Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksproblem


Sim

Rekommendera Poster

Hej!
Jag har tre datorer kopplade till en trådlös roter (DIR-855), en laptop är kopplad trådlöst (fungerar), en stationär är kopplad med kabel (fungerar) och den tredje med XP vill inte koppla sig, varken trådlösta eller med kabel. Det verkar vara problem när IP-adressen ska förnyas.

Jag har försökt med avinstallation av både det trådlösa och Ethernet-kortet, vilka hittas vid omstart, men det hjälper inte.

Jag har försökt med ipconfig /release och /renew utan resultat.

ipconfig /all visar att:
Autoconfiguration IP-adress är: 169-254.xxx.xxx (ej 192.168.0.1) 
IP-adressen= ?
Subnet mask: 255.255.0.0
(jag har skrivit ner alla värden, ifall någon vill fråga)

Min fråga är: HUR FÖRNYAR JAG MIN IP-ADRESS MANUELLT?

Kan jag via en annan dator, kopplad med kabel till routern, se till att den andra datorn kommer igång?

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta om routern??
Har varit med om samma problem på min egen router att den helt plötsligt inte ville ge rätt ip-adress, det kan räcka med en omstart av routern eller så får du lov att göra en reset alltså en fabriksåterställning.
När du skall starta om routern så dra ur strömmen och låt den vara ur ca 1 minut så den tappar minnet, stoppa sedan in strömmen och se om du får kontakt.
Du kan alltid gå in i routern med en annan dator och ändra inställningar så länge den är ansluten till samma nätverk och du har administratörslösenordet till routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att DHCP-klienten är installerad?  Manuellt kan du ställa in IP-nummer, gateway och DNS i konfigurationen för TCP/IP protokollet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att DHCP-klienten är installerad?  Manuellt kan du ställa in IP-nummer, gateway och DNS i konfigurationen för TCP/IP protokollet.


Hur hittar jag dessa uppgifter i min problemdator? Var någonstans ställer jag in dessa värden?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn fungerat mot den routern förut? I så fall vad kan ha hänt sedan dess?

Meddelandet betyder att datorn inte får någon kontakt med DHCP-servern i routern för att få en ny IP-adress. Kan bero på mycket, t ex en trasig nätverkskabel. Har du prövat med en annan kabel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har datorn fungerat mot den routern förut? I så fall vad kan ha hänt sedan dess?

Meddelandet betyder att datorn inte får någon kontakt med DHCP-servern i routern för att få en ny IP-adress. Kan bero på mycket, t ex en trasig nätverkskabel. Har du prövat med en annan kabel?


Datorn har fungerat ihop med routern förrut.
Jag har provat med flera kablar, både korsade och raka. Just nu har jag samma kabel som jag har använt i en annan dator. Men även om kabeln inte fungerar, varför kan jag inte koppla mig trådlöst? Nätverket hittas och har bra sändning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att du har en brandvägg som hindrar dom andra datorerna från att komma åt XP datorn, jag har själv råkat ut för det. Då använde jag Norton Internet Security.

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte påminna dig något om vad som gjordes i datorn innan nätverksanslutningen slutade fungera, någon installation, avinstallation, uppdatering?
Har du försökt med en systemåterställning i felsäkert läge till ett datum då det fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...