Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmupplösningen ändras


BDB

Rekommendera Poster

För en stund sen installerade jag en ny version av programvaran för mitt bildskärmskort NVIDIA GeForce 8500GT. Den nya versionen fick jag via Windows Update - jag kör Vista Home Premium med SP2.
Själva installationen gick utan problem, och som vanligt efter uppdatering av NVIDIA-programvaran fick jag justera både upplösningen och ikonernas placering på Skrivbordet (jag kör normalt upplösningen 1280x1200, men NVIDIA ändrar det till maximala 1680x1050 i samband med uppdateringarna).
Bildskärmen, en LG LCD-skärm, klarar den högre upplösningen, men av olika skäl vill jag ha den större text och de större ikoner som 1280x800 ger. Så efter installationen av den nya versionen ändrade/sänkte jag upplösningen och placerade Skrivbordsikonerna där jag brukar ha dom. Detta gick också helt utan problem.
MEN, när jag sen startar om datorn ändrar den upplösningen igen tillbaka till maximala 1650x1050 och ikonerna hamnar i oordning på Skrivbordet.
Ett nytt försök att ändra upplösningen funkar bra, men efter nästa omstart av datorn försvinner ändringen, och ikonerna blir omstuvade igen.

Hur får jag systemet att fatta att jag vill behålla dom ändringar jag gjort av upplösningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Åge! Jag följde länken och valde att låta NVIDIA söka efter lämplig driver.
Men först körde jag en systemåterställning till läget före installation av den nya driver jag fått från Windows Update.
Detta blev resultatet: "Your PC currently has the latest driver installed for your GPU. No driver update is necessary at this time."
Så det tycks ju inte finnas någon anledning för mig att just nu trassla med drivrutinsuppdatering överhuvudtaget när det gäller bildskärmskortet - jag fortsätter med min "gamla" drivrutin.

BDB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder själv NVIDIA GeForce 8800GT med upplösning 1920x1200 och senaste drivrutinerna .Inga problem.

Brukar inte hämta drivrutiner från Windows Update  till grafikortet. Eftersom äldre drivrutinerna till grafikkortet skall tas bort .Innan nya drivrutiner installeras.

Ta bort drivrutinerna gör man i kontrollpanelen lägga till/ta bort  ( programkontrol tror jag det heter i Vista) .NVidia drivers.  Startar om datorn och installerar om de nya drivrutinerna .

Kolla bildskärmskortets version av drivrutiner ?
kör och skriv i dxdiag eller i enhetshanteraren.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! Slutet på historien blev att jag laddade ner och installerade den allra senaste drivrutinen direkt från NVIDIA. Det hjälpte och och nu fungerar det som det ska även vid ändring (minskning) av upplösningen.
Den senaste drivrutinen är alltså både nyare och väsentligt större jämfört med den som Windows Update tillhandahåller (nedladdningsstorlek 125 MB jämfört med 70 MB), vad det nu kan innebära.
Efter installationen av den nyare drivrutinen direkt från NVIDIA tycker dock tydligen Windows Update att dom har något bättre att erbjuda - för nu säger Windows Update återigen att jag har en, i och för sig valfri, uppdatering till bildskärmskortet att hämta - fortfarande samma version som jag fick problem med, så jag undrar ju varför dom inte upptäcker eller bryr sig om att den nu installerade drivrutinen är nyare (releasad i oktober 2009 dvs några månader nyare än den Windows Update vill pracka på mig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...