Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka företag i sverige är bäst och snabbast plus har bra pris för räddning av hårddiskar?


TedinoBoy

Rekommendera Poster

SuperirriteradHej!

Hade stöldförsök igår, en försökte stjäla min dator i min lägenhet och han slet ur sladdar och sånt från min bärbara när jag höll på att flytta över från min bärbara till den lösa hårddisken.
Den löstagbara hårddisken är på 40 gb och av märket Maxtor Fireball 3 och är en ATA/133 HDD.
Jag fick slåss med honom för att försöka få tillbaka min bärbara och då fick den hårddisken rejäl smäll över själva motoriksdelen tror jag om det är det som är under den där upphöjda metalldelen i mitten av hårddiskens ovansida under "knölen".
När det hela var över så kollade jag om min dator hade klarat sig vilket det gjort. Så pluggade jag in den lösa hårddisken med usb-adaptern så lät det MKT högre än vanligt och datorn hittade modellens drivrutiner MEN den visas ej i utforskaren över huvudtaget.
Har ju all min material och layouter till olika personer som beställt hemsidor av mig, försöker jobba som en frilansande webdesigner men hur skall jag bära mig åt..
hade ju nästan hela hårddisken fylld och nu kommer jag ej åt det längre,
all kontkatfinformation och allt fanns på den.

Vore jättetacksam om någon kunde tipsa mig. testade höra med www.ibas.se men skulle kosta ca 5-10000 kr ELLER MER om det skulle vara mer jobb än vanligt plus tar ca 4 -5 veckor att få tillbaka den eftersom de måste skicka in det till norge. finns det ingen billigare och bra återställare här i sverige som man kan få snabbare räddat..
annars får jag ta IBas ändå och skicka in det till dom och typ "sjukskriva" mig tills hårdddisken är tillbaka OCH om allt info finns kvar.
Annars kanske jag får ge upp frilansandet om jag ej kommer åt all info..
Jag orkar ej med allt som händer mig hela tiden.Gråter Har ej ens råd med att försöka återställa, jag får försöka söka ngt typ av fond eller typ avbetala isåfall.

Fölråt om jag låter mkt negativ men just nu känner jag mig så här.

/ted
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju väldigt tråkigt vad du har råkat ut för. Ner

Har du anmält till polis och försäkringsbolag? Det är ju möjligt att någon försäkring kan täcka kostnader.

Du kan pröva med att ta ut hårddisken ur kabinettet och koppla in den som intern extradisk i en stationär dator.

Ahlberg Data är ett annat företag som ägnar sig åt dataräddning.

I fortsättning så kom ihåg att alla hårddiskar går förr eller senare sönder och man måste alltid ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju väldigt tråkigt vad du har råkat ut för. Ner

Har du anmält till polis och försäkringsbolag? Det är ju möjligt att någon försäkring kan täcka kostnader.

Du kan pröva med att ta ut hårddisken ur kabinettet och koppla in den som intern extradisk i en stationär dator.

Ahlberg Data är ett annat företag som ägnar sig åt dataräddning.

I fortsättning så kom ihåg att alla hårddiskar går förr eller senare sönder och man måste alltid ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.


Ja det är polisanmält och den hårddisken var externt via USB-Kabel. Skall kolla detta med Ahlbergs. Hoppas det går..
Tack för tipset.

Kram från mig.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat efter om disken syns i diskhantering. Det är möjligt att den inte ses i utforskaren på grund av att filsystemet kraschat. I så fall kan det vara enkelt att rädda datat om inte disken fått alltför stora fysiska skador.

I såfall bör du först göra en avbild av disken med ddrescue (  http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html ). Programmet är ett Linuxprogram så du måste starta datorn med en live-CD-distribution.
Du behöver dessutom minst 40GiB ledigt sammanhängande utrymme för avbilden plus utrymme för återskapat data. Ur avbilden kan du sedan återskapa datat med t.ex. GetDataBack under Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


Ja det är polisanmält och den hårddisken var externt via USB-Kabel.

Jo, men då sitter själva hårddisken inuti en "låda"  och det går att öpnna lådan/kabinettet och plocka ur hårddisken.

Definitivt värt att kolla upp hur det ser ut i diskhanteringen som fagerja skriver.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...