Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hittar inte brännaren


Kixan

Rekommendera Poster

Hej!

Har ett problem som jag slitit med i mååånga timmar nu. Såg att det fanns en ganska ny liknande tråd, men svaren i denna hjälpte mej tyvärr inte. Har en laptop, Fujitsu Siemens Lifebook S7010 med en intern cd-läsare/brännare som heter Teac DV-224E-B. OP-system XP.

Den har funkat hur bra som helst fram tills för några dagar sedan. När jag då skulle bränna en cd-skiva med Nero8 så börjar skivan bara snurra efter att jag tyckt på bränn sen händer inget mer. Efter det fick jag ett meddelande från Nero när jag startade om programet att jag inte hade tillstånd att bränna eller något i den stilen och att jag skulle kolla detta i Kontrollpanelen i Nero burnrights. Där var ibockat att endast administratörer hade bränningsrättigheter och jag ändrade detta till "Alla". Detta hjälpte inte.

Efter detta hittar varken Nero eller ett annat brännarprogram jag laddade ned, "CD BurnerXP" någon brännare alls. Jag får meddelanden om att ingen brännare finns installerad helt enkelt. Kan tillägga att jag tagit bort enheten i Enhetshanteraren och startat om så att den ominstallerats. Detta hjälpte inte.

Jag googlade och hittade tips som att ta bort "Upper och Lower filter" i regedit vid HKEY_LOCAL_MACHINE/System/Curretcontrolset/Control/Class/{4d
36e965-e325-11ce-bfc1-08002be10318} vilket jag också gjort. Ingen förbättring.

Hittade ett annat tips om att ändra värdena i HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\CD Burning\Drives här http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;316529 Gjorde detta vilket inte heller hjälpte.

Vid det här laget hade jag gett upp och hämtade min externa brännare som jag köpt för att kunna bränna DVD-skivor vilket inte den interna klarar. Men döm om min förvåning när inte heller denna brännare längre hittas av datorn!!! Jag vet inte vad jag ska ta mej till. Det borde ju inte vara något hårdvarufel i själva CD-brännaren eftersom inte heller DVD-brännaren hittas.  Felet borde ligga i datorn, men var???

Kan tillägga att båda enheterna kan LÄSA skivorna, men alltså inte hittas som brännare. Upptäckte precis också att om jag tittat på ex-vis en avi-fil på cd-skivan, sen startar Nero så hittar Nero brännaren. Den kan då RADERA informationen på skivan men efter att den gjort detta och ska börja bränna så snurrar det bara och sen händer inget mer.

Finns det NÅGON som har fler tips på vad jag kan göra för att lösa detta?

MYCKET tacksam för hjälp!

Mvh

Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan inte ge något konkret råd annat än att jag haft liknande problem med Nero. De försvann när jag jag avinstallerade Nero och började bränna med Ashampoo Burning Studio. En annan fördel med Ashampoo är att man kan bränna MP3-musik utan Neros hackande och stammande.
Jag körde Nero Trial, kanske betalversionen fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, fast det verkar inte vara brännarprogrammen som är problemet. Jag har Ashampoo också, och inte heller den hittar brännaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...