Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem i Vista home premium?


kalh

Rekommendera Poster

Hej!
Min pc har blivit långsammare i starten, så jag tittade i loggboken under;
Windows och i Diagnostic-Performance - i "mappen" Operational.
Där hittade jag KRITISK-VARNING-FEL med felkoderna;
100-101-102-103,108-109
200-201
300-301-302-303,351
400-401-402,405
Samtliga felkoder omfattar "Övervakning av start-och avstängnigsprestanda".
Felkod 402 anger att det är utforskaren som utför för många diskaktiviteter och påverkar prestandan.
Felkod 101 är det ccSvcHost.exe, Symantec Sevice Framework som tar längre tid på sig...
En annan berör en fragmenterad fil...
Osv...
Min pc är en HP Pavilion M8075 från 2007 med 2 hårddiskar (std) och 4 Gb ram.
Vista Home Premium 32-bitars...
Är det någon mer som är drabbad av liknande problem?
Alla tips mottages tacksamt!
Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Prova med att hämta och installera ett program som heter Ccleaner. Städa registret, städa därefter bort gamla logg, skräp och cachefiler. Hämta och installera Malwarebytes Mbam och skanna hårddisken efter spion eller andra skadliga program. Defragmentera därefter hårddisken med t.ex Ultra defrag v3.2.1, ett mycket bra program (gratis) för defragmentering/optimering av hårddisken.
/// Jari


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jari!
Tack för tipsen, nu kör jag ganska ofta systemunderhåll både med Norton360 och Ccleaner, men nu testade jag Malwarebytes... tog lång tid, men det hittade inget. Hämtade och körde sedan Ultra defrag....
Tyvärr så har jag kvar mina felkoder för KRITISK - FEL - VARNING.
På ett annat forum så påstås det att en "krasch" är nära att drabba en som har liknande felkoder!??
Nu har jag kikat lite mer på de angivna koderna och felen kan variera för en felkod med samma Händelse-ID...t.ex Kod 101 som omfattar:
Isass.exe - svchost.exe = Windows - audiodg.exe - ccSvcHst.exe = Symantec - explorer.exe =Utforskaren - osv...

Av de andra felkoderna tycker jag det ser ut som om det är Windows Media Center som är en orsak?? Jag vet inte om någon inställning där kan påverka ljudkortet Realtek som också felkodas?
OM det går att installera om Media Center vore bra att veta... här ingår också ett TV-kort... 

Vidare kan det vara något med grafikkortet... ett ATI Radeon X1700 SE (exklusivt för HP tycks det) Inga nyare drivrutiner finns att hämta hos AMD/ATI.
Jag har dock testat en nyare drivrutin för X1650 SE
(enl systeminfo är det detta chips som sitter i PC:n), men har återgått till tidigare versionen.
Sist är det Norton360 som medverkar....

Hoppas på mera tips!
Kalh 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är ju att ge datorn mer prestanda att arbeta med. Sätta i mer RAM till exempel. 

Man undviker en krasch om inte systemet är överbelastat. Vad felkoderna beror på vet jag däremot inte.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Nikon L100!
Det fanns 2 Gb RAM i datorn när jag köpte den 2007 och för något år sedan plockade jag i 2 Gb till. De måste installeras parvis såsom datorn är konfigurerad med 2-kärne-CPU.
Sedan används ju inte mer än ca 3 Gb i ett 32 bitars system.

Så min maskin är maxad i det här avseendet.
Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Om det är ett inbyggt ljudkort, t ex ac 97 kan du kolla hos realtek om det finns nya drivare till den. Många av de felmeddelanden du nämnt pekar ju på audioproblem.
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jari!
Jag följde ditt råd och tittade för ?femtielfte gången? på HP:s hemsida för hämtning av drivrutiner för just min M8075:a. Har ofta kollat där om det fanns något nytt att hämta, men de kanske har fyllt på med lite nygammalt? I alla fall så hämtade jag och fick installerat uppdateringar för :- TV-kortet ASUSTek?
- Originaldrivrutin för Realtek High Definition-ljud? trodde den var förinstallerad, blev kanske reparerad.Nu finns det ?bara?:
7/1, KRITISK, Händelse-ID 100 = IsDegradation
8/1, KRITISK, Händelse-ID 100 = IsDegradation
8/1 VARNING, Händelse-ID 108 = PreShellInitMan kan undra, för om jag tittar i Kontrollpanelen /Prestandainformation och -verktyg/Avancerade  verktyg: Prestandaproblem --- Inga problem har rapporterats.Nästa ?kollpunkt? Problemrapporter och-lösningarDär finns det lösningar på två problem, det ena är Media Center (min M8075 är en Media Center PC) och det andra är Utforskaren.I båda fallen är problemen ?Caused by Windows? och för att lösa dessa länkas man till Update. Där tar det stopp, måste vara inloggad som Administratör!? Jag är inloggad som Administratör, hur gör man då?Något att bita i.Kalh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Jag menade att du skulle gå till Realteks nedladdningssida och hämta den senaste mjukvaran till AC`97 ljudet du har på din dator. Där finns en nyare version än den på HP;s supportsida. Du kan bli lotsad till realteks nedladdningssida från hp;s sida från dokumentationen för din dator. Annars kan du använda denna länk. http://www.realtek.com/downloads/
Välj den länk som passar din hårdvara/driver.
/// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Jari!
Nu finns det ?bara?:
7/1, KRITISK, Händelse-ID 100 = IsDegradation
8/1, KRITISK, Händelse-ID 100 = IsDegradation
8/1 VARNING, Händelse-ID 108 = PreShellInitMan kan undra, för om jag tittar i Kontrollpanelen /Prestandainformation och -verktyg/Avancerade  verktyg: Prestandaproblem --- Inga problem har rapporterats.Nästa ?kollpunkt? Problemrapporter och-lösningarDär finns det lösningar på två problem, det ena är Media Center (min M8075 är en Media Center PC) och det andra är Utforskaren.I båda fallen är problemen ?Caused by Windows? och för att lösa dessa länkas man till Update. Där tar det stopp, måste vara inloggad som Administratör!? Jag är inloggad som Administratör, hur gör man då?Något att bita i.Kalh

Om man ska kunna hitta information om dina fel så behöver man förutom Händelse id även Källa, och om beskrivningen av felet/varningen innehåller någon specifik information t ex filnamn. I tidigare inlägg så har du nämnt en del filnamn som har med Norton/Symantec att göra och är det fortfarande så är det ju lämpligt med en ominstallation av Norton/Symantec-program.

I Vista och Windows 7 har man inte fulla behörigheter bara för att man är inloggad på ett administratörskonto av säkerhetsskäl. Fulla behörigheter får man först när man högerklickar på en ikon för ett program och väljer Kör som administratör. Det kan man t ex göra när man startar Loggboken eller Prestandainformation och då får det programmet full behörighet till datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Jodå, det finns långa och korta filnamn, egna namn mm. Det som förbryllar mig mest är att KRITISK ? VARNING ? FEL inte är samma dag efter dag och lika många?! Men det är väl så det är i datorvärlden.Och när Händelse-ID med t. ex felkod 102 inte är orsakad av samma fel, då blir det mycket att analysera.  Den 7/1 fanns det: 5 KRITISKA - 18 VARNINGAR ? 1 FEL Den 8/1: 2 KRITISKA - 4 VARNINGAR ? 1 FELIdag den 10/1 är det ?bara? 1 FEL med Händelse-ID 100 De KRITISKA har alltid Händelse-ID 100 eller 200. Och 100 gäller för starten av Windows medan 200 gäller för avstängning av Windows?VARNINGARNA med Händelse-ID 100 och 200 orsakas av IsDegradation? och rör också start och avstängning av Windows?En av VARNINGarna med Händelse-ID 102 gäller för Filnamn: tunnel, Eget namn: Microsoft Tunnel Interface Driver, Version? o.s.v.Listan blir lång?. Kanske är det dags för ominstallation av Vista?Beträffande Norton så skall jag kontakta deras chattsupport ?

Jari! Jag skall hälsa på hos Realtek, mitt ljudchipset heter Realtek ALC 888.

Tack till alla! Kalh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tunnel Interface Driver är en drivrutin som har med internetanslutningen att göra.

Låter som en ominstallation vore bra. Men att det tar tid att starta program etc kan bero på att hårddisken håller på och går sönder på ett sådant sätt att Windows måste försöka läsa många gånger innan det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia, tacksam för din hjälp!
Symantec rekommenderar en ominstallation av Norton 360 pga "något skräp", så de har skickat mig länkar för removal, mm.
Sedan har jag kollat den av hårddiskarna som innehåller C och D.
Det är gjort med Hardware Diagnostic Tools som ingick i datorköpet från HP. Först stannade SMART Extended Self Test på99%, övriga tester OK. Startade om testet och fick då OK för alla test.
Körde även Vistas kontroll av hårddisk, både reparera fel i filsystemet och sök efter skadade sektorer och försök att reparera dem... Inga fel fanns.
Jag vet inte men det finns säkert en massa andra program för felsökning..
Om det nu inte är så att det är ett mekaniskt fel som inget program kan söka? Jag har haft HP:n sedan maj 2007.

Av loggade fel (ett i taget) är det ibland TV-kortet och Realtek som figurerar, där sökte jag via Enhetshanteraren efter uppdateringar och fick nya hämtade och installerade. De borde väl fungera?
Kvar är IsDegradation som "största" boven... har Googlat och ser att det verkar vara ett "världsomspännade" problem och för många. 
Blir inte klok över detta. Man kanske inte skall vara för nyfiken...
Kalh   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt om du ska kunna få någon hjälp om vad ett felmeddelande kan betyda så måste du presentera mer information om det än ett händelse id och isDegradation. Se hur det ser ut i första inlägget i tråden http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet/29878864/slow-vista-hundreds-of-w.aspx
Läs igenom resten av tråden också för att få tips om vad som kan göras.

Man kan inte alls vara säker på att Enhetshanteraren, som hämtar drivrutiner från Microsoft, hämtar de drivrutiner som fungerar bäst i din dator. Det kan t ex gå bättre med de drivrutiner som HP har till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!
Tyvärr är det problem att skriva svar... Först problem att logga in!?
Så småningom är jag inloggad och skriver...eller klistrar in text och då när jag klickar på "Svara"så är jag redan utloggad!
Testar om detta funkar?
Nu lägger jag av med skrivandet tillsvidare...  
Ännu tröttare
Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att du har sådana problem med forumet. Vi får ju hoppas att det blir bättre efter bytet till nya forumplattformen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Hej!Smyger in igen och hoppas på att inte bli utloggad? Det var krångligt att logga in!Nu har jag följt rådet att ?remova? Norton 360 med deras verktyg och återinstallera 360:an.Jag tycker att det har blivit bättre, dvs kortare start och avstängningstider. Dock undrar jag över det som du Cecilia skrev om att ? hårddisken håller på att gå sönder?.?. Körde mitt Hardware Diagnostic Tools det påvisar inga problem med de 2 hårddiskarna Western Digital Caviar på 250 Gb per styck.Temperaturen för båda hårddiskarna startar på ca 20 grader och efter ett tag så är den uppe på 50-55 grader. Det kan skilja 2-3 grader mellan dem. Jag har laddat hem och installerat Active Hard Disk Monitor som innehåller S.M.A.R.T. Temp Graph, mm. Båda programmen visar samma temperaturkurva?  För temperaturen finns det Kritiskt tröskelvärde på 65 grader och en varningströskel på 55 grader.  Arbetstemp för mina WD-diskar finner jag inte någonstans. Health Status är 87 resp. 89 % för diskarna. Arbetstiden är ca 2500 timmar? I skrivande stund varnar programmet för temp. över 55 grader, helt nytt för mig! Nyss var det 58 och nu 54?. Är det dags för nya hårddiskar eller ny PC??Tunnel Interface Driver? som du kommenterade Cecilia? jag har Fiberlan från Telia och anslutningen gjordes i januari 2009.. per automatik. Jag inte konfigurerat något eller hämtat drivrutiner.Temp. nu är 50 grader.

Hoppas på synpunkterKalh   
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Har glömt att fråga ifall du kontrollerat fläktarna, fungerar alla som de skall? Har du gjort ren fläktar, galler, luftintag etc? Luftgenomströmningen i lådan kan vara störd av damm som satt igen ventilationspringor. Har du filter i fläktarna kan de vara igensatta av damm.
//// Jari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej till dig Jari!
Jodå, jag har dammsugit chassit och kollat fläktarna, luftintag, mm... Filter finns ej.
HP:n har stått på samma plats sedan maj 2007 och har städats då och då.

Har du vetskap om hårddiskars eventuella livslängd?
Även nytt kan ju gå sönder...
Jag förmodar att "arbetstiden" spelar en stor roll om det nu inte är fabrikationsfel eller miss i konstruktion.
Det sistnämnda har hänt förr!

Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Health Status är 87 resp. 89 % för diskarna."
Det låter ju lite lågt. Vad för delresultat är det som drar ner den siffran?
Om du kollar på bilden på http://www.disk-monitor.com/tour.html så ser du att det i det fallet är "Spinup time" som inte kommer upp i 100%.

Finns det alternativa sätt att montera hårddiskarna så att de t ex inte är tätt mot varandra?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Cecilia!

Active Hard Disk Monitor :

Master HD = Spinup time, value 226, Raw Value E4A, Worst 193, Threshold 21 =Status 89%

Slave HD = Spinup time, value 222, Raw Value F1A, Worst 181, Threshold 21 =Status 87% 

Exemplet har ju Status 93%.

Alla mina övriga statusvärden ligger på 100% precis som hos exemplet.  


Masterdisken sitter på högkant strax nedanför mitt på chassit, och vid sidan om den finns ett tomt fack för en HP Personal Media Drive som det så fint heter.

Slaven är skruvad platt i botten på chassit, så det är ca 10 cm mellan diskarna.

Då är det bara frågan om tempen och den Varning som kommer upp när den är över 55 grader.

Är jag orolig i onödan?


Har skickat problemet till HP-supporten och hoppas på svar därifrån.

Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att spinup-tiden är låg påverkar definitivt så att starttiden blir lång för datorn. Troligen behöver hårddiskarna bytas ut.

För en extra kontroll av hårddiskarna så testa dem med det testprogram som tillverkaren/tillverkarna av dem har på sin/sina webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddiskarna så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.
Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, tack.
Jodå, jag har alla data för SATA-hårddiskarna från Western Digital Caviar SE, typ WD2500JS.

Jag har även laddat hem och installerat deras Data Lifeguard Diagnostic for Windows.
Men det programmet funkar inte, hittar hårddiskarna C, D osv med partitionerna under Logical Drive sedan skall man markera Physical Drive för att t.ex se SMART Status. Men där finns inga hårddiskar att markera. Fältet är tomt!
Jag har faktiskt kollat och kollat igen om programmet hör ihop med hårddiskarna och jag tycker det ser OK ut.
Möjligen kan man hitta en annan version, skall leta... HP har inte återkommit.
Trevlig helg!
Kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för alla förslag.
Jag har kört extended test med Hardware Diagnostic Tools ( följde med HP:n)
Första testet på Masterdisken låste sig på 99%, men efter omstart 100%.

Masterdisken innehåller pariotionerna C och D. På Slaven finns E, F och G.

Länken du tipsade om nu senast leder till stället där jag hämtade Data Lifeguard Diagnostic for Windows... Det är det programmet som inte fungerar för mig, se ovanstående. 
Nu har jag sökt efter någon annan version, men alla sökningar leder till samma fil att hämta.

Mina hårddiskar, Western Digital Caviar SE, typ WD2500JS hittar man under SATA & SAS 3.5-inch hard drives. Väl där så pekar man på WD Caviar Blue/SE/SE16(SATAII) Available
Software och där finns bl.a. WD2500JS.

HP supporten svarade igår, och föreslog hårddisktest Smart Extended self-test från BIOS-menyn. Så det skall jag försöka med. Sedan tipsade de om att i msconfig stänga av vissa tjänster och autostarter... Har försökt det tidigare, men det är svårt att veta vilka man INTE skall stänga av. Norton 360 förstår jag att det inte skall stängas av.
HP säger också att om temperaturen håller sig omkring 55 grader, så skall det inte vara några problem. Ibland kan det naturligtvis bli över 55, som i mitt fall 58, men det brukar sjunka igen... Tempen gick ner hos mig, så det stämmer. 

Dags att gå in i BIOS..

Kalh   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sedan tipsade de om att i msconfig stänga av vissa tjänster och autostarter... Har försökt det tidigare, men det är svårt att veta vilka man INTE skall stänga av."
Du kan fråga här, skriv av hela raden i msconfig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...