Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hp pavillion gått sönder 2 ggr på två år


ionaz

Rekommendera Poster

Köpte en Hp pavillion 9312 för två år och tre månader sedan. Efter ett år gick grafikkortet sönder och det byttes inom garantitiden(efter ett par veckor!). Gissa om jag blev förvånad när den gick sönder igen! Denna gång tre månader efter att garantitiden gått ut. Denna gången så startade datorn i huvudtaget inte. Har varit väldigt försiktig med den och har inte stött till den en enda gång, eller använt den på ett oaktsamt sätt. Givetvis när man ringer till Hp eller där jag köpt den så säger det att garantitiden har gått ut. Tycker det ändå inte är acceptabelt att en så dyr produkt inte håller längre än ett år!

Att laga felet skulle kosta mig drygt 5000 kr för ett moderkort med spec som är två år gamla.

Ett annat problem är att jag har köpt den via företaget, hade man köpt den privat hade man tydligen kunnat reklamera den. Hade man vetat det skulle man ha köpt den privat istället.

Vad kan man egentligen vänta av dagens elektroniska prylar? Datorn jag köpte var ändå rätt dyr och som jag tyckte kom från ett kvalitetsmärke. Vänder man sig till ARN så säger de att det är garantitiden på två år som gäller.

Finns det ingen mer än almänna reklamationsnämnden man kan kontakta när det gäller sådana frågor, om man är enskild företagare?

Har hört talas om fler som har haft problem vad gäller elektroniska prylar. Tycker det känns som om det finns ett glapp i lagen vad gäller garanti på produkter. Verkar som om det är billigare komponenter med sämre kvalité som används nuförtiden vilket drabbar oss konsumenter. Företagen är drivna att spara på allting, så billigt som möjligt men frågan är hur billigt det blir i längden? Kostnaden flyttas ju istället över till oss som får betala i servicekostnad och de bekymmer som kommer av att man inte har tillgång till en fungerande produkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du misströstar helt skall du nog ta en titt på en länk som jag klistrar in i detta svar. HP har problem med en serie datorer och min särbos son är en av de drabbade. Även hans HP har gått sönder två gånger inom 1,5 år. I båda fallen är det grafikkortet på moderkortet som gått sönder. Han betalade hela 11000 kronor när den var ny för 2,5 år sedan och han har en Pavillion han också.

Efter kontakt med HP efter att den gått sönder en andra gång, bara 5 månader efter garantins utgång fick vi, efter att ha tryckt på hårt, veta att HP har medgivit problem med en mängd datorer. Samtliga är mer eller mindre behäftade med problem med kylningen av grafikkortet.
Min särbos son fick datorn reparerad utan kostnad p.g.a. att datorn havererat två gånger på 1,5 år.
Sedan en tid tillbaka har HP publicerat en sida på internet där de uppger vilka modeller som omfattas av den utökade garantin.

Du har en 9312 och den kanske omfattas av HPs utökade garantiåtgärd. Ta och vänd på din dator och notera nogsamt alla uppgifter på din dators modell. Gå sedan in på länken jag ger dig nedan och kontrollera om din dator är med i listan. Är den det, ta kontakt med HP och se om de löser ditt problem utan kostnad för dig.

Hör gärna av dig om hur det går. Här kommer länken:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?lc=sv&dlc=sv&cc=se%EF%BF%BD=sv&product=3308966&docname=c01389471


Jag ser att PFAs Forum splittar länken. Se till att länkens alla tecken håller ihop utan mellanrum när du klistrar in den i adressfältet på din internetläsare.
Jag förstår inte varför PFAs Forum ändrar på inläggen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar och länken Åge! Var inne och tittade på sidan du länkade till. Tyvärr gäller bara den utökade garantin i 24 månader och oturligt nog har jag gått över den med 3 månader. Sen vet jag inte om det var grafikkortet denna gång då datorn hängde sig ett par gånger innan den inte gick att starta ihuvudtaget. Jag skulle gissa att det kan ha varit något i närheten men jag tror inte att det var grafikkortet denna gång.Men garantin hade säkert gällt ändå.

Det som jag tycker är dumt är att servicekostnaden är så pass hög så att det i princip är bättre att köpa en ny dator för de pengarna. Att lägga den kostnaden på något som med rätt så hög sannolikhet kommer att gå sönder igen om något år eller två känns inte så vettigt. När man dessutom kan få något med bättre spec för de pengarna så är det inte så svårt att välja. Så alternativet för mig blir nog att köpa något nytt, och köpa det som privatperson istället.

Med tanke på hur många datorer som verkar vara drabbade tycker jag det är synd att inte HP som "Goodwill" sätter ett mer vettigt pris på utbytesmoderkort, annars finns det ju ingen anledning att lämna in den på service utanför garantitiden.

Tycker det ändå är synd då jag gillar allt annat med datorn, har en skrivare från HP som fungerar utmärkt och har gjort under ett antal år, var väl därför jag inte tvekade att köpa även denna, men jag får väl se mig om efter ett annat märke vad gäller dator. Men det verkar som om man får titta på andra faktorer än vad man gjorde tidigare.

Finns någon sida på internet som även tar upp kvalité och support/garanti-möjligheter i recensioner av olika datormodeller mån tro?

Om din särbos son får problem igen med datorn kom ihåg att man som konsument/privatperson har 3 års reklamationsrätt på datorn, men hoppas att han inte får några fler problem. För mig har det ställt till med mycket bekymmer båda gångerna den gått sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonaz,

Även om din dator gått över tiden tycker jag du skall ta kontakt med HP. Det är inte helt omöjligt att de ändå hjälper dig.
Vad du också kan göra är att ta kontakt med butiken du köpte datorn hos.
Kom också ihåg att du har 3 års reklamationsrätt! Även om garantin gäller i 2 år så har du 3 års reklamationsrätt.
Det är du som bär bevisbördan efter garantitidens utgång. I det här fallet är din bevisbörda lätt eftersom du enbart behöver skriva ut HPs sida. HP medger felet och det kan ses som ett ursprungligt fel.

Du bör hävda din konsumenträtt i det här fallet, om din dator är med på listan hos HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Som Ionaz skriver så är datorn via företaget och då gäller ej konsumentköplagen utan köplagen och då har man ej samma konsumenträttsliga skydd som privatkonsumenter har.


Så tyvärr hjälper inte Åges tips i detta fall.




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!


Så här skulle ditt fall gått till för en privatperson:

Man har tre års reklamationsrätt enligt lag mot ursprungsfel. I "ditt" fall så har grafikkortet byts ut på reklamation under reklamationstiden. Den delen som bytts ut får ny reklamationstid på tre år. Så om det är samma fel på exakt samma del som gått sönder igen så kan man reklamera produkten även när den ordinarie reklamationsttiden har gått ut.

Företag har 2 års reklamationsrätt. Det låter som om du har minst ett års reklamationstid på grafikkortet kvar.

Om man som privatkonsument ej får den hjälp man anser vara berättigad till så kan man vända sig till konsumentverket och ARN. När det gäller egen företagare så vet jag faktiskt inte vart man kan vända sig. Sök information om detta på google :)




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Som jag har uppfattat det gäller garantitiden enbart två år fr.o.m. det datum då datorn köptes och datorn som helhet, inte på komponentnivå. Men jag kanske har fel... Vart har du fått denna information ifrån? Är isåfall väldigt intressant!

 

Tyvärr så är det som sagt förmodligen inte grafikkortet denna gång. Har faktiskt öppnat upp datorn och rådgivit med någon som förstår sig på elektronikkonstruktion. Beroende på vad han kommer fram till så får jag se vad jag gör. Oavsett vad reglerna säger tycker jag det inte är acceptabelt vad som har hänt. När jag som användare har använt datorn på ett aktsamt sätt skall den inte gå sönder på detta viset. Då tycker jag ansvaret bör ligga hos tillverkaren...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

 

Som jag har uppfattat det gäller garantitiden enbart två år fr.o.m. det datum då datorn köptes och datorn som helhet, inte på komponentnivå. Men jag kanske har fel... Vart har du fått denna information ifrån? Är isåfall väldigt intressant!

 

Tyvärr så är det som sagt förmodligen inte grafikkortet denna gång. Har faktiskt öppnat upp datorn och rådgivit med någon som förstår sig på elektronikkonstruktion. Beroende på vad han kommer fram till så får jag se vad jag gör. Oavsett vad reglerna säger tycker jag det inte är acceptabelt vad som har hänt. När jag som användare har använt datorn på ett aktsamt sätt skall den inte gå sönder på detta viset. Då tycker jag ansvaret bör ligga hos tillverkaren...

 

Hej!

 

Jag jobbar som serviceansvarig i en butik i en stor elektronikkedja och jag har gått på utbildning där ledamöter från ARN deltagit.

 

ARN säger att det är praxis att få ny reklamationstid på utbytta delar, dock ej ny garantitid. Skillnaden är ju som sagt att efter garantitiden ska du som konsument göra det sannolikt att det är ett ursprungsfel och det ska räcka att säga att datorn har bara stått på sin plats och ej varit utsatt för stötar med mera. Sen är det upp till butik att motbevisa. Det är lite värre med produkter som har synliga skador. Då räcker det inte med att säga att man varit försiktig. Man kan givetvis själv skicka till en annan verkstad för att få ett eget utlåtande. Är det däremot rörliga delar i en dator som gått sönder (släden för dvd-läsaren, fläktar, hårddisk m.m.) så är det svårt att få igenom en reklamation då de delarna anses vara förslitningsdelar. Är det någon komponent som ej har rörlig del så bör detta gå på reklamation då som sagt en stationär dator är just stationär och man kan inte påverka komponenterna lika lätt som på portabla produkter.

 

Allt jag skrivit om nu gäller vanliga konsumenter, ej företagsköp. Det jag vet om företagsköp är att man endast har 2 års reklamationsrätt och ingen garanti om man inte avtalat något vid köpet. Köplagen är dispositiv, dvs avtalsbar till skilllnad från konsumentköplagen som ej kan förhandlas till sämre villkor, däremot bättre.

 

Vilken komponent misstänker ni är defekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Teorin är att någon av moderkortets kondensatorer har förlorat sin kapacitet alternativt att det blivit något brott i lödningspunkten vid någon av dessa. I det senare fallet kan det under tillverkningen ha skapats förutsättningar för felet. Något annat som är värt att notera är att kapaciteten/effektiviteten i kondensatorer alltid sjunker med tiden. Detta brukar tillverkaren av kretskortet anpassa genom att lägga till fler kondensatorer än vad som initialt behövs för att kompensera bortfallet. Dock kan driftförhållanden påverka livslängden, exempelvis kan värme göra så att livslängden kortas. Detta betyder att det inte nödvändigtvis är komponenten i sig som är felaktig från början utan styrningen/utformningen av kylning/kretskort mycket väl kan påverka eller samverka. Vet att de uppdaterade fläktstyrningen i biosen när de bytte moderkortet senast, så det är inte helt osökt att de har haft problem med kylningen, av en eller annan anledning...

 

Observera att detta är en teori och inte något som har verifierats. Jag är heller inte så bevandrad i elektronik men har försökt återge vad han berättat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla komponenter degenereras över tid. Att en kondensator sakta men säkert förlorar kapacitet över tid är inte sant. Du kan likna en kondensator med ett nickel-kadmiumbatteri, fast inte fullt ut heller.

Ett nickel-kadmiumbatteri fungerar lite annorlunda mot nickel-metallhydrid och alkaliska batterier. Ett fullt uppladdat nika-batteri behåller sin spänning hela tiden tills dess att kapaciteten inte längre finns. Då sjunker spänning dramatisk.

Ett NiMH-batteri tappar spänning hela tiden under tiden som kapaciteten sjunker. Det liknar lite mer ett alkaliskt batteri men fungerar ungefär som ett mellanting mellan NiCa-batteri och alkaliskt.

 

För kondensatorer är det ungefär likadant som NiCa-batterier. En kondensator bibehåller sin förmåga att hålla spänningen och filtrera växelspänning under sin livslängd. Det är först när degenereringen fallit under en viss nivå som kondensatorn förlorar sin lagringsförmåga och ger direkt upphov till fel.

En kondensator kan bli felaktig på två sätt. Det ena är att kondensatorn får ett genomslag och därmed mer eller mindre kortsluter sina poler. Den andra är att det istället blir ett avbrott i kondensatorns funktion.

 

En kondensator är uppbyggd kring två plattor av metall. Mellan metallerna lägger man en isolering, s.k. dielektrikum. Beroende på vilken typ av kondensator man tillverkar varierar också dielektrikumet. För kondensatorer som sitter i nätaggregat och som har huvudjobb att filtrera bort rester av växlespänningen efter likriktning är aluminiumoxid, eller elektrolyt som det också kallas, som är en våt produkt, det vanligaste dielektrikum. Dessa kondensatorer kallas därmed för elektrolytkondensatorer.

När en sådan kondensator blir defekt är det vanligaste felet att det blir ett genomslag i elektrolyten. De två metallplattorna får mer eller mindre galvanisk förbindelse, vilket de inte skall ha. Kondensatorn är kortsluten.

Dessa kondensatorer finns också med tantal som dielektrikum. Sådana kondensatorer kan göras mycket mindre än de med aluminiumoxid men har i princip liknande funktioner. Dock finns inte tantalkondensatorer i samma storlek och med samma spänningstålighet som aluminiumelektrolykondensatorer.

 

När det gäller kondensatorer som filtrerar längre in i apparaten, ofta kring kretsar för att avstöra dem, används torra produkter. I många fall används papper som isolering. Även plast och keramik är vanliga material. Valet av material hänger ihop med kvalitén på kondensatorn.

 

Jag har jobbat med elektronik sedan 1980 och har aldrig varit med om att en kondensator sakta degenereras så att det märks. De fungerar tills de en dag slutar fungera. Jag har gjort kapacitansmätningar på kondensatorer som är 10 år gamla och har varit i bruk dagligen utan att kunna mäta någon förlust i kapacitansen. Inte heller läckströmmarna har varit varslande om att kondensatorn är på väg att haverera.

 

Notera att min beskrivning av hur kondensatorer är uppbyggda är något förenklad. För er som vill fördjupa er i ämnet finns litteratur att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...