Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Sortera i mappar

karlp

Recommended Posts

Har Windows 7 och vill sortera i mina mappar. När jag högerklickar får jag bla alternativen: Namn, senast ändrad, storlek, mappsökväg osv säkert 100 alternativ under mer.
 MEN jag vill sortera i egen ordning, vad skall jag då välja ?

Vill du sortera dina mappar i den ordning du själv vill ha dem får du namnge dem utifrån de sorteringskriterier som Windows tillåter.

Om det är efter namn får du namge dina mappar på ett sätt som gör att detta kan utföras av Windows.

Säg att du har en mapp som heter "Potatis". Du vill ha "Potatis" högre upp i herarkin än på " P ". Du vill ha den under " B " . Då kan du namnge mappen så här:

"B Potatis"

Med det namnet kommer mappen att sorteras på " B " .

Du kan inte välja en egen sorteringsorndning utan måste anpassa dina namn på mapparna eller hur du nu vill sortera, på ett sätt som gör att de inbyggda sorteringsfunktionerna gör som du önskar.

Det här gäller även Windows Vista, XP, NT, 2000, ME, 98 och 95 (förövrigt även Windows 3-versionerna).

På vissa mappar och dokument som jag vill ska ligga först har jag infogat en symbol först.
Byt namn på mappen eller dokumentet och tag Ctrl + "bakåtpil" så blir det en fyrkant om du sätter "pekaren" före namnet på mappen eller dokumentet.

Men tidigare i både XP och Vista kunde jag flytta runt på innehållet i mappen och få det i den ordning jag önskade. Detta utan att ändra namn eller liknande.

Jag använder Vista i min bärbara och har kvar XP i min stationära där jag har Windows 7 på en annan disk. Ingen av systemen tillåter mig att sortera filer i en mapp som jag vill. Jag måste rätta mig efter sorteringsvillkoren.

Hur du lyckats med detta är en gåta.

• 2 weeks later...

Jag har samma problem som karlp, förut kunde man flytta bilderna i mappen i den ordningen man ville ha dem, sedan ev döpa dem i namn eller nr ordning för att bildspelet skulle visa dem i rätt ordning, men bilderna låg kvar i den ordningen man lagt den även om jag inte döpte om dem. Håller på mycket med att skanna och ordna massa bilder och behöver kunna flytta runt dem utan att döpa dem. HJÄLP

• 4 weeks later...

<p><span style="font-family:Times New Roman;font-size:small;">Jag har samma problem som karlp, förut kunde man flytta bilderna i mappen i den ordningen man ville ha dem, sedan ev döpa dem i namn eller nr ordning för att bildspelet skulle visa dem i rätt ordning, men bilderna låg kvar i den ordningen man lagt den även om jag inte döpte om dem. Håller på mycket med att skanna och ordna massa bilder och behöver kunna flytta runt dem utan att döpa dem. HJÄLP</span></p>

upptäckte detta häromdan. tycker det mesta är uthärdligt i Windows 7, men det är är ju helknasigt.

jag har precis samma problem som ovanstående talare. man vill kunna rumstera om bland bilder, sen när man är klar vill man döpa om dem och att de då hamnar i rätt ordning automatiskt. i xp funkade detta fint!

frågade min datorsupport, men dom visste inget (så mkt för att lämpa över supportansvaret från tillverkare till återförsäljare;-)

kan det vara fråga om en enkel inställning? någon som fått detta att funka som i Xp? känns extremt irriterande om man ska behöva ha en separat dator med xp bara för att kunna sortera bilder...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...