Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Från en listbox till en annan


Benni Svensson

Rekommendera Poster

Benni Svensson

Här behöver jag hjälp!!

Det är så att jag håller på att bygga en applikation, som jag nästan har lyckats med, jag håller på med en statestiksida.

Sidan i "orginal"kod är så att det finns ett antal textrutor, som man kan fylla i för att kopla databasen, välja tabell, välja fält och sen poster.

Nu har jag gjort så att databasen har jag skrivet in som default, likadant med tabellen.

Jag har lyckats med konstycket att plocka dit en listbox, som listar fälten i tabellen, men jag är inte f-n till att få till det att koppla en listbox till så att värdet som jag väljer i listboxen "field" påverkat listboxen "where" och att jag då få fram dom poster som finns, för att då makera och gå vidare för att titta på sökresultatet.

 

Här är koden för den första listboxen(dbfield) som alltså plockar ut fälten ur tabellen user ur databasen stat.

For Each objField in rs1.Fields

response.write("<option '" & dbfield & objField.Name & "'>" &

objField.Name & "</option>")

NEXT.........osv

 

Detta fungerar perfekt och gör att man kan söka ganska så bra.

Nästa listbox(where) är till för att ersätta en textruta där man för hand normalt skall skriva in vad man vill söka på.

Detta är orginalkoden:

<input TYPE="TEXT" NAME="where" VALUE="<% = dbwhere %>">

 

Resultatet i den första listboxen blir ju "dbfield" så jag har försökt med

följande kod:

Do Until RS2.EOF

response.write("<option '" & dbwhere & RS2("dbfield") & "'>" &

RS2("dbfield") & "</option>")

RS2.MoveNext

Loop

Här kommer felet, därför att datorn tror att dbfield är ett ordenarie fält i databasen och inte någonting som skall hämtas ifrån den andra listboxen(dbfield).

Om jag därimot skriver:

response.write("<option '" & "dbfield" & "'>" & "dbfield" & "</option>")

Så reagera listboxen och skriver ut ordet dbfield.

Hur skall jag kunna få RS2 att läsa strängen (dbfield), och skriva ut det i listboxen(where)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...