Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Avstänging i vista.


Stedan

Rekommendera Poster

jag spelar spelet Rayman 3 men efter ett tag stängs vista ner. när jag restartar windows står det att datorn stängde av på grund av värmen (på engelska) kan jag höja varvtalet på fläkten så att detta inte händer? (jag har vista).   






                                          av  Axel 10 år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din dator stänger av sig p.g.a. värmen bör du kontrollera vad det är som gör att den blir för varm. Du kan ha en defekt fläkt, damm i filter m.m.
Normalt finns det ingen funktion i Vista som gör att du kan reglera varvtal på fläktar. För att de dessutom skall ha denna funktion måste de ha en styrtråd utöver matningsspänningen. Detta ser man lättast genom att kontrollera om det sitter två kablar (trådar, ledningar) till fläkten eller fler. Är det bara två finns det ingen styrfunktion i fläkten.

Kontrollera att fläktar fungerar normalt och att kylflänsar sitter där de skall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är 10 år föreslår jag att du ber någon om hjälp med att blåsa rent datorn. Du bör också få hjälp med att kontrollera att fläktarna som finns i datorn verkligen fungerar till 100% . Fläktar åldras precis som allt annat och de behöver bytas med tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar även finnas en inställning i datorns BIOS som reglerar varvtalet på fläktarna, men det beror på dator och BIOS om den finns.
Men det kan vara värt att undersöka om så är fallet

Ceres

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Gå till fliken readings, en bit ner står det Speed01 (kanske speed02 osv beroende på hur m,ånga fläktar du har) Brevid så finns det upp och ner pilar och det är med dom du ställer in hastigheten. 100 är full hastighet och 0 är dom avstängda.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...