Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AMD2 socket eller AMD2+


micke7406

Rekommendera Poster

Nej, nej, nej, Hehe, kom ihåg att alla datorer säger inte "pip" när man startar dom.


Jag hade en gammal dator med ungefär 150 MB RAM och en hederlig Intel P2.
Den sa däremot pip. Jag förmodar därför att det beror på datorns ålder.
Annars har jag sett 95% datorer med dålig strömförsörjning :)

I dagsläget kör jag: 

Grafikkort: Asus Nvidia GeForce 7600 GS (tänkte byta upp mig till Geforce 9800 GT eller 220GT)

Processor: AMD Athlon64 X2 6000+ 3,1 Ghz (modellen ersatt av 2-kärniga phenom har jag för mig)

RAM: 2 X 2GB DDR2 (4GB totalt)

Nätagg: 350 Watt, (ska köpa ett nyare mellan 500-650 watt i och med nytt grafikkort)

Moderkort: Asus M2N-E av årsmodell 2006

Detta var min konfiguration


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något underligt är det att högtalaren (buzzer) på moderkortet inte ger ljud ifrån sig. Det borde den göra, även när ditt system fungerar. Den kanske är defekt.

Ja, alla fläktar kan gå även om nätaggregaget inte räcker till. I vissa fall kan man höra ett pumpande ljud, som om nätaggregatet jobbar på att komma igång. I andra fall kan nätaggregatet strypa de linor som överbelastas.

Vad som är viktigt här, när du sätter i den nya CPUn är att du också har en anslutning till den beiga kontakt du hittar uppe till vänster på kortet i bilden på HPs hemsida. Du hittar den intill överkanten på kortet, mellan plastdelen på CPU-sockeln och kontakterna för mus och tangentbord (PS/2-kontakter). Där sitter en beige kontakt med fyra anslutningar. För att en AMD Athlon 64 X2 5000+ skall fungera på moderkortet måste du ha en anslutning här som kommer från nätaggregatet. Saknar du denna kommer inte CPUn att få tillräckligt med ström och då startar inte datorn.

Har du ingen anslutning här, vilket du sannolikt inte behöver till en AMD Sempron, måste du kontrollera i kabelanslutningarna från nätaggregatet att det finns en ledig som passar här. I vissa fall kan den sitta kvar på kontakten som är den stora huvudmatningen till moderkortet. På många nätaggregat går det att lossa den och separera från huvudkontakten med ett "klick".

Kolla upp det här också!


ATX1v1 (dvs den beiga kontakten) var redan strömsatt så problemet ligger inte där
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt!

Nåja, vilken BIOS-version har du idag? Du har skrivit att du uppdaterat BIOS också. Kan du se vilken version du uppdaterade till?

Kan du också göra följande för att testa systemet?

1. Plocka ur alla RAM-moduler utom ett.
2. Ta bort externt grafikkort (det du nyligen installerade).
3. Koppla bort din minneskortsläsare.
4. Koppla bort alla instickkort i PCI-bussarna.
5. Koppla bort floppydriven
6. Koppla bort CD/DVD-enheten
7. Har du fler än 1 hårddisk inkopplad, koppla bort alla utom den med OS på.
8. Koppla skärmen till moderkortets VGA-utgång.
9. Koppla trådad mus och tangentbord till datorn.
10. Starta datorn och se om du får upp den svartvita starttexten (BIOS-information) på skärmen.

Prova båda CPUerna enligt ovanstående beskrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt!

Nåja, vilken BIOS-version har du idag? Du har skrivit att du uppdaterat BIOS också. Kan du se vilken version du uppdaterade till?

Kan du också göra följande för att testa systemet?

1. Plocka ur alla RAM-moduler utom ett.
2. Ta bort externt grafikkort (det du nyligen installerade).
3. Koppla bort din minneskortsläsare.
4. Koppla bort alla instickkort i PCI-bussarna.
5. Koppla bort floppydriven
6. Koppla bort CD/DVD-enheten
7. Har du fler än 1 hårddisk inkopplad, koppla bort alla utom den med OS på.
8. Koppla skärmen till moderkortets VGA-utgång.
9. Koppla trådad mus och tangentbord till datorn.
10. Starta datorn och se om du får upp den svartvita starttexten (BIOS-information) på skärmen.

Prova båda CPUerna enligt ovanstående beskrivning.



Jag uppgraderade från BIOS 3.07 (PHOENIX TECH) Till verision  3.10.

Ska prova det du skrev. Men kör just nu en virus koll. Får vänta tills den är färdig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt!

Nåja, vilken BIOS-version har du idag? Du har skrivit att du uppdaterat BIOS också. Kan du se vilken version du uppdaterade till?

Kan du också göra följande för att testa systemet?

1. Plocka ur alla RAM-moduler utom ett.
2. Ta bort externt grafikkort (det du nyligen installerade).
3. Koppla bort din minneskortsläsare.
4. Koppla bort alla instickskort i PCI-bussarna.
5. Koppla bort floppy driven
6. Koppla bort CD/DVD-enheten
7. Har du fler än 1 hårddisk inkopplad, koppla bort alla utom den med OS på.
8. Koppla skärmen till moderkortets VGA-utgång.
9. Koppla trådad mus och tangentbord till datorn.
10. Starta datorn och se om du får upp den svartvita starttexten (BIOS-information) på skärmen.

Prova båda CPU erna enligt ovanstående beskrivning.



Jag uppgraderade från BIOS 3.07 (PHOENIX TECH) Till verision  3.10.

Ska prova det du skrev. Men kör just nu en virus koll. Får vänta tills den är färdig.


Har nu provat allt du har skrivet och har kommit fram till att jag har fått en "KASS" cpu.
Med Den gamla cpu`n så startade den svarta skärmen med bios osv...
Med den nya var det DÖTT.  Inte roligt men man får väl bita i det sura äpplet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har uppdaterat till senaste versionen av BIOS, vilket är bra. Tyvärr hjälpte dig inte.
Har du möjlighet till att låna ett annat fabrikat av DDR2-minne?
Vilket fabrikat och vilken modell har du idag?

Om CPUn du fått tag i var ny så är sannolikheten väldigt liten att den är defekt. Det är sällsynt med fel på CPUer så till vida de inte blivit "misshandlade" (som avsaknad av kylning).

Det kan också vara en kombination av moderkort och CPU som inte gillas. Jag minns tillbaka ett par år när jag skulle bygga en billig dator åt en kompis.
Billigt blev ett MSI-moderkort och en AMD Athlon 64 X2.

Jag kämpade för det vilda med att få det att fungera utan att lyckas. Det första "pipet" kom aldrig och datorn ville inte starta. Det var ett färdigt uppgraderingspaket köpt hos Komplett. Min särbo köpte ett identiskt paket och där fungerade allt per omgående.

Jag lämnade in moderkortet till Komplett och de fann inget fel. Jag lämnade in CPUn till Komplett men de fann inget fel. När jag monterade på de båda fungerade det inte.
Jag tröttnade och tog med mig moderkort, CPU och minne, installerade och klara, till Komplett. En tekniker hos dem konstaterade, precis som jag, att "datorn" inte startade.
Han plockade bort CPUn och satte en annan på moderkortet. Då startar det hela!
Han sätter CPUn jag köpt på ett annat moderkort och det startar utan problem.
Sålunda inget fel på moderkort och inget fel på CPUn. Men just det moderkort och den CPU jag fick i paketet tyckte inte om varandra.

Komplett bytte ut kitet mot ett nytt och det fungerade.

Du kanske har råkat ut för liknande, inget fel på CPUn och inget fel på moderkortet. De skall fungera ihop men gör det ändå inte av någon anledning.

Jag skulle ändå föreslå dig att se om du kan låna ett annat DDR2-minne och prova med det. Vad du kan göra är att koppla bort allt, precis som tidigare och testa kombinationen moderkort, CPU och minne enbart. Inget annat anslutet till moderkortet.

Du kopplar in en skärm också för att se om BIOS-starten kommer igång.
Ditt nätaggregat bör klara de tre komponenterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har uppdaterat till senaste versionen av BIOS, vilket är bra. Tyvärr hjälpte dig inte.
Har du möjlighet till att låna ett annat fabrikat av DDR2-minne?
Vilket fabrikat och vilken modell har du idag?

Om CPUn du fått tag i var ny så är sannolikheten väldigt liten att den är defekt. Det är sällsynt med fel på CPUer så till vida de inte blivit "misshandlade" (som avsaknad av kylning).

Det kan också vara en kombination av moderkort och CPU som inte gillas. Jag minns tillbaka ett par år när jag skulle bygga en billig dator åt en kompis.
Billigt blev ett MSI-moderkort och en AMD Athlon 64 X2.

Jag kämpade för det vilda med att få det att fungera utan att lyckas. Det första "pipet" kom aldrig och datorn ville inte starta. Det var ett färdigt uppgraderingspaket köpt hos Komplett. Min särbo köpte ett identiskt paket och där fungerade allt per omgående.

Jag lämnade in moderkortet till Komplett och de fann inget fel. Jag lämnade in CPUn till Komplett men de fann inget fel. När jag monterade på de båda fungerade det inte.
Jag tröttnade och tog med mig moderkort, CPU och minne, installerade och klara, till Komplett. En tekniker hos dem konstaterade, precis som jag, att "datorn" inte startade.
Han plockade bort CPUn och satte en annan på moderkortet. Då startar det hela!
Han sätter CPUn jag köpt på ett annat moderkort och det startar utan problem.
Sålunda inget fel på moderkort och inget fel på CPUn. Men just det moderkort och den CPU jag fick i paketet tyckte inte om varandra.

Komplett bytte ut kitet mot ett nytt och det fungerade.

Du kanske har råkat ut för liknande, inget fel på CPUn och inget fel på moderkortet. De skall fungera ihop men gör det ändå inte av någon anledning.

Jag skulle ändå föreslå dig att se om du kan låna ett annat DDR2-minne och prova med det. Vad du kan göra är att koppla bort allt, precis som tidigare och testa kombinationen moderkort, CPU och minne enbart. Inget annat anslutet till moderkortet.

Du kopplar in en skärm också för att se om BIOS-starten kommer igång.
Ditt nätaggregat bör klara de tre komponenterna.


Har provat det redan och det är så dött det kan vara. Har tröttnat på detta nu så jag beställde ett nytt Moderkort. (Gigabyte GA-MA 770T-UD3P) Och nya minnen (OCZ 4x2 GB DDR3)
Nätaggregat har jag beställt för några dagar sedan.

Är ju en ganska gammal och uråldrig dator så det är lika bra att bygga nytt.

Men du ska ha ett JÄTTE stort tack för all hjälp.

                                                                                MVH...MICKE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak till som jag glömde berätta.
När jag fick datorn så satt det en annan sempron cpu i. Kör med den på en dator på jobbet och det fungerar bra. Så jag tog hem den och provade i min dator och det var lika dött med den cpu`n med. Mycket konstigt.????????????????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ett märkligt fel, det är helt klart.
Jag hoppas att du beställt en ny CPU nu när du beställt nytt moderkort och minnen. Moderkortet du beställt stöder enbart AMD-CPUer med AM3-sockel. De AMD-CPUer som du har hanterar bara DDR2-minnen och passar inte på det moderkort du beställt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Ny kraftfull cpu är också på väg.

det blev ändrade planer så jag köpte ett asus m3a76-cm kort och kör på ddr2.

men när jag skulle byga ihop kortet så såg jag att det var en (20-8 pin)system panel connector. så vad gör jag nu?. någon sådan kabel har inte jag från mitt chassi. den enda kabel jag behövde på mitt gammla kort var en kabel som kom från av och på knappen på framsidan. och den har bara En 9-pin header för power,reset,power led och Hdd ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt vad du menar med en 9-pin header-omvandlare till en 20-8-pin. Är det kableringen från din front i din låda som är en 9-pins-kontakt? Om så är fallet, kan du kolla om det går att dela kontakterna? För att kunna ansluta frontpanelens anslutningar och strömbrytare behöver du ansluta dem enligt bruksanvisningen för moderkortet, sidan 1-23. Köper du en låda i en affär är kontakterna inte sammansatta i ett enda kontaktdon. De är separerade och gör det möjligt att anslutas på olika ställen beroende på moderkortsmodell.

 

Jag känner inte till något kontaktdon som gör om en HP-specialare till en standardlösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...