Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa laptop med BRA batteritid och XP pro (för senare uppgradering till W7)?


stinams

Rekommendera Poster

Måste ev köpa ny laptop och behöver tips. Vill ha BRA batteritid (ingen el i sommarstugan) stor skärm (vikt inget problem åker bara tor), CD/DVD-spelare, Windows XP pro (ett måste för talprogrammet men kanske senare uppgradera till windows 7 när talprogrammet hänger på), bluetooth, wifi, gärna med 3 G inbakad. Spelar inte, har inte Photoshop etc.

Har nu en HP Compaq nx 8220 med trasiga knappar bl.a., inköpt juni 2007, som jag är trött på!

Tacksam för ALLA tips!

stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna text hittade jag när jag googlade;

Vilken laptop har längst batteritid?

SVAR: Generellt sett ju yngre datorn är, ju bättre batteriteknik. Nästa sak som påverkar batteriprestandan är vilken typ av processor som används. Häri ligger det STOR skillnad. Min erfarenhet säger mig att följande ungefärliga batteritider kan uppnås; Celeron: ca30-40min. Pentium: ca 1-1,5h. Turion; ca 1,75h. Centrino märkt cpu: 2-3h. ATOM; 3-4h. Nästa faktor är hur du kör din Laptop. Oftas finns 3 grundlägen. Energispar, optimerat läge och högprestanda. Följande faktorer; WIFI, vald ljusstyrka på skärmen, USB anslutna produkter och hur ofta disken spinner påverkar tiden med hel eller halv tid oavsett CPU modell. (Ps. Centrino är inget märke. Det är en klassificering.)

Här finns en länk till textresultat;
http://www.konsumentguiden.se/dator/barbar_dator-c-73.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om knapparna har gått sönder av sig själv så bör ju datorn reklameras eftersom den är yngre än tre år.

Om man anger att man vill ha en dator med Windows XP, minst 14"-skärm och minst 6 timmars batteritid så återstår det bara 14 stycken.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v594#rparams=k=s46682365
Lång batteritid kostar så det blir dyra datorer. Stor skärm drar mer på batteriet.

En annan möjlighet är att komplettera en dator med kortare batteritid med ett extra batteri (att ta med fulladdat och sen byta batteri när det ordinarie har tagit slut).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack båda för bra tips! Skall kolla närmare på dem.
Knappen på datorn gick inte sönder av sig själv, hemdatasupport måste ha pillat sönder den när han satte in större minne! Men det märkte jag inte förrän han gått.
Och fortfarande funkar inte ljudet som det skall..................men köper jag en ny dator kan jag ju börja från början med allt! Fast det känns lite bittert!

Sköna helger önskar

stinams

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser att en support du har anlitat har haft sönder knappen så ska du förstås vända dig till dem för åtgärd. Om ljudet inte fungerar så ska förstås datorn reklameras som jag ser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för tips!
Beträffande IT-supporten ORKAR jag inte tjata med honom igen! Återkommer ej till mig efter mejlande! Får i spådant fall leta upp annan, svårt lita på att de verkligen KAN något!
Ljudet har jag nu själv lyckats få att fungera, iaf kan jag spela DVD-skivorna! MEN.......
någon flash-player går inte att få igång! Vad jag har gogglat mig fram till verkar det vara krångligt med flashplayer på XP.
Jag har scannat datorn med ett free-program, Uniblue Registry Booster, som visar att jag har mycket sk-t i datorn, HÖGRISK, och vill ha betalt för att ta bort det! Kan man lita på ett sådant program? Har någon erfarenhet av detta?

Och än en gång, varmt tack för alla tips!

stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har genast avinstallerat Uniblues program! Skall hålla mig till CCleaner som förut. Men tror inte jag förstår riktigt hur man kollar vad som hindrar ljudet att spela upp vid mottagande av t.ex. pps-fil!
Har också tittat på rekommenderade datorer med bra batteritid, DYRA, ja. Får väl ladda datorn med bensindrivet elverk istället! Och skaffa extrabatteri!

Tack, tack!

stinams
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...