Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgradera Ubuntu


guuhhh

Rekommendera Poster

Hej!
Det finns inga dumma frågor sägs det, så se om det stämmer, med risk för att bli idiotförklarad ställer jag denna fråga, då jag är helt grön på Linux och Ubuntu.
Jag har Ubuntu 8, supporten slutar ju 2011 om jag läst rätt, om jag ska uppdatera till Ubuntu , eller kanske ännu senare versioner, hur göra? Bara stoppa i CD, tuta och köra? Måste jag skaffa backup på mina filer först, eller är det som Windows, när man uppgraderar till en senare version ska ju allt ligga kvar, intsällningar, program och filer?
Tacksam för svar Osäker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda du behöver göra är att köra uppdateringshanteraren eller så öppnar du terminalen och skriver följande. sudo apt-get update och ange ditt rootlösenord, sedan skriver du sudo apt-get upgrade, sen har du senaste programvaran av allt.
Vill du kan du även lägga in alla codec och sånt som kan behövas med följande kommando, sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras, hoppas du förstår vad jag menar.

Allt du har sparat på datorn finns kvar även efter en uppgradering av version av ubuntu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...