Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem med trådlöst nätverkskort i trådlöst nätverk Windows Vista

ihavenoclue

Recommended Posts

Hej!

Vi har införskaffat en trådlös 3G router (Dovado UMR) och kopplat vårt mobila bredband (från 3) med en Huawei E220 till denna. Detta fungerar med både bärbar dator (Vista) och även mobiltelefon (Nokia 5800). Vi surfar utan problem.

Det som däremot inte vill fungera är det det trådlösa nätverkskortet, Sweex LW053, som vi har installerat i vår stationära dator. Enligt enhetshanteraren så fungerar enheten korrekt och den har de senaste drivrutinerna. Trots detta så kan inte datorn hitta något trådlöst nätverk.

Vi får dessa felmeddelanden:

"Ett maskinvaru- eller drivrutinsproblem har uppstått för nätverkskortet RT73 USB Wireless LAN Card."

"Kontrollera att IP-bindningarna är korrekta. Kontrollera att Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) och Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) är valda i konfiguration för nätverkskortet Trådlös nätverksanslutning"

Vi har provat att koppla ihop den stationära datorn med routern via en nätverkskabel och då fungerar det. Datorn hittar routern och vi kan surfa.

Enligt Dovado och Kjell & Company så ska dessa vara kompatibla enheter. Ingen verkar förstå varför detta inte fungerar.

Kan det vara något fel på den stationära datorn eller är det mot all förmodan det trådlösa nätverkskortet som spökar. Vi har bytt kortet för att vi trodde att det var där felet låg men när nu det nya kortet inte heller vill fungera så kliar vi oss i huvudet.

Har ni några tips?

Oerhört tacksam för all tänkbar hjälp!

Jari Karivainio
Hej!
Är det windows wireless zero configuration som du använder för att konfigurera denna anslutning? Jag rekommenderar dig att använda det av Sweex medlevererade administrationsverktyget för denna trådlösa anslutning. Windows  kan oftast inte konfigurera trådlösa nätverkskort eller anslutningar. Personligen använder jag mig av de administrationsverktyg som hårdvaruleverentören skickar med hårdvaran.
Hälsningar
/// Jari

Hej igen!

Tack för ditt svar.

Vi har använt den medföljande cd:n till Sweex LW053 och installerat Drivers and Software för att sedan ansluta nätverkskortet via en USB-port.

Inga konstigheter uppstod vid installationen.

Något annat som kan tänkas ställa till problem?

Jari Karivainio
Hej!
Du har inte skrivit om du använder windows zero wireless configurator eller Sweex adminverktyg. Ser adminverktyget ut som som nedan?

Fånga-1.jpg

/// Jari

Känner inte igen någon av dessa så jag får nog säga att vi inte har använt någon av dom?

Det var en wizard som startade automatiskt då vi installerade Drivers and Software annars har vi inte gjort något annat.

Hur hittar man dessa du undrar om?

Jari Karivainio
Hej!
Ledsen att det dröjt, håller på att byta leverentör av bredband. Telia har inte lyckats leverera någon utrustning till bredband via fiber. Har nu fått internet att fungera men iptv och iptelefonin fungerar inte på grund av saknad utrustning.

Men nu till ditt problem. Har du installerat "utilityn" som finns på cd;n som följde med nätverkskortet? Vilket operativsystem stöds av cd;n? Det finns en ny version att hämta hos Sweex, se nedan.

http://www.sweex.com/en/assortiment/internet-networking/lan-cards/LW053/drivers_firmware

Andra posten nerifrån, LW053 Setup 20090917.exe innehåller utilityn och eventuella drivers.

Sista posten innehåller drivers för Vista 32/64.

/// Jari

Ingen fara, jag är inte här så ofta. Tack för att du tar dig tid!

Den utilityn som finns på länksidan är den wizard som jag kört från skivan. Jag körde den från den sidan nu och har även prövat det tidigare utan att det vil fungera. Den undre posten med drivers lyckas jag extrahera men kan inte "köra" någon av filerna. Ska de kunna öppnas/köras/installeras?

Enligt kartongen ska Vista stödjas.

Jag funderar på om det kanske är datorn som har problem, inte nätverkskortet. Ska se om jag kanske kan installera det på en kompis dator kanske.

/Johanna

Jari Karivainio
Hej!
Filerna i "driverpaketet" är inte körbara. Packa upp dem till hårddisken, och prova med att uppdatera drivaren till nätverkskortet från den uppackade mappen med drivers. Har inte tillgång till någon "vista" dator för stunden men jag har för mig att det finns en motsvarighet till xp;s enhetshanterare för underhåll av drivare för periferiutrustning.
/// Jari

Även i Vista så heter den Enhetshanteraren och kan t ex nås genom att högerklicka på Datorn och välja Hantera.

Tack för era svar. Antinge förstår jag inte hur jag ska använda driverpaketet eller så är det något fel på datorn.

Har hittat till enhetshanteraren och försökt hämta drivrutinerna därifrån tidigare men det har inte fungerat.

Jag får ta och söka hjälp på annat håll. Ska be en kompis sitta ner vid datorn och kolla istället.

Tack så mycket för den tid ni lagt ner på att hjälpa mig!

Mvh Johanna

Gör så här för att uppdatera drivrutinen manuellt för ditt trådlösa nätverkskort:

1. Öppna Enhetshanteraren (du vet hur man kommer dit, om inte så högerklicka på ikonen "Den här datorn" som du har på skrivbordet, välj i menyn "Hantera" så hittar du "Enhetshanteraren" i den vänstra delen av fönstret ).
2. Leta upp ditt nätverkskort.
3. Högerklicka på nätverkskortet i Enhetshanteraren och välj i menyn "Uppdatera drivrutin".
4. I valet du får upp väljer du att installera drivrutin som redan finns på datorn.
5. Nästa fönster du får upp väljer du att installera manuellt genom att välja från en lista över dribrutiner som finns på datorn.
6. I nästa fönster du får upp väljer du inget som finns i det stora fönstret utan du väljer "Disk finns". Klicka på denna "knapp".
7. Leta nu upp mappen du har drivrutinen för ditt nätverkskort.
8- Leta upp filen som slutar på .inf i mappen med drivrutinerna. Det är den filen som innehåller information om hur ditt nätverkskort fungerar.
9. Markera filen och välj öppna.
10. Fortsätt installationen genom att följa de instruktioner du får.
11. Får du meddelandet om att drivrutinen inte är signerad så väljer du att fortsätta installationen ändå.
12. Du fortsätter att följa instruktionerna och drivrutinen bör nu bli installerad.
13. Starta om datorn.
14. Gå in i Enhetshanteraren och kontrollera att nätverkskortet finns där.
15. Prova att koppla upp på ditt nätverk.

Hej Åge!

Vi har provat detta men får det ändå inte fungera. Vi tror att det är något fel på vår dator så vi ska kolla upp det.

Tack för tipset!

Mvh Johanna

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...