Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Döpa om extern hårddisk


PerGöran

Rekommendera Poster

Har precis bytt till ny PC med Win7. På en extern hårddisk så har jag en drös låtar. Låtarna är fördelade i ett antal låtlistor som jag importerat i iTunes i nya datorn.
På min förra dator så hette den externa hårddisken alltid G - nu så får den olika enhetsbeteckningar beroende på om jag har andra enheter inkopplade (F, G, H, I etc).

Problemet är att iTunes inte hittar sökvägen för mina låtlistor ex vis G\externhårddisk\rock70\xxxxxx då annan enhetsbeteckning kanske blev H när jag kopplar in hårddisken.

Nån som vet hur man döper om en enhet (gärna permanent)?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Har precis bytt till ny PC med Win7. På en extern hårddisk så har jag en drös låtar. Låtarna är fördelade i ett antal låtlistor som jag importerat i iTunes i nya datorn.<br/>På min förra dator så hette den externa hårddisken alltid G - nu så får den olika enhetsbeteckningar beroende på om jag har andra enheter inkopplade (F, G, H, I etc).<br/><br/>Problemet är att iTunes inte hittar sökvägen för mina låtlistor ex vis G\externhårddisk\rock70\xxxxxx då annan enhetsbeteckning kanske blev H när jag kopplar in hårddisken.<br/><br/>Nån som vet hur man döper om en enhet (gärna permanent)?????

Det är inte namn eller label på disken utan monteringspunkt som du vill byta.I diskhantering kan du ange monteringspunkt för filsystemet på en enhet. Monteringspunkterna i Windows är: A: - Z:. Det går också att montera filsystemet i en tom mapp.

 

Med kommandot label kan du sätta en etikett på en partition.

 

Namnen på hårdiskarnas partitioner är av typ: multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1). Dessa namn är de som används av Windows i t.ex. boot.ini. Namnet ändras om du flyttar disken.

 

När du lägger till en ny enhet monteras dess filsystem normalt på första lediga monteringspunkt, men det går att ange en fast monteringspunkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...