Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Enhetshanteraren, HJÄLP!


stinams

Rekommendera Poster

Får inget ljud när jag får en fil, t.ex pps-fil i min epost men kan se bildspelet UTAN ljud!
Har varit inne i bl.a. Enhetshanteraren och kollat och ser där på Icke Plug and Playenheter, klickat dolda ikoner, och DÄR ett gult utropstecken för SERIEL! När jag kollar den är den stoppad, men det finns en ruta för starta! Vad används den till och vad händer med datorn om jag startar den??
Kan den hjälpa mig hantera Flashplayer, som jag inte får att funka på min laptop??
Har en stationär dator också i ett litet hemnätverk, också XP, men den står avstängd tills jag fått ordning på min laptop så jag kan överföra fungerande filer och installera mitt talprogram igen!
Envis men inte tålmodig
stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Serial har nog med serieportar att göra. Det är en sorts kontakt som inte är så vanlig längre men för 10 år sedan eller så fanns det möss och skrivare som anslöts via serieporten. Det har i alla fall inget med ljud eller Flash att göra. Ljud-problem kan jag tyvärr inget om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för upplysningen! Så då kan det där utropstecknet bara stå kvar där om den enheten inte längre har någon funktion?
Det mesta funkar nu på min dator förutom inget ljud mottagna ljudfiler (bildspelet funkar)!

Och GOTT NYTT DATORÅR önskas alla hjälpsamma, tålmodiga pedagoger!

stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gott Nytt År!

Ja, utropstecknet kan vara kvar. Men du kan också leta efter drivrutiner för din dator på HPs webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!
Gick in på HP:s hemsida och ser många uppdateringar för min HP-modell! Nu undrar jag, bör jag installera ALLA?  Kanske bäst men jag förstår inte vad alla är till för!

MYCKET tacksam för svar på frågan!

stinams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del kan du ju redan ha i datorn men det gör inget att installera en drivrutin som redan finns i datorn. Har du en länk till HP-sidan med drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har en länk till HP-sidan och till den dator jag har! Skall jag ladda ner rubb och stubb av uppdateringar?

Cecilia, du är en pärla som orkar bry dig!

stinams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du klistra in länken till sidan med drivrutinerna så kan jag se vad som verkar vettigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du klistra in länken till sidan med drivrutinerna så kan jag se vad som verkar vettigt.


Jag vet inte hur man gör det! Har gått in på HP:s hjälp- och supportcenter och angivit min dators namn och får då upp en sida med MÅNGA olika förslag på nerladdningar!
Ser dock inte hur jag skall kunna skicka sidan till dig!

stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, kan du hitta sidan om jag skriver den såhär:

HP Compaq nx 8220 Notebook PC - download drivers and software- HP business and supportcenter

??? Går inte spara sidan och skicka!

stinams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in en länk betyder att du kopierar det som finns webbläsarens adressfält när du ser den sida du vill visa någon annan.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=se&prodNameId=447337&prodTypeId=321957&prodSeriesId=447351&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093
Ser det rätt ut?

I så fall håller jag med om att det är en lång lista och allt är ju inte drivrutiner.

Chipset-drivrutinen är basen för moderkortets drivrutiner så börja med "Intel Chipset Installation Utility" under rubriken Operating System - Enhancements and QFEs. I den så borde serie-drivrutinen ingå.

Du har ju ljudproblem så den under "Driver - Audio" passar ju bra.

Har du något program som heter SoftPaq Download Manager i datorn?
Det finns ett sådant i listan och det står att det hanterar nedladdning av uppdateringar för datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klistra in en länk betyder att du kopierar det som finns webbläsarens adressfält när du ser den sida du vill visa någon annan.

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=se&prodNameId=447337&prodTypeId=321957&prodSeriesId=447351&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1093
Ser det rätt ut?

I så fall håller jag med om att det är en lång lista och allt är ju inte drivrutiner.

Chipset-drivrutinen är basen för moderkortets drivrutiner så börja med "Intel Chipset Installation Utility" under rubriken Operating System - Enhancements and QFEs. I den så borde serie-drivrutinen ingå.

Du har ju ljudproblem så den under "Driver - Audio" passar ju bra.

Har du något program som heter SoftPaq Download Manager i datorn?
Det finns ett sådant i listan och det står att det hanterar nedladdning av uppdateringar för datorn.




Hej igen, Cecilia!
Nu har jag laddat ner Chipset-drivrutinen  OCH Softpaq Download Manager (som jag inte hittade bland mina program) till datorn (tror jag!)
Den under Driver-Audio har jag redan nere i högra hörnet (Sound MAX) så då finns den väl på datorn redan!
Jaa...du förstår väl av detta vilken novis jag är.............och dessutom glömmer bort hur jag gjort förut när datorn fungerade som den skulle! Har nog läst för många konstiga råd på nätet som jag inte vågat följa då de bara förvirrat mig ytterligare som total amatör.
Kanske det funkar med dina förslag, det skall jag kolla närmare!

Varmt tack för ditt tålamod, du får högsta poäng!

stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...