Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"vila" funkar inte


henke dator

Rekommendera Poster

När jag gör det som står där så får jag detta medelandet:

Följande objekt förhindrar att daton försätts i viloläge.
Minst en äldre drivrutin är installerad:
Atenlpt

Finns det något annat jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en annan sida där det var någon annan med samma problem inkl. Atenlpt-drivrutin och den personen lyckades få atenlpt.sys från någon annan eller från nätet och la den i mappen C:\Windows\system32\drivers och då började det fungera igen. Ett annat alternativ är att försöka komma underfund med vad du har gjort som kan ha fått det att bli problem med den drivrutinen. Jag vet inte vad den används till.

Om problemet just har uppstått och du inte har installerat eller avinstallerat annat sedan dess så kan du ju försöka med en systemåterställning till en tidpunkt strax innan det uppstod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på den filen och väljer Egenskaper, kan du då på någon flik se något som knyter den till ett visst program, dvs vad den är drivrutin för?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du i Enhetshanteraren (högerklick på Datorn - Hantera) kan se någon enhet som verkar kunna hänga ihop med den drivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du inget sådant som Ceres förslog?

Atenlpt, lpt är något man ofta brukar använda om skrivare. Har du installerat eller avinstallerat någon sådan i samband med att Vila försvann?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg att jag försökte instalera våran skrivare men att det inte fungerade för ett tag sedan men jag kommer inte ihåg om det var i samband med det som det slutade fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är det ju inte.

Om du i Enhetshanteraren väljer att visa dolda enheter (visa-menyn) så ser du fler enheter särskilt under en rubrik så heter Drivrutiner som inte är av Plug and Play-typ, men även under de andra så kan det dyka upp nya enheter. Kolla om det blir något med Aten nu.

Kolla också bland programmen man kan avinstallera om det finns något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka på den och välj inaktivera. Starta om datorn och se om det hjälpt. Kolla också att all hårdvara och utskrifter verkar fungera. Om vila fortfarande inte fungerar men all hårdvara och utskrifter så högerklicka på drivrutinen och välj att ta bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får bestämma själv om du vill pröva att avinstallera. Det finns ju en viss risk för att något slutar fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...