Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

D-Link AirPlus G DWL-G510 ansluter dåligt


metalbitch

Rekommendera Poster

Har precis köpt en ny dator med ovanstående trådlösa nätverkskortet.
Problemet med den är att man blir frånkopplad från internet hela tiden, max inne 30 sekunder åt gången. Våran dator funkar i andra rummet och även en laptop (vi har trådlöst)
Vad är det för fel? på internetleverantören? inställning?

Har försökt sedan julafton då det va en julklapp till min son, som börjar smått bli frustrerad.

BTW så var allt färdiginstallerat i datorn

Pleeezeeee behöver hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vilken os har ni ( xp, vista, windows 7) använder ni windows egen trådlös koppling verktyg eller dlinks verktyg ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt tråkigt att den som sålt datorn till er satt i ett så gammalt nätverkskort som DLink DWL-G510.
DLink själva dödförklarade denna produkt så sent som den 1 oktober 2007 !!!!

DLink ger support på produkten fram till och med den 1 november 2010. Det betyder att ni inte ens har ett år på er med support.

Den senast skrivna drivrutin till detta nätverkskort skrevs den 8 maj 2008 och enbart för 32-bitarssystem.
Jag vet inte vilket OS ni har men jag tycker verkligen att ni skall säga till butiken ni köpt datorn hos att ett så gammal kort inte skall finnas i en ny dator!
DLink har dock gjort nya drivrutiner för Windows 7 och du kan hämta sådan på nedanstående länk. Jag förmodar att ni fått er dator levererad med Windows 7 om det är en ny dator.

Här kan du läsa mer om nätverkskortet:

http://www.dlink.com/products/?tab=3&pid=DWL-G510&rev=DWL-G510_revB

Här kan du hämta drivrutin för Windows 7:

http://www.dlink.se/cs/Satellite?childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLGeneric&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper&c=Guide_P&cid=1197382332668&p=DLink

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Just nu känns det bästa att satsa på en usb-adapter för trådlöst nätverk istället,

som till exempel D-link DWA-140 eller DWA-160.

Köp däremot inte D-links nya inbyggda DWA-547. Flera har haft strul med den, jag själv ska satsa på den ovan nämnda DWA-160 snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Hämta denna utility/driver
5.30EUs0038 från D-link och installera den. Använder den i dagsläget för dwl-g510 på ett antal datorer med winxp. Fungerar utmärkt  både på g och n standarden. Det viktiga är att windows wireless zero config skall stängas av. Det är d-links utility som skall hantera konfigureringen av nätverkskort/anslutning. För bästa prestanda/genomströmning skall router och kort vara inställda på wpa/wpa2-psk och aes, detta ger mest stabila anslutningen.
//// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Det är väldigt tråkigt att den som sålt datorn till er satt i ett så gammalt nätverkskort som DLink DWL-G510.
DLink själva dödförklarade denna produkt så sent som den 1 oktober 2007 !!!!

DLink ger support på produkten fram till och med den 1 november 2010. Det betyder att ni inte ens har ett år på er med support.

Den senast skrivna drivrutin till detta nätverkskort skrevs den 8 maj 2008 och enbart för 32-bitarssystem.
Jag vet inte vilket OS ni har men jag tycker verkligen att ni skall säga till butiken ni köpt datorn hos att ett så gammal kort inte skall finnas i en ny dator!
DLink har dock gjort nya drivrutiner för Windows 7 och du kan hämta sådan på nedanstående länk. Jag förmodar att ni fått er dator levererad med Windows 7 om det är en ny dator.

Här kan du läsa mer om nätverkskortet:

http://www.dlink.com/products/?tab=3&pid=DWL-G510&rev=DWL-G510_revB

Här kan du hämta drivrutin för Windows 7:

http://www.dlink.se/cs/Satellite?childpagename=DLinkEurope-SE%2FDLGeneric&pagename=DLinkEurope-SE%2FDLWrapper&c=Guide_P&cid=1197382332668&p=DLink



men hur skall jag hämta den när den datorn inte ens kan koppla upp sig till internet?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio @ 2010-01-06, 20:44
Hej!
Hämta denna utility/driver
5.30EUs0038 från D-link och installera den. Använder den i dagsläget för dwl-g510 på ett antal datorer med winxp. Fungerar utmärkt  både på g och n standarden. Det viktiga är att windows wireless zero config skall stängas av. Det är d-links utility som skall hantera konfigureringen av nätverkskort/anslutning. För bästa prestanda/genomströmning skall router och kort vara inställda på wpa/wpa2-psk och aes, detta ger mest stabila anslutningen.
//// Jari



jag har comhems egna router/modem cisco epc2425
hur stänger man av windows wireless zero config?
har gjort alla andra steg, fortfarande så kopplas man bort från internet titt som tätt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hämta en drivrutin på en dator som har internet-anslutning och sedan föra över installationsfilen med hjälp  av USB-minne, CD, extern hårddisk mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hämta en drivrutin på en dator som har internet-anslutning och sedan föra över installationsfilen med hjälp  av USB-minne, CD, extern hårddisk mm.

så nu har jag fixat drivrutinen men det funkar ändå inte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio
Hej!
Använder du D-links verktyg för konfigurering av anslutningen? Har du kontrollerat signalstyrkan? Se nedan. Om signalstyrkan är låg kan du prova byta antenn på kortet till en lite större, finns t.ex hos Kjell & Co eller Clas Ohlson för runt hundralappen.
Fånga-3.jpg

Nedan ser du exempel på konfigurering av en anslutning med dwl-g510.
Fånga-1.jpg

Alternativet avancerade inställningar
Fånga-2.jpg

Av personlig erfarenhet använder jag alltid det hjälpprogram som följer med ett trådlöst nätverkskort på en maskin med winxp som operativ. Windows egen konfigurering av en nätverksanslutning fungerar oftast sämre.
/// Jari



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...