med en kompis och vi tänkte köpa billigaste router som är möjligt för att sen sälja (alt. att ena köper loss den om någon av oss skulle vilja ha den) när vi flyttar isär. Jag undrar därför om jag kan köpa vilken billig trådlös router som helst eller hur det funkar

Tacksam för svar
Johannes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör köpa en router som klarar Gb-LAN för att inte tappa hastighet. Köper du en billig router som har 10/100 - LAN kommer du att märka att att routern tar ned hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta hemmaroutrar klarar inte 100 Mb/s  melan WAN och LAN. Gb/s LAN är ingen garanti för att routern klarar 100 Mb/s mellan WAN och LAN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man får titta på vad routrarna har för Throughput (genomströmningshastighet) WAN - LAN. Här är de 23 som enligt prisjakt har minst genomströmningshastigheten 100 MBit/s:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=k=s47941786
Fast de allra billigaste där är väl tveksamt om prisjakt har rätt uppgifter för, åtminstone Zyxel-routern där hade ju bara anslutningar som klarar 100 Mbit/s och då är det ju tveksamt om genomströmninghastigheten verkligen kan vara 100 Mbit/s i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...