Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norman Security Suite i PC för Allas bonuspaket får datorn att gå på högvarv


Madame Mim

Rekommendera Poster

Nyligen installerade jag Norman Security Suite som ingår i PC för Allas bonuspaket för prenumeranter. Direkt efter installationen började datorn, en 1,5 år gammal stationär HP med Windowa Vista, att väsnas. Om det är fläkten eller processorn vet jag inte, men det låter öronbedövande och pågår ytterst regelbundet sedan dess: var tredje till fjärde minut, och varje gång pågår det i 35-45 sekunder. Detta oavsett vad jag gör och om jag över huvud taget använder datorn eller inte. Datorn har aldrig låtit så här förut men håller alltså på konstant sedan jag installerade Norman.

Det här håller på att göra mig galen och jag kommer att avinstallera Norman igen men undrar om någon vet vad det kan bero på att Norman får datorn att regelbundet gå på högvarv. (Och ja, jag avinstallerade mitt förra säkerhetspaket fullständigt, så det finns inga rester kvar av det i datorn.)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olle,

var i mitt inlägg står det att jag vill ha tips om alternativa program?

Det enda jag vill veta är om någon vet varför Norman bär sig åt på det här sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Försvinner ljudet om du avinstallerar norman?

Har aldrig använt norman men kan gissa att norman kanske belastar datorn mer än andra antivirusprogram och då får processorn jobba mer och datorn blir varmare. Då måste fläktarna gå mer och datorn låter mer.

En sak du kan göra är att dammsuga fläktarna i datorn så att dom kan snurra mer fritt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Madame Mim!

Ber om ursäkt, för att jag läste dåligt.

Mina rekommendationer på ersättare för Norman, har jag raderat som synes.

Norman beter sig på det viset du beskriver, därför att det är ett dåligt program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Försvinner ljudet om du avinstallerar norman?


Givetvis. Datorn har aldrig låtit så förut men började ett par minuter efter att jag hade installerat Norman och har hållit på så sedan dess.


Har aldrig använt norman men kan gissa att norman kanske belastar datorn mer än andra antivirusprogram och då får processorn jobba mer och datorn blir varmare. Då måste fläktarna gå mer och datorn låter mer.


Det jag tycker är förbryllande är att det är så otroligt regelbundet. Man kan ställa klockan efter det - det är nästan som om det vore förinställt.

Det vore intressant att veta om PC för Alla som skänker bort Norman i bonuspaketet vet att den beter sig så här.

Jag kanske bör tillägga att jag har haft tjogtals med antivirusprogram och säkerhetspaket installerade i mina olika datorer under årens lopp (jag älskar att testa program), men jag har aldrig upplevt något liknande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Madam Mim!

Om du har sådana erfarenheter av Antivirusprogram, undrar jag varför du överhuvudtaget ställde denna fråga om Norman.

Och alla program på PC-För-Allas programbank, används också på egen risk. Tidnigen tar inte ansvar för att du laddar ner och installerar ett program på din dator, om du inte visste det, så vet du nu.

Angående bonuspaket så vet jag inte ett skit. Men skänker dom något, så är det ju något dom fått billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ett bra tag sedan jag hade Norman, men jag har för mig att det fanns nån Realtidslogg och nåt som jag tror hette eLogger, har du tittat i dem efter eventuella felmeddelanden?

Ser du om ditt modem jobbar samtidigt som det här händer? Den kanske försöker uppdatera sig men misslyckas och försöker igen, och igen...

Det finns en reparationsfunktion i Norman, har försökt med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Madam Mim!

Om du har sådana erfarenheter av Antivirusprogram, undrar jag varför du överhuvudtaget ställde denna fråga om Norman.

Och alla program på PC-För-Allas programbank, används också på egen risk. Tidnigen tar inte ansvar för att du laddar ner och installerar ett program på din dator, om du inte visste det, så vet du nu.

Angående bonuspaket så vet jag inte ett skit. Men skänker dom något, så är det ju något dom fått billigt.


Alla som årsprenumerar på Pc för alla får minst ett år av Norman Security Suite gratis för tre datorer. Tidigare fick man F-Serarch gratis.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gillar man inte ett program (oavsett anledning) så är det ju bara avinstallera och gå vidare.
det är ju sällan brist på alternativ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är prenumerant och tycker det är jättebra att vara prenumerant.
Bara för att man får extra "godis" för att man är prenumerant betyder inte att man måste använda dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...