Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad behövs för ett ok skydd mot virus?


Jonatan13

Rekommendera Poster

Tjena alla datadiggare!

Min gratisverision av Norton Antivirus gick ut idag, och jag har inte lust att lägga en tusenlapp på en fullverision så jag tänkte plocka ihop ett säkerhetspaket med gratisprogram.

Har kollat lite på AVG som verkar bra, men blir skyddet fullständigt med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla de där gratisprogrammen är ju inte så bra. Antivirusprogrammen Avira och Avast får mycket bra resultat i de flesta tester. Av de antispionprogram som listas så är det bara SUPERAntiSpyware som jag kan rekommendera, även om jag tycker det verkar som att Malwarebytes' Anti-Malware och a-squared Free får bättre resultat.
http://www.malwarebytes.org/mbam.php
http://www.emsisoft.com/en/software/free/

Jag rekommenderar någon av dessa tre brandväggar som får mycket bra resultat i tester:
PC Tools Firewall, Online Armor Free och Outpost Firewall Free
http://www.pctools.com/firewall/
http://www.tallemu.com/free-firewall-protection-software.html
http://free.agnitum.com/

Sedan är det mycket bra att komplettera med några program som förhindrar att något skadligt ens kommer in i datorn och inte heller tar några datorresurser:
SpywareBlaster
Zoned-Out kombinerat med IE-SpyAd
Hosts-fil från MVPS http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm
WOT - Web of Trust
Jag skriver mer om dem och en del andra bra skyddsprogram på min webbsida http://ceblstockholm.googlepages.com/home

Edit: rättat länk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var en del att hålla reda på. Men jag är den typen av dataanvändare som inte gillar när trehundra program ligger i bakgrunden och äter upp min prestanda (speciellt inte när jag spelar spel)...

Om vi skulle säga så här då: Får jag ett fullgott skydd mot virus och andra hot med AVG och PC Tools Firewall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått så har inte AVG ett fullgott skydd mot skadliga program av typen rootkit i gratisvarianten och det är därför jag rekommenderar Avast eller Antivir.

Inget av de andra programmen jag rekommenderade (antispionprogram, SpywareBlaster, ZoneOut+IESpyAd, Hostsfil, WOT mm) är något som kör hela tiden och därmed blir det inga processer som tar några resurser av dem.

"Får jag ett fullgott skydd mot virus och andra hot med AVG och PC Tools Firewall?"
Nej, det tycker jag inte. Avast/Antivir hittar kanske 95-98% av de skadliga programmen och det finns flera miljoner skadliga program så det blir många som inte hittas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(förlåt mig Cecilia, jag hastade mig igenom ditt första svar)

Nu hittade jag F-Secure 2009 på en pcforalla-cd, visserligen en tidsbegränsad verision men ändå.

Den borde väl täcka alla säkerhetshål, kanske t.o.m utan en extra brandvägg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årsmodell 2009 är ju mer än ett år gammal så den ger ju inte lika bra skydd som årsmodell 2010. Det finns ju både F-secure Antivirus och F-secure Internet Security, den sista innehåller en brandvägg. Men inget av dem är ju bättre än Avast/Antivir när det gäller andelen skadliga program de hittar, liksom inget annat antivirus heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer F-secure, Avast eller Antivir är en smaksak, det handlar om vilket program man tycker är enklast att förstå så man kan göra rätt inställningar och svara rätt när det kommer upp frågor osv. Det är bara att pröva ett program och se om du gillar det Tumme upp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

NOD32 och SpywareBlaster räcker alldelse ypperligt. Förstår inte vitsen med en massa önödiga program. Har 3 datorer och så har jag det på alla, inga speciella spywareprogram och hålla på och scanna med.

En titt med  HijackThis ibland, kan jag kosta på mig, men inte mer och har på alla dessa år inte drabbats av något överhuvudtaget, sedan 2001 då jag gick över från  Win 95 till XP Pro och kör idag även Vista samt windows 7.

Sunt förnuft och lite tänk före innan du klickar på något som du inte vet vad det är, är mitt råd och det klarar man sig långt med. Däremot om man ska surfa på farliga sidor, så behövs ett programm som säger ifrån och det gör NOD32 + att då SpywareBlaster gör sitt jobb.

En licens på 2 år till NOD32 kostar ca 650:- och kan installeras på flera datorer på samma IP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ollemunter

Hoppsan där fick jag!

Men brandväggar tror jag att jag avstår ifrån att rekommendera.

Till Jonatan13!

AVG gratisversionen tror jag kan passa dig. Den ligger fint i bakgrunden och bevaqkar allt du gör. Stäng av den tidsbestämda scanningen och scanna manuellt, förslagsvis ett par gånger i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, men det var meningen som ett beröm, Olle. Det är väl bra Tumme upp att man blir förståndigare med åren och så många år är det ju inte mellan oss så ingen kritik av att du skulle vara gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag kan rekommendera AVG om du inte vill lägga ut några pengar. I mitt tycke behöver du ingen extra brandvägg, då det redan finns en i windows 

(har för mig att den finns på datorer som har XP Service Pack 2 eller senare OS såsom Vista och 7

Men annars tycker jag det är värt pengarna. Jag har använt F-secure och varit trogen där sedan 2006 och jag är mycket nöjd. Om du fixar ner gratislicensen för 2009 tror jag att den uppdaterar till 2010 när man kört den ett litet tag.

2010 versionen är bättre än 2009 på det sätt att den tillåter en speciell process i Windows 7 som har med utseendet att göra (conhost.exe för er som undrar). Jag själv satt och försökte göra massa undantag för den processen när jag skaffade 7:an i oktober, men det var 2010 versionen som accepterade det.

Mitt gratistips är AVG, men egentligen tycker jag du borde satsa på F-Secure.

Då blir det i min mening så säkert och lättanvänt det kan bli. 
Eftersom du ville att det skulle ta så lite systemresurser som möjligt så är verkligen F-secure bra också, tar inte mycket prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sjoholm.medlem

Varför inte använda Microsoft Security Essentials?

Enklare kan det knappast bli och programmet har fått fina rescensioner.
Ett komplett skydd och inget underhåll att tala om...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda Microsoft Security Essentials?
Enklare kan det knappast bli och programmet har fått fina rescensioner.
Ett komplett skydd och inget underhåll att tala om...

Enligt rapporter som jag har sett så är det alldeles för enkelt att stänga av processer som tillhör MSE, dvs skadliga program kan stänga av MSE så att det inte skyddar längre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag inte gillar i mse eller panda cloud är det finns inga inställningsmöjligheter, tex om nåt hittas så tas det bort automatisk. det kanske inte jag vill och så finns det ju nåt som kallas för false positive... dessutom läste jag att tjänsten automatiska uppdateringar måste vara aktiv, det kanske passar många men inte mig (det gäller mse)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...