Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

XP till Win 7


Ulvas

Rekommendera Poster

Hej, jag behöver goda råd från kunniga här.

Har en snart 3-årig XP-pc som går som ett expresståg. Sannolikt för att jag har hållit den "ren" och uppdaterad. Frågan är när jag ska gå över till Win 7.

Har kört Win 7 Upgrade Advisor. Svaret blev att inga problem finns samt att en anpassad installation av 32-bitars system behöver göras. Samtidigt finns allt för körning av Win 7 i XP-mod med 64-bitars teknik.

Vad betyder det här på vanlig svenska? Är det bara att köpa en skiva och glatt köra på?

Hur länge kan man leva med XP? Jag vill byta så sent som möjligt, eftersom allt fungerar perfekt nu.

Eventuella möjliga fallgropar?

Tack på förhand!

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tycker inte du ska byta om det fungrerar så bra dont fix what aint broken du vet ;) Och det kommer släppas uppdateringar tíll Xp till 2014 Stort flin
Angånde 64bits enkelt förklarat betyder det att om har 4GB minne eller mer datorn ska man köra 64bits oprativsystem ( XP X64 ,Vista X64, W7 64  osv) Du som förmodlingen har mindre minne kanske runt 2GB ska köra 32bitars (X86) För att 32bitars klarar inte och adresera mer minne än *runt 3GB hoppas du förstod =)

* Det klarar 4GB men grafikkort , pci kort osv tar upp minet så det bara finns runt 3GB kvar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

"uppdateringar till XP till 2014" är ju precis vad jag önskade, men absolut inte trodde på!

Jag har 3 GB minne nu. Om jag hade 4 GB, så skulle jag alltså sannolikt - teoretiskt - kunna få 64-bitars Win 7?

För övrigt betyder det här rimligen - precis som du egentligen säger - att jag kan ta det lugnt och luta mig bakåt ett bra tag framöver eftersom jag har en dator i bra skick.

Tack!

För säkerhets skull, finns andra uppfattningar?

Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att köra 64-bitars Windows (XP, Vista eller Windows 7) även om man bara har 2 GB RAM, men man har inte lika stor nytta av det som när man har 4 GB RAM. För tillfället så är det färre skadliga program som fungerar i 64-bitars Windows men nu när allt fler går över till 64-bitars så kommer det ju att ändra sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"... nu när allt fler går över till 64-bitars så kommer det ju att ändra sig..."

Hm ...

Win 7 upgrade Advisor sa ju att jag skulle göra en "anpassad installation av 32-bitars system".

Hjälp mig att förstå! 64-bitars -- 32-bitars. ?

Kommer jag alltid att hamna i ett 64-bitars system automatiskt i slutänden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Upgrade Advisor bara nämnde 32-bitars Windows 7 för dig så är det möjligt att din processor är 32-bitars och därför inte klarar av 64-bitars Windows. De flesta processorer som säljs och som har sålts de senaste åren är 64-bitars och klarar av att köra både 32- och 64-bitars Windows.

Om man installerar 32-bitars Windows så är det 32-bitars Windows tills man installerar 64-bitars, det är inget som ändrar sig av sig självt. Men väldigt många som har köpt Windows 7 installerar 64-bitars-varianten, liksom att många av de datorer som säljs med Windows 7 förinstallerat är installerade med 64-bitars-varianten. Det gör att det i världen sker en övergång från 99% 32-bitars Windows till ett mer jämnt förhållande mellan 32- och 64-bitars, och den övergången kommer naturligtvis att påverka de som tar fram skadliga program så att de tar fram fler skadliga program som även kan infektera 64-bitars Windows.

Jag hoppas att det blev lättare att förstå nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du sagt hittills har jag koll på.

Det skulle underlätta att få svar på frågan: Kommer jag att ha ett 32-bitars eller ett 64-bitars Win 7 efter övergången?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på vilket du installerar.

Det här meningen:
"Samtidigt finns allt för körning av Win 7 i XP-mod med 64-bitars teknik."
som du skrev i ditt första inlägg förstår jag inte.
XP-mod finns inte i alla varianter av Windows 7, t ex inte i den vanliga Home Premium.  Om 32-bitars Windows 7 är installerad så tycker jag det låter konstigt att XP-moden skulle vara i 64-bitars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är beskedet från Win 7 Upgrade Advisor:

"Du måste utföra en anpassad installation av 32-bitars Windows 7 och sedan installera om dina program."

Samtidigt får jag reda på att det kommer att vara fullt möjligt att köra XP-mod med 64 bitar i Win 7. Här börjar jag få problem att förstå. Av det skälet vände jag mig hit.

För min del bör det vara så, att om jag kommer att kunna köra XP-moden i 64 bitar, så borde jag väl rimligen kunna köra Win 7 i 64 bitar. Eller?

Datorer är lömska varelser. De har ofta en egen dold agenda och hugger en i ryggen när man minst anar det.

Men, om man nu får uppdateringar till XP fram till 2014, så kan jag sluta bekymra mig nu och i stället göra något kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Samtidigt får jag reda på att det kommer att vara fullt möjligt att köra XP-mod med 64 bitar i Win 7. Här börjar jag få problem att förstå. Av det skälet vände jag mig hit.

För min del bör det vara så, att om jag kommer att kunna köra XP-moden i 64 bitar, så borde jag väl rimligen kunna köra Win 7 i 64 bitar. Eller?



Det är större skillnad mellan Win XP och 7. Den första är att det krävs mer prossesor i Win 7 64 än 32 - Det kan betyda att din prossesor inte kan hantera 64-Bitar i Win 7, men (en dum grej) det är en emulator du startar i Win 7 (emulerar Win XP) det möjliggör att köra det i 64-bitar, därför emulatorn blir "lurad". Det funkar inte att emulera 32-bitar heller verkar det som.
Hoppas att detta hjälpte lite
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja vill du inte byta så skall du naturligtvis inte göra det.

Bara ett klargörande, man kan inte upgradera från XP till win-7 om man inte går omvägen över Vista. Alltså att först upgradera sin XP-installation till Vista och sedan till win-7. Naturligtvis måste man om man uppgraderar upgradera från x-86 till x-86 och x-64 till x-64, det går inte attt upgradera från x-86 till x-64.
Men om man har en dator som klarar av att köra x-64 bitars program så kan man naturligtvis alltid göra en ren nyinstallation av x-64 windows, men man behöver då en fullständig installations skiva och inte bara en uppdatering.
Och om man har en sådan dator finns det för övrigt ingen anledning att använda x-86 system, ett x-64 är idag bättre på alla vis

ceres

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ceres!

Egenligen vill jag ju till Win 7. Men, utan krångel. Och ha koll på vad jag gör. Inte tro och ha för mig.

Hur gör jag - konkret? Jag är inte helt okunnig på IT. Problemet är dock, att var jag än läser om detta, så står det mest om alla problem. Det får mig att hålla kvar vid den beprövade XP.

Jag tar mycket gärna råd om det här. Det är nog åtskilliga som håller koll på den här frågan.

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du vill ha Win7 och har en dator som klarar av det (x-64 kräver mer minne för att funka smärtfritt), så tycker jag inte att det finns någon anledning att tveka. Det är bara att slå till. Jag har nu kört win7 i knappt 2 år och har aldrig haft några stora problem. Inte ens på prebeta stadiet, redan på prebeta var win7 ett bättre OS än vad Vista någonsin har varit. Vista är ett OS som aldrig skulle ha släppts utan win7 är vad Vista borde ha varit
 Det skall då sägas att jag är ganska konservativ och har med en dåres envishet påstått att XP-x64 är det bäst OS:et, vilket jag har kört som mitt huvud-OS på  en arbetspartition. Jag har då kört win7 på en parallell partitionforför utvärdering. Men har faktiskt redan på beta stadiet mer och mer gått över till win7. För att nu helt ha migrerat till win7. Jag tycker dock fortfarande att XP-x64 är ett fantastiskt OS, men faktiskt så börjar det bli omodernt.
Men det beror på vad man vill ha ut av sin dator och vad man har datorn till i de allra flesta fall duger XP utmärkt.
Det skall då också påpekas att jag har utvärderat och numera körwin7 Ultimate, och är således den versionen jag utalar mig om. hur de andra versionerna är kan jag inte säga, men det är troligen som vanligt, att man får vad man betalar för.
Det skall också sägas att gränssnittet är annorlunda och det blir en viss omställning att gå igenom, men är man inte total datoridiot så är det inga stora problem. Det är som sagt annorlunda, men i grunden ganska logiskt uppbyggt
Sammanfattningsvis då, om du har en dator som klarar kraven, inte är total datoridiot och vill ha något nytt, modernt, kul och minst lika bra och lättanvänt som XP. Så Slå till.

ceres
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra och tack, Ceres. Du har fattat läget.

Jag kör, eftersom jag vet att datorn faktiskt är ok för det.

/Ulf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...