Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows XP kan inte ansluta trådlöst med WPA/2


bosse52

Rekommendera Poster

Har en bärbar PC men XP Home och några macar hemma i ett trådlöst nätverk. Kan inte aktivera WPA för då kan inte Windows ansluta. Det gick tidigare men upphörde för en tid sedan. Har provat med en Siemens router och nu med Apple Extreme men är tvungen att ha ett öppet nätverk för att Windowsmaskinen skall ansluta.

Jag kan nästan inget om Windows varför jag lägger ut frågan i detta forum med hopp om råd och tips. Med Macdatorerna fungerar det och som sagt tidigare med XP:n.

Bosse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall inte vara några problem att ansluta en XP-dator trådlöst och med WPA-kryptering. Jag har själv ställt in en XP-dator att ansluta till ett WPA2-nätverk.
Vad som är viktigt är att det skall vara AES-PSK för att fungera. Använder du TKIP får du problem för det har jag haft de gånger jag missat att det skall vara PSK.

Om det en gång har fungerat men slutat, har du kontrollerat att nätverkskortet inte tappats när det gäller drivrutinerna? Någon uppdatering kan har gjort att drivrutinen för kortet satts ur spel.
Kontrollera att drirutinen för nätverkskortet är den korrekta. Hämta gärna den senaste hos tillverkaren också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för ditt svar Åge. Jag skall försöka vidare med ledning av dina tips, även om Windows är outforskade marker för mig. Åter - Tack!


Vänligen
Bosse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...