Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7


teil

Rekommendera Poster

Efter att jag installerat Windows 7 (uppgradering från Vista) så är det omöjligt att avinstallera/installera andra program. Jag får ett felmeddelande som bl.a. säger "Det går inte att verifiera den digitala signaturen för filen." Detta gäller även säkerhetsuppdateringar från microsoft. Jag har jobbat några dagar med Windows support men har ännu inte kommit någon vart. De skyller på Norton Internet Security 2009 och Symantec säger också att programmet inte är kompatibelt med Windows 7. De har skickat ett program som ska radera Norton Internet Security 2009  men det tråkiga är att det också klassas av Windows 7 för att innehålla felaktig digital signatur.
Hoppas att någon kan hjälpa mig. Jag har ingen större lust att formatera om hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, oj, ...

Det tycks vara massor med problem att gå över till Win 7 från ett annat OS. Jag har planer på att gå från XP till Win 7. Använder dessutom senaste versionen av Norton, som fungerar alldeles utmärkt. Nu säger uppenbarligen folk från såväl MS som från Symantec att dessa program inte är kompatibla!!! Vad är detta???!!!

Som om det inte är tillräckligt med problem utan detta med Norton.

Någon kunnig som kan strukturera upp bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ulfhenry @ 2009-12-12, 09:03
Oj, oj, oj, ...

Det tycks vara massor med problem att gå över till Win 7 från ett annat OS. Jag har planer på att gå från XP till Win 7. Använder dessutom senaste versionen av Norton, som fungerar alldeles utmärkt. Nu säger uppenbarligen folk från såväl MS som från Symantec att dessa program inte är kompatibla!!! Vad är detta???!!!

Som om det inte är tillräckligt med problem utan detta med Norton.

Någon kunnig som kan strukturera upp bilden?


Jag kör Windows 7 och jag har inte haft några som helst problem med det. Jag uppgraderade från Vista och datorn går mycket bättre än förut.

Jag kör också Norton 2009 och det går hur bra som helst, har inte haft ett enda problem med det.

Teil, går det inte att ta bort Norton 2009 med den borttagingsprogramvara som du fick? Om du får bort det kanske datorn fungerar bättre och sen kan man installera det igen.

Annars är min enda ide att du får göra en ominstallation av Windows.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Norton så finns det ju ingen anledning att inte använda Norton 2010 eftersom uppgraderingen är gratis och man får förbättrad säkerhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall inte framställa mig som kunning men jag kanske kan bidraga med lite saker som kanske kan lösa problemen.

Först skulle jag råda Teil att logga in som Administratör i Windows 7. Dina möjligheter att fixa i systemet är betydligt bättre som Administratör än som användare. Administratörskontot är inaktiverat från start i Windows 7. För att aktivera det skall du göra så här:

1. Högerklicka på ikonen "Dator" (eller på namnet "Dator" som du hittar i Startmenyn).
2. I menyn som kommer upp väljer du "Hantera".
3. I fönstret du får upp letar du upp i vänster meny "Lokala användare och grupper". och klickar på den.
4. I högerfältet får du upp mappar och en av den heter "Användare". Dubbeklicka på den mappen.
5. Nu ser du alla användare som finns.
6. Markera och högerklicka på "Administatör" och välj "Egenskaper" i menyn du får upp.
7. Ta bort bocken i rutan framför "Kontot är inaktivt".
8. Klicka på knappen "Verkställ" och sedan på knappen "Ok". Stäng ned alla fönster och starta om datorn.
Nu kan du logga in som Administratör och du har bättre möjligheter att göra det du vill göra.

Vill du öka dina möjligheter ytterligare ändrar du restriktionerna för Administratörskontot också. Då gör du så här:

1. Starta "Kontrollpanelen".
2. Klicka på rubriken "Användarkonton och föräldrarkontroll" i fönstret du får upp.
3. Klicka på rubriken "Användarkonton" i nästa fönster du får upp.
4. I det nya fönstret du får upp klickar du på texten "Ändra inställningar för av användarkonto".
5. Du får nu upp kontrollreglaget för UAC (User Acount Control).
6. Dra ned reglaget i botten (ingen kontroll alls längre) och klicka på knappen "Ok".
7. Stäng ned alla fönster och starta om datorn.

Logga in som Administratör och nu skall du ha mycket större möjligheter att ändra och avinstallera än tidigare.
Lyckas du fortfarande inte kan du starta datorn i "Felsäkert läge", logga in som Administratör och nu släpper Windows 7 än mer av kontrollen.


Det är med Windows 7 som med alla andra Windowsversioner vissa problem med äldre mjukvaror. Det är något som går med i en förnyelse. Själv upplever jag Windows 7 som betydligt er kompatibelt med äldre mjukvaror än vad Vista är. I Vista uppkommer långt fler fel än jag hitintills fått i Windows 7.

Ett bra exempel är mitt TV-kort, Leadtek WinFast Expert 2000. Det fungerade felfritt i Windows XP. När jag gick över till Vista var det ströt omöjligt att få kortet att fungera, trots att jag körde 32-bitarsversionen. Jag hade kontakt med Leadtek men de gav upp då inga nya drivrutiner fungerade och inga äldre heller för den delen, trots att de gjort drivrutiner för Vista. Helt omöjligt! Installationen gick bra men så snart kortet skannade efter kanaler frös datorn. Det var bara att slå från strömmen och starta om för att få igång datorn igen.

När jag i våras installerade Windows 7 RC Build 7100 och 64-bitarsversionen hade jag ingen som helst förhoppning om att få kortet att fungera. Döm om min förvåning när kortet fungerar hur fint som helt, trots att Leadtek själva skrev att kortet INTE fungerar i Windows 7 och defenitivt inte i 64-bitarsversionen!

Vissa program jag provat fungerar inte i Windows 7. Program som MovieLabel 2009 och MusicLabel 2009 fungerar inte i Windows 7. Jag har däremot testat MovieLabel 2010 (trialversionen) och den fungerar i Windows 7 64-bitars. MusicLabel 2010 har jag inte provat ännu.

Jag använder NOD 32 Internet Security av äldre modell och det fungerar fint i Windows 7, 64-bitars.
Man måste hålla i minnet att det är svårt att utveckla ett operativsystem för framtiden som dessutom skall klara all gammal mjukvara. Det är en ekvation som är svår att lösa. Det här är inget försvar för Microsoft utan det skall ses som generellt inom alla system.

För den som kan tänka sig att ta kostnaden för Windows 7 Ultimate kan det vara ett alternativ eftersom Ultimate tillåter en virtuell installation av Windows XP. Notera dock att om Windows 7 Ultimate installeras som 64-bitarssystem blir också den virtuella XP-installationen 64-bitars.

Ytterligare ett alternativ är att installera XP på en separat hårddisk och ha tillgång till två OS. Jag har min Windows XP 32-bitarsinstallation kvar på en hårddisk och använder moderkortets startmeny för att välja vilket OS jag skall köra. Orsaken är att vissa program inte fungerar i WIndows 7 64-bitars men i XP. Ett av dem är ett gammal databasprogram som arbetar i DOS. Att förvänta mig att den skall fungera i Windows 7 när den är gjort för Windows 3.11 är lite för mycket begärt.

Min uppfattning om Windows 7 är väldigt positiv. Jag har kört det sedan april i år och är mycket nöjd. RC-versionen som jag har innehåller lite buggar men det rör sig oftast om buggar i språkpaketet. När jag byter från svenska till engelska försvinner flera av buggarna.

Symantes Norton är känt för många olika saker. Det är ett bra antiviruprogram och äldre versioner är ökända för att sluka datorkraft. Det slöar ned en dator markant, så markant att vissa användare stänger av programmet. Dagens version av Norton (2010) är betydligt mindre krävande men tillhör fortfarande de värsta i sin klass.
Norton är också ökänd för sin mycket besvärliga avinstallation. Den är så besvärlig att Symantec tagit fram ett speciell program ämnat för detta.
Min särbos son köpte en bärbar HP för snart tre år sedan för 11000 kronor (priset då den var ny). En för sin tid värstingdator med spelkraft. I installationen fanns en 30-dagars utvärderingsversion av Norton. Det tog 48 minuter för avinstallationsprogrammet att avinstallera Norton. 48 minuter jobbade datorn själv och ingen av oss trodde det var sant!

Jag trivs mycket bra med Windows 7 efter dryga halvåret som jag använt det. När RC-versionens giltlighet löper ut till slutet av våren 2010 hoppas jag att Microsoft kommit med ett bra erbjudande om att kunna köpa en licens till bra pris. Jag har kvar min XP-version under tiden men använder den bara till mjukvaror som inte fungerar i 7:an.

Redigerat tillägg:

För dig med XP installerad gäller en ren installation om du skall ha WIndows 7. En ren installation innebär att du raderar all information på din hårddisk innan du installerar Windows 7. Lättast gör det genom att formatera om hårddisken.
Därefter skall all annan mjukvara installeras och det innebär att även Norton skall installeras om.
Jag känner inte till hur det fungerar att uppgradera från Vista till Windows 7 utan att formatera om hårddisken. Vad som händer med Vistainstallationen vet jag inte då jag aldrig provat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Norton är också ökänd för sin mycket besvärliga avinstallation. Den är så besvärlig att Symantec tagit fram ett speciell program ämnat för detta."
Det är ju inget som gäller just Norton utan det finns i stort sett för alla antivirusprogram, brandväggar etc, se t ex denna lista över särskilda avinstallationsprogram:
http://evilfantasy.wordpress.com/antivirus-removal-tools/
Anledningen är att det ska vara svårt för skadliga program att avinstallera/inaktivera antivirusprogram.

Om man drar ner UAC-kontrollen så ska man ju veta att man försämrar säkerheten i största allmänhet och särskilt säkerheten i Internet Explorer 8.
"1. Vad förlorar jag eventuellt om jag stänger av UAC?

Först och främst, det går INTE att stänga av UAC men det går att få det helt automatiserat och därmed knappt märkbart i form av att det automatiskt gör silent elevations när det behövs. Men det fungerar bara oftast men man kan inte garantera alltid. Men det man förlorar är Windows möjlighet att köra kod med olika privilegienivåer, så bland annat slutar Internet Explorers Protected Mode att fungera, som kanske är den av anledningarna till att Internet Explorer gått från något man skrattar åt till marknadens just nu säkraste webbläsare. Tack vara detta så kan t.ex. en webbsite bara ladda ner kod automatiskt till Temporary Internet Files på maskinen och därifrån får ingenting köras. Så malware som smittar i form av drive-by shootings blir värdelöst.

Men man förlorar också virtualiseringsstödet, nu menar jag inte Hyper-V utan möjligheten för Windows att automatiskt styra om försök till skrivningar i Windowskatalogerna, Program Files och HKLM i registret - till att istället skriva till en virtuell motsvarighet i Program Data för användaren. På det sättet så löser man en stor del av applikationskompatibilitetsproblemet."
http://www.idg.se/2.1085/1.269010/nyttan-med-uac-i-windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget annat antivirusprogram jag installerat, Avast, Avira, AVG, NOD32, Norman, F-Secure, McAfee, Comodo eller Panda har varit lika besvärliga att ta bort som Norton. Samtliga av de av mig nämnda program har fungerat att avinstallera med den avinstallationsfunktion som kommer med installationen. Det är bara Norton som givit sådana bekymmer att det speciella programmet från Symantec varit nödvändigt.

Man kan fråga sig lite om Symantec gör sig själva en björnstjänst genom att vara så betydligt svårare att bli av med än de andra nämnda programmen.
I min bekantskapskrets är Norton extremt impopulärt just p.g.a. kraften det tar från datorn samt att det är ett högst oönskatprogram p.g.a. detta. Samtidigt blir det än mer oönskat då det är så extremt krångligt att bli av med.

Då ställer sig säkert något frågan om hur det kan vara krångligt att bli av med om man en gång tagit bort det. Svaret är enkelt, det medföljer som en 30-dagars utvärderingsversion i majoriteten av de datorer som säljs idag med förinstallerade system.
När datorn är ny skall datorns program slutinstalleras med hjälp av ägaren. Under denna slutfas skakas partitioner på hårddisken och i många fall en partition för återställning. När allt är klart får ägaren oftast en möjlighet att skapa återställningsskivor också.
Under denna fas ges inte ägaren en enda möjlighet att påverka vad som skall inkluderas i denna återställning. Allt ligger redan fixt och färdigt.

Det innebär att om ägaren önskar göra en återställning kommer också antivursprogrammet (i de allra flesta fall just Norton) att också återinstalleras som en 30-dagarsversion. För att få bort denna måste ägaren på nytt besvära sig med den omständliga procedur som det medför med Norton. Pm ägaren skaffat sig ett annat antivirusprogram bör inga andra sådana finna med i systemet då det kan skapa problem.

Det är ett otyg att det skall vara så krångligt. Värt att notera är att jag aldrig upplevt något liknande med de ovan nämnda programmen utan detta gäller enbart för Norton. Det skall inte behöva ta 48 minuter att avinstallera ett antivirusprogram.
Nej, Symantec gör sig själva en stor björntjänst genom att tillverka en mjukvara som är så mycket svårare att få bort än andra motsvarigheter. Sedan må Norton göra ett hur bra jobb som helst men det förtar inte känsla av att Norton i sig själv beter sig som ett virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Jodå Age N, du kan med all rätt betrakta dig som kunnig. Det är ett nöje att läsa dina utförliga och kompetenta svar på frågor som ställs här i forumet.

I ett sådant här forum behövs det verkligen någon som är seriöst kunnig och vars svar är enkla och förklarande och som inte består av enmeningssvar och motfrågor. Det verkar som om du lätt förstår problematik och kan därefter formulera ett mycket bra svar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Age N,

du får en eloge av mig med. Du svarar när du har något att komma med. Det har du rätt så ofta. Aldrig bludder för bluddrets skull. Det är en konst att inse sina begränsningar.

Fortsätt att verka här! Du gör nytta.

God Jul och Gott Nytt År!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...