Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Okänd router

SofiaaAA

Recommended Posts

Under nätverk->Nätverkinfrastruktur finns det delvis min router, men även en router som heter WNDR3300 från Netgear.

Hur kommer det sig att den är synlig hos mig? Har en annorlunda ikon än min egen router, ser ut som ett "kylskåp med en antenn"...

Nu helt plötsligt försvann den från min lista. Är det en grannes router som jag fick med???

Jari Karivainio
Hej!
Du kan se de trådlösa nätverk som finns i grannskapet. Namnet på nätverket ser du om inte dolt läge för detta valts vid uppsättningen av routern.
/// Jari

Grannarnas routrar kan jag se hela tiden i en lista, men inga av dem kommer upp på den platsen som denna netgear gjorde. Blev lite fundersam när just den kom dit och ingen annan.

Precis som Jari skriver så syns nätverkets namn om man tillåter att routern/modemet sänder ut SSID (namnet på nätverket).
En del tillverkare har som standard lagt in sitt eget namn som SSID och ibland, som i ditt fall, modellen på routern/modemet. När produkten startas sänder den ut detta förvalda nätverksnamn. En granne som stänger av sina produkter (för att spara energi och miljö) gör också att nätverket dyker upp ibland och försvinner sedan. Jag tillhör själv kategorin som bryter spänningen till mina produkter när jag inte använder dem.

För att försvåra intrång kan man, förutom att kryptera sitt trådlösa nätverk, även välja att inte sända SSID.

Min router är krypterad med WPA2-PSK.

Är det en granne som har kopplat upp sin router mot min och kör på min uppkoppling?

Jag har använt mig av min egna uppkoppling i ca 1 vecka nu så har inte tänkt på om den andra routern kunnat vara synlig tidigare under nätverksinfrastruktur.

Hur gör man för att inte sända ut SSID? Medför det att man blir helt osynlig för grannarna eller att de saknar "information" som gör det omöjligt för dem att komma in i min uppkoppling?

Jag har även hört att routrar mår bra av att alltid vara igång, vilket medfört att jag aldrig stänger av den. Kanske man borde ändra på?!

Har kollat lite på min routers inställningar och boxen "Enable hidden wireless (also called SSID broadcast) är INTE ikryssad och jag antar att den INTE ska vara det heller??

Upptäckte även att jag inte hade bytt varken användarnamn eller lösen till själva routern (bara nyckeln vid inställning) så nu är det gjort också...Om det kan ha gett andra tillträde??

Byt krypteringsnyckel till WPA2-PSK för säkerhets skull, utifall att det nu skulle vara någon granne som gissat sig fram till den, även om jag inte tror att det var så (snarare det var din dator som försökte ansluta till grannens nät).

Först skriver du:
"Hur gör man för att inte sända ut SSID?"
Sedan skriver du:
"Har kollat lite på min routers inställningar och boxen "Enable hidden wireless (also called SSID broadcast) är INTE ikryssad och jag antar att den INTE ska vara det heller??"
Den är just den inställningen den första frågan handlar om. För att inte skicka ut SSID så kryssar du i rutan.

"Medför det att man blir helt osynlig för grannarna eller att de saknar "information" som gör det omöjligt för dem att komma in i min uppkoppling?"
Det innebär att din router inte syns i en vanlig lista över nätverk att ansluta till. Däremot så skyddar det inte mot den som verkligen vill hacka sig in, för nätverket syns ju om man har utrustningen som "ser" vad det går för trafik i luften. För sådant är det bara en bra kryptering som WPA2 som skyddar, under förutsättning att det är en stark krypteringsnyckel förstås.

"Jag har även hört att routrar mår bra av att alltid vara igång, vilket medfört att jag aldrig stänger av den. Kanske man borde ändra på?!"
Det tar några minuter att starta upp en router så det kan ju vara lite irriterande att behöva vänta om man inte kommer ihåg att sätta på dem förrän man vill komma ut på internet. Någon annan anledning till att ha dem på jämnt vet jag inte. Det sparar ju lite ström om man stänger av dem men någon annan anledning att stänga av dem vet jag inte.

Precis som Cecilia skriver så finns det endast en bra anledning att stänga av en router, du sparar ström. En router mår inte alls bättre av att ständigt vara påslagen. Är den ständigt påslagen, även när du inte använder den, är den varm. Värme är en av de främsta faktorerna till att korta livslängden på elektronik.

Om du inte skall använda routern under natten är det en bra idé att stänga av den. Ännu bättre är det om du bryter strömmen helt och inte bara ett stand-by-läge.

Ponera att du lägger dig för natten och dagen efter skall till jobbet. Du kommer inte att ha användning för din router eftersom du inte startar din dator. Då är det bra att låta den vara avstängd.
Det stämmer också, som Cecilia skriver, att det tar lite tid för dig att komma ut på nätet om du stänger av din router när du inte behöver den. Det tar ca. 2-4 minuter inna routern är uppe igen med IP-adress åt dig.
Själv tycker jag att det inte gör så mycket. Jag stänger av såväl router som modem när jag inte skall använda dem under de nästkommande timmarna eller under natten.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...