Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ACER 5536G - vad innebär garanti i världen


kamel

Rekommendera Poster

Hej!
Köpte en ACER 5536G i augusti. Åkte utomlands i november för att jobba. Datorns hårddisk dog. Varit i kontakt med ACER i Oman med de hänvisar till Dubai för världsgarantin gäller inte i Oman.Vad gör man nu? Har varit i kontakt med Acer Sverige men man blir bara rundskickad.
/Öken 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det normala för garantin är att den gäller i det land som varan är köpt. Det finns tillverkare som själva tar hand om garantiärenden, som Asus, Canon och Nikon. Samtliga tre tillverkare anger att de har en världsomspännande garantiservice där de utför garantiärenden som om du vore hemma. Jag vet att Canon och Nikon tillvekar kameror men jag tog med dem för att jag känner till deras garantivillkor. Asus har gjort reklam under hela sommaren och början av hösten där de uppvisar sina världsomspännande garantivillkor.

När jag är ute och reser är det många säljare som hänvisar till världsgaranti. Visst, garantin gäller i hela världen för alla produkter men i de allra flesta fall är kravet att produkten skickas till det land där den är köpt.

Har du inte skriftlig från Acer eller återförsäljaren, att de står för alla garantikostnader även i utlandet återstår bara för dig att skicka din dator till supporten i Sverige. Där får du fixat din dator enligt de garantivillkor som gäller här.

Det finns ingen lag på att en tillverkare eller säljare skall stå för garantikostnader utanför landets gränser. Kostnaden för garantiåtgärder skall täckas på något sätt. Vissa företag gör detta internt medan andra inte har den möjligheten att reglera dessa kostnader.

Garantivillkor genomsyrar alla typer av produkter och mot konsument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...