Just nu i M3-nätverket
Jump to content

USB minne i DVD / Blu-ray spelare.

ThunderHearts

Recommended Posts

ThunderHearts

Har hört mycket om dessa USB minenna i DVD / Blu-ray spelare och blir något konfunderad av alla besked om hur mycket dessa spelare ska kunna läsa i allt från 4 - 8 GB upp till 16 GB.Min Blu-ray spelare av märket LG kan läsa ett av mina 16 GB minnen men inte andra !?.Och det egendomligaste är att den inte ska kunna läsa USB minnen stärre än 4 GB vilket den nu uppenbart gör när detta minne fungerar varenda gång !?.Frågan är ju då som jag undrar varför !?.Kan tillägga att det skapats en mapp i detta USB minne på 16 GB som döpts till (BUDA).En mapp som jag inte skapat själv utan som installerades när datorn en gång fick problem med att känna igen detta minne !?.Efter detta läser spelaren USB minnet varenda gång.Har provat att manuelt skapa en liknande mapp i de andra USB minnena om detta nu skulle ha någon betydelse viket det inte har haft.Har länge störtt på patrull vid installation av tidigare installerade hårddiskar på upp till 1 TB där all information saknats till min stora bedrövelse vid t ex ominstallation av datorn.Det enda som fungerar med dessa USB minnen och externa hårddiskar verkar vara att föra över allt till skivor vilket jag har flera hundra av som är fullt läsbara trots många år på nacken.Dessa minnen verkar vara rejält överskattade !?.Tacksam för svar angpende Media spelare och USB minnen. :)

USB-stödet på DVD/Blue-Ray-spelare varierar från tillverkare till tillverkare liksom modeller. Det går inte generellt att säga vad som gäller för dessa utan det skiljer sig markant. Vissa spelare tillåter enbart uppspelning av bilder och MP3-ljud medan andra tillåter uppspelning av många olika format, däribland videoformat.
Vanligast är dock att spelarna enbart stöder FAT32-filformat. Om enheten är formaterad som NTFS läser inte spelarna enheterna.

Min särbo har en Philips-DVD-spelare som är ca. 2 år gammal nu. Den läser FAT-32-enheter och vi har kopplat in en hårddisk via USB utan problem. Denna hårddisk är på 160GB och formaterad i FAT32. Därifrån går det att spela upp DVD-film, AVI, DivX, XVid, MP3 och jpg utan problem.

Som sagt, det finns inga generella regler för stödet för USB.

ThunderHearts2

Kollade upp det USB minne som fungerade (AGE N) som var formaterat enligt FAT32.Fick för mig att detta tidigare var formaterat enligt NTFS vilket var fel.Gjorde detsamma med dett USB minne som fallerade och nu fungerar även detta.Tycker det är mycket bekvämare att föra över filer på detta vis (när det fungerar) än att hålla på och bränna skivor.Nästa steg blir trådlös stationär disk beroende på hela den förenklade pocessen enligt tidigarenämnda DVD / Blu-ray skivor.

Tack för ett bra svar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...