Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasig hårddisk


affeaffe

Rekommendera Poster

En av mina hårddiskar fungerar inte. I BIOS kan man hitta HDD men senare kan man inte hitta den varken via utforskaren eller den här dator eller på ngt annat sett. Har kopplad den både som slave och master i 2 olika datorer utan ngn framgång. Den är helt tyst. Kan inte känna att den vibrerar heller. Jag tolkar det som att disken ej roterar och att det är fel med strömtillförseln.

1- att i BIOS kan man hitta disken tolkar jag som att flattkabelen fungerar bra.
2- att disken inte hittas i utforskaren tolkar jag som att det ät ngt fel med strömtillförseln och därför kan inte disken rotera

Min fråga är hur man går vidare? På undersidan av disken sitter en kontrollerkort/interfacekort/kretskort, kan man byta ut det mot ngn annan HDD och se om det hjälper? Jag vill bara att den ska komma igång så att jag kan föra över filerna från den till annan HDD.

Tack för alla svar
Häsningar Affe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom disken hittas i BIOS så ligger felet knappast i kontrollerkortet. Syns disken i enhetshanteraren eller i diskhantering? Strömtillförseln på 12 V kan vara orsaken men är inte sannolik. Troligast är det motorn som gått sönder.

För att få tillbaka datat bör du kontakta ett dataåterställningsföretag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fagerja @ 2010-01-09, 15:39
Eftersom disken hittas i BIOS så ligger felet knappast i kontrollerkortet. Syns disken i enhetshanteraren eller i diskhantering? Strömtillförseln på 12 V kan vara orsaken men är inte sannolik. Troligast är det motorn som gått sönder.

För att få tillbaka datat bör du kontakta ett dataåterställningsföretag.



Disken syns varken i enhetshanteraren eller i diskhanteringen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...