Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem i Vista home premium?


kalh

Rekommendera Poster

Hej igen Cecilia!

Nu funkade inloggningen och den nya plattformen ser bra ut!

Jag är dock inte med riktigt "på tåget" när du skriver att jag skall skriva av hela raden i msconfig?

Där finns i Autostart 19 program varav 1 är aktiverat och 18 är inaktiverade.

I Tjänster blir listan väldigt lång med ca 140 olika aktiverade såväl som inaktiverade. Det blir mycket att klistra in... sedan vet jag inte om du för Autostart menar bara startobjekt eller kommando och plats också?

 

Så här rekommenderade HP mig att gå tillväga...

- "För att underlätta lite för datorn, samt göra den snabbare under start och avstängning, så kan vi också deaktivera en del tjänster som jobbar i bakgrunden, som datorn egentligen inte behöver. Det gör man på följande sätt:

 

Klicka på startmenyn -- markera sökfältet och skriv "msconfig" och tryck på enter -- klicka på fliken som heter "tjänster" -- markera sedan rutan som säger "dölj alla Microsoft-tjänster" -- klicka på "inaktivera alla" -- bocka tillbaka de tjänster som hör till ditt antivirusprogram -- klicka på verkställ -- klicka på fliken som heter "autostart" -- klicka på "inaktivera alla" -- bocka tillbaka de tjänster som hör till ditt antivirusprogram -- klicka på verkställ -- klicka på OK -- klicka på alternativet som låter datorn starta om för att ändringarna ska ta effekt..."

 

Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tänkte på sådana rader som du undrade om det var lämpligt att inaktivera dem, inte alla rader.

 

Blev datorn något bättre av att du har inaktiverat så mycket på Autostart- och Tjänster-flikarna?

 

Har du tagit upp med HPs support att spinup-tiden är låg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jag tycker att datorn startar mycket snabbare nu i och med att det är så få program som startar... jag får väl plocka på med de som jag "saknar".

HP svarade så här på mina Spinupvärden som Active Hard Disk Monitor visade:

-"Det var skönt att höra att det inte verkar vara något fel på

hårddiskarna. Angående WDs mjukvara så kan jag inte riktigt ge någon

support, då det gäller tredjeparts-programvara. Enligt det test som vi

gjorde i BIOS så är det inte något fel på dem. Det är ett av de mest

pålitliga testen man kan köra."

 

Loggboken visar fortfarande Kritisk-Varning-Fel för start-och avstängningsprestanda... Och i ett fall vet inte systemet grundorsakerna till vad som är fel...Då är det inte lätt. Några färdiga lösningar finns inte i onlinesökning heller.

Så det kanske är dags att stänga den här frågerundan nu?

Tack för all hjälp!

Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är det nog. Kör hårddisktester lite då och då så att du ser vad som händer med värdena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...