Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skrivaren klölar till papperet.


anikar

Rekommendera Poster

Hjälper en förening som har en laserskrivare Brother 1030. Den är äldre, men mycket lite använd.
Plötsligt har den börjat knöla till papperet i framkant mot lådkanten (mot mig) från mitten och mot höger sida. Med klöligt papper, eller om papperer inte matas fram, så skriver skrivaren ju inte ut. Problemet kom plötsligt.
Har försökt kolla både "rullen" där och annat, men inte fått någon ordning på det hela.
Lustigt nog har den skrivit ut det första papperet efter start rätt, vid ett par tillfällen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittat, känt och även torkat av vissa delar, men det är likadant. Förut har papperet knölat till sig utan att röra sig, men idag var det på väg mot trumman, men skrynklade ihop sig efter några cm. Något motar papperet. Har kollat att ingen pappersbit blivit kvar i skrivaren. I inmatningsfacket för enstaka papper ovanför lyckas man ibland få ut en riktig utskrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du har något mekaniskt i din skrivare som är skadat eller trasigt. Jag vet inte på vilken nivå du är tekniskt sett. Har du kompentensen skulle jag föreslå att du skruvar isär din skrivare och kontrollerar alla mekaniska delar som har med pappersmatningen att göra. Där finner du sannolikt svaret.

Frågan är om det är lönt att laga skrivaren och om det ens går att få tag i delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Det är också vad Brother svarade på min fråga till dem, att det är något mekaniskt fel. Trumman kanske är slut.
Jag är inte så teknisk, jag håller mig till färg och form= hemsidor m m. Min man är bättre på teknik, han har kollat på skrivaren men kan inte hitta något fel. Föreningen har pratat om att köpa en ny skrivare. Skall man ändå göra det, så kan det vara värt att plocka sönder den gamla. PS såg att jag stavat fel i rubriken. Skall vara knölar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara trumman som spökar. Ett byte av den kanske kan hjälpa men jag kan inte rekommendera ett byte. Originaltrumman har artikelnummer DR-6000 och priset på denna ligger runt 1500 kronor. Det är mycket för en trumma enbart.

Den här maskinen från Brother fungerar mycket bra och kan vara ett alternativ för er:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=335081

Det är visserligen en multimaskin men min egna erfarenhet är att den fungerar bra.

Skall du bara ha en skrivare kan jag föreslår den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=326414

Den bör motsvara den skrivare som ni redan har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för infon. Någon ny trumma lär det inte bli p g a kostnaden. Vi har en ganska ny kopiator, men jag tittar på båda förslagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv en Brother  DCP-125C som knölar till pappret, ibland spottar den ut flera ark (blanka)
Värst är kuvert som blir smetiga av svärta. Det ska vara skräddarsydda kuvert för en Brother.
Om fliken har tjock lim är det en garanti att kuvertet blir smetiga.Nästa köp blir en Epson!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips för skrivare !

Täck över skrivaren med plast eller dyligt ,när den inte använts.

Damm ställer till en massa problem.

Skulle det hända att papperet (knölar sig) ?

Lufta papperet .

Öppna skrivaren och kolla  efter eventuella gamla färgrester,pappersdamm som har fastnat på banor eller gummihjul.

Gör rent med fuktig trasa/tops . Vatten eller vid torkad färg industrisprit.

Har en HP deskjet 960c .Använt i över 10 år och fungerar fortfarande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...