Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ny dator


saint19

Rekommendera Poster

Är på väg att skaffa ny dator. Har ett erbjudande om en Toshiba Satellite L550-14C

Jag surfar, redigerar foton, använder ordbehandlingsprogram, lyssnar på musik och spelar måttligt.

Spec:


Processor: Intel T4300 2,1 GHz, 800MHz, 1MB

OS: Win7 64, Home Premium, 32 bit dvd

RAM: 2 + 2 GB (DDR2 800MHz)

Hårddisk: 500GB (5 400rpm)

DVD Super Multi-enhet (dual layer)

17,3" Tshiba truBrite TFT 16:9 med LED-bakgrundsupplysning

Grafikkort: ATI Mobility Radeon HD4570, 512MB (DDR3 video-RAM) PCI Express

Gränssnitt: 1 st HDMI, 1 st eSATA/USB 2,0, 2 st USB 2,0 m m

239kr/månad (1195kr total kreditkostnad).

Är det något att ha eller finns det mer prisvärda alternativ?

Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kanske är okej men tänk på att det tillkommer faktureringsavgift och med uppläggningsavgiften  och räntan så är du uppe i en kreditkostnad på ca 3000. på en dator som kostar ca 7-8 tusen så är det ju en ränta på närmare 40 procent, bästa är att spara och köpa kontant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Glömde säga att det rör sig om ett erbjudande via arbetet. Räntan är 0kr, 239kr/månad (vid 36 månaders avbetalning) och den totala kreditkostnaden är 1195kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Toshiba har en modell som heter Satellite L555-115 som har bättre grafikkort men i övrigt verkar väldigt lik och kostar ca 200 kronor mindre enligt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516795

Modellen L555D-103 har samma grafikkort som modellen du föreslår men en annan processor och kostar från 7290:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=516819

Eftersom dessa datorer har bättre grafikkort så är de inriktade mot spel. Jag vet inte vad för sorts spel du har tänkt att spela och därmed inte om de behöver ett bättre grafikkort eller om de behöver något ändå bättre.

En 17"-tummare är stor och ganska tung om man ska bära runt på den för jämnan. Även batteritid kan ju vara en viktig faktor att ta hänsyn till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Spelar inte så ofta men det blir väl mestadels Championship manager och liknande, alltså inte särskilt avancerade spel ur ett grafikperspektiv. Det finns iof mer avancerade spel jag är lite sugen på, men det är kanske lika bra att spara till ett tv-spel nån gång istället för det ändamålet.

Jag vet dock inte hurpass bra ljudkort datorn har annat än att det i specen bl.a. står "Toshibas ljudsystem med basförstärkning"
 
Jag har sedan tidigare 2 st fujitsu siemens amilo-laptops. Den ena (köpt 2003) fungerar inte bildskärmen på så den har jag kopplat till en bildskärm från 1998 tills vidare och den lite nyare (köpt 2006/2007) är lite instabil (fel på hårddisk eller OS-installation) och eftersom jag är i behov av datorn vill jag inte vara utan ifall de gamla skulle krascha.

Har även funderat på att skaffa en stationär istället för laptop (med tanke på pris/prestanda samt framtida uppgraderingsmöjligheter)...vilken inte hon som bestämmer gillar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid en avvägning mellan utrymme/prydnadsvärde/pengar etc.

Eftersom du är van vid bärbara så vet du ju hur de brukar vara. Grafikkorten i de datorer som har varit uppe här lär ju vara åtskilligt bättre än de i en tre år gammal bärbar i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men tycker ni att specen för Toshiba Satellite L550-14C, och då framförallt processorn, som jag postade ovan är är bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du berättar vad du har för processor idag så kan jag se om jag lyckas hitta någon jämförelse mellan dem.

Att surfa, lyssna på musik och ordbehandla kräver just ingenting av datorn. Vid bildhantering så går det ju fortare med tidsödande funktioner ju snabbare processor man har. Här är en jämförelse av olika processorer för mobila datorer där just filtreringsfunktioner i Photoshop testas:
http://www.tomshardware.com/charts/mobile-cpu-charts/Photoshop-CS-3,477.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har idag en Fujitsu-Siemens Amilo Pa 1510 med en AMD Turion64x2 (enligt klistermärket på datorn)

x86 Family 15 Model 72 Stepping2 AuthenticAMD ~1595 MHz (enligt Systeminformation).

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dubbelkärnig processor det också. Den har klockfrekvensen 1,6 GHz och kom ut maj 2006 så den bör ha varit rätt dyr om du köpte den 2006.

På sidan
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html så välj att visa bara notebook CPUer. Då hittar du processorn T4300 på plats 59 och din gamla processor på rad 141, så det får man väl säga är en avsevärd förbättring.
                       

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Intressant jämförelse. Tackar ödmjukast för hjälpen!

Om man ska köpa en ny dator enbart med hänsyn till pris och prestanda är det då mer prisvärt med en stationär dator?


/Mvh,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man brukar få mer för pengarna när man köper en stationär dator än en bärbar dator, åtminstone när det gäller själva datorn, däremot så vet jag inte om det blir så stor skillnad när man dessutom ska ha en bildskärm. Det går ju dessutom att felsöka och reparera en stationär dator betydligt bättre än det går med en bärbar så de brukar ha en längre livstid om man inte har några extrema krav på spelande. Det blir också bättre ergonomi med en stationär dator och man kan ha en betydligt större bildskärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Man brukar få mer för pengarna när man köper en stationär dator än en bärbar dator, åtminstone när det gäller själva datorn, däremot så vet jag inte om det blir så stor skillnad när man dessutom ska ha en bildskärm. Det går ju dessutom att felsöka och reparera en stationär dator betydligt bättre än det går med en bärbar så de brukar ha en längre livstid om man inte har några extrema krav på spelande. Det blir också bättre ergonomi med en stationär dator och man kan ha en betydligt större bildskärm.


Datorn som jag kollar på har följande ljudkort, är det bra?


Realtek ALC272-GRType of Sound ChipSoftware SoundConnected BUSHigh Definition Audio LinkType of Codec ChipALC272-GRCompatibilityIntel High Definition Audio 1.0Support Audio FormatStereo(Playback)=16/24bit, Stereo(Capcure)=16/24bitMaxSampling Rate192kHz(Playback), 192kHz(Capcure)Full Duplex SupportYes1 bit digital amplifier
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...