Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rättigheter efter ominstallation


Anders N

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har nyligen installerat om Windows 2000 (WS) från scratch. Dock stöter jag på problem med extra diskar med NTFS på.

 

När Windows 2000 är ominstallerat, vet den ju inte vilka användare det var som tidigare hade rättigheter på den extra hårddisken/partitionen.

 

Problemet är att jag (inloggad som lokal admin) inte kommer åt kataloger/filer!

 

Jag kan ändra rättigheter på rootkatalogen, men om jag ändrar på andra eller säger att "ärftliga behörigheter skall..." så fungerar det inte, då den anser att jag inte har rättigheter att läsa filerna/katalogerna.

 

Vad skall jag göra? Bryr mig inte om att ha kvar gamla rättigheter, vill bara själv komma åt filerna. :)

 

En hårddisk konverterade jag till FAT32 (med partition magic) och då löste det ju sig. Fast nu är det en Windows 2000 Server, och då fungerar inte Partition Magic.

 

Jag kan ju anstränga mig och göra så att den inte "känner igen" att det är en server.. men... det borde vara onödigt jobbigt...

 

Det måste ju finnas en enklar lösning.. eller?

 

Hoppas att någon förstod problemet. :)

 

Ciao,

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör en "take ownership" på de kataloger/filer som du vill komma åt att ändra behörigheter på. sedan borde det fungera.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag fick det inte att funka i fredags på WS, och jag har just dödat Server-partitionen på den andra datorn.. men jag har en image sparad, så jag kanske testar det någon dag...

 

Men jag fick det som sagt inte att fungera (med liknande "ingen behörighet" fel)...

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...