Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av hårddisk, överflytt av all data


MickeC78

Rekommendera Poster

Svaret på det här finns säkert redan i forumet, jag har bara inte lyckats hitta det :)

Har en stationär dator hemma som har fått några år på nacken nu och hårddisken på den håller på att ge upp. En ny hårddisk är inköpt, monterad och hittas finfint i Windows XP.

Nu till mitt lilla problem... Jag vill flytta över allting från den gamla disken till den nya och sedan kasta ut den gamla disken. Hur gör man det på smidigast sätt?

Den nya disken måste väll formateras som en systemdisk innan den går att använda för uppstart? Hur gör man det när man redan har en systemdisk på datorn?

Mvh
Micke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din nya disk är mycket större än den gamla kan du alltid dela den nya i två eller flera delar. Själv föredrar jag att dela en stor disk om jag skall ha operativsystemet på den. Orsaken är att det blir lättare att installera om datorn då allt som sparas hamnar på en annan partition och det behövs inte sparas om på annat ställe (förutom säkerhetskopian).

Du kan mycket väl formatera den nya disken och låta den vara aktiv. Det tillåter Windows XP.

När du har partitionerat och formaterat disken (du måste partitionera disken även om du inte delar den, då du använder hela diskens utrymme till partitionen) kan du med fördel använda Ultimate Boot CD för kloningen.
För att du skall kunna klona hela systemet på din dator bör det inte vara igång. Med Ultimate Boot CD kan du starta från en skiva och därmed ligger ditt OS orört.
På Ultimate Boot CD finns det gratisprogram för att klona hela disken. När du gör detta så var noga med att få med MBR vid kloningen. MBR används för att starta systemet från hårddisken.

Du hämtar Ultimate Boot CD här och den kostar inget:

http://www.ultimatebootcd.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Versionerna på Ultimate Boot CD är ju ganska gamla vid det här laget. (Det går ju också fortare att ladda ner ett enstaka program än en hel skiva.)
HDClone version 3.8.3 http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

Nu är jag inte riktigt säker på vilket program jag använde när jag klonade en hårddisk för några år sedan men jag behövde inte skapa några partitioner på den nya hårddisken innan kloning utan när kloningsprogrammet körde så klonades hårddisken inklusive partitioner.
Jag tror jag använde PC Inspectort clone-maxx
http://www.pcinspector.de/CloneMaxx/info.htm?language=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag försökte kopiera min hårddisk med Norton ghost men det gick inget bra fick något konstigt meddelande att det inte gick att skanna den gamla disken.
Nu har jag installerat om Xp men jag vill gärna ha över mina gamla inställningar och programm. Nu har jag den gamla hårddisken i en extern disk. Jag delade även upp den nya disken i 2 partitioner men hittar bara en. den andra finns men jag kan inte döpa om den till något. Några förslag hur jag gör nu. Jag är dock ingen van användare så jag behöver grundliga och tydliga instruktioner.

Tack för ett utmärkt forum och Gott Nytt År ! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Versionerna på Ultimate Boot CD är ju ganska gamla vid det här laget.


Ja, det är så men det är sannerligen Windows XP också!

Trots detta förtar det inte förträffligheten med denna skiva, som innehåller så många gratisprogram av skiftande slag. Den fungerar dessutom utmärkt om man behöver utföra andra saker. Skivan innehåller många program och allt samlat på ett ställe.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag försökte kopiera min hårddisk med Norton ghost men det gick inget bra fick något konstigt meddelande att det inte gick att skanna den gamla disken.
Nu har jag installerat om Xp men jag vill gärna ha över mina gamla inställningar och programm. Nu har jag den gamla hårddisken i en extern disk. Jag delade även upp den nya disken i 2 partitioner men hittar bara en. den andra finns men jag kan inte döpa om den till något. Några förslag hur jag gör nu. Jag är dock ingen van användare så jag behöver grundliga och tydliga instruktioner.

Tack för ett utmärkt forum och Gott Nytt År ! 


Första frågan som kommer upp är, har du formaterat båda partitinerna?
Dina inställningar och program kan du inte bara flytta över till din nya disk om du nyinstallerat XP. Du måste installera om alla program.
Har du Thunderbird som e-postklient går det att enkelt föra över allt från din gamla disk till din nya.
Alla Favoriter i Internet Explorer går också att föra över liksom Bookmarks för Firefox.
Övriga inställningar är jag mycket tveksam till att det går att föra över. Du får nog lägga in dem på nytt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Program går nog inte att få över på något annat sätt än att installera dem igen.
Easy Transfer kanske kan få över inställningar och dina egna filer, men det är ju inte riktigt tänkt för det här fallet så det är ju möjligt att du behöver starta upp datorn från den gamla hårddisken.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=2B6F1631-973A-45C7-A4EC-4928FA173266
Kanske enklare att försöka med ett annat kloningsprogram.

När det gäller partitionen: Är det i diskhantering du försöker döpa om partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du lämnat kloningen därhän nu och i stället ska installera program och lägga över filer och inställningar själv? För det är ju ingen idé att hålla på med partitioner om du har tänkt dig att klona disken. Kan du göra en skärmdump där det framgår hur det ser ut i diskhanteringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om partitionen är formaterad kan du prova med att låta Windows söka efter ny maskinvara. Det händer ibland att Windows inte registrerar enheter korrekt. Det kan avhjälpas genom att man går in i Kontrollpanelen och väljer "Lägg till maskinvara".

Välj att låta Windows söka och installera hårdvaran (maskinvaran) själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Det står okänd partition. Hur gör jag en skärmdump ? Jag trycke på print screen och försöker klistra in det här utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna lägga in en bild här på Forum måste du först spara bilden på din dator. Därefter öppnar du ett inlägg och i menyn klickar du på ikonen för att infoga en bild.
Jag skulle föreslå att du lägger bilden på en länk. Om du infogar bilden här kan den bli så stor att den tar för mycket plats.

Ett annat förslag jag har är att du startar din dator med din XP-skiva och kör igången en installation. Du går dock inte hela vägen!

Gå så långt in i installationen att du kommer till valet var du vill installera XP. Där får du upp dina diskar och partitioner.
Markera den partition som du inte kan komma åt och välj att ta bort denna partition. När du gjort det avbryter du installationen. Genom att du avbryter skadar du inte den befintliga installation du gjort.

När du startat om datorn går du in i Diskhanteraren och ser om du kan skapa en ny volym. Går det kommer du också att kunna bestämma hur stor denna volym skall vara av den kvarvarande delen av hårddisken. Välj allt och när det är klart skall du kunna formatera disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...